Piteå är en plats full av härliga kontraster med landsbygdens lugn och stadens puls, vacker skärgård och skogliga strövområden, kalla vintrar och varma somrar. Med budskapet att Piteå är en plats lätt att älska har kommunen tagit beslut att förnya sin logotyp och externa kommunikation med en ny formgiven ren. "Det känns väldigt roligt att komma i mål med ett mer modernt formspråk och ett nytt budskap för vårt varumärkesarbete", säger Marie Lindgren Berglund, kommunikationschef.
Piteå står inför en spännande utvecklingsfas med en ny vision och flera betydande satsningar. Vi har också utmaningar som bland annat handlar om konkurrens om arbetskraft. Det gör att Piteås platsvarumärke behöver stärkas genom ett tydligt och enhetligt varumärkesarbete som ska öka attraktionskraften för inflyttare, besökare och företag.
Den nya varumärkesstrategin utgår från den nya visionen för Piteå. I den framgår utpekade fokusområden för fortsatt utveckling som innebär att piteborna ska känna sig trygga och uppskattade, att det ska finnas attraktivt boende, mer av kul samt ett starkt näringsliv där det är enkelt att vara företagare. Med den nya varumärkesstrategin, en förnyad ren och en utvecklad visuell identitet utvecklar vi kommunikationen om Piteå som en del i utvecklingsarbetet.
- Kommunfullmäktige beslutat att anta en ny varumärkesstrategi vars huvudsyfte är att Piteå kommun och Piteå samlas kring ett starkt Piteå. I varumärkesstrategin utgår både platsen och kommunen från samma värdegrund, vision, löfte och grafiska profil och den sammanhållande länken blir det nya märket med renen som har sitt ursprung i Piteås kommunvapen, berättar Kata Nilsson, kommunalråd i Piteå.
Varumärkesstrategins byggstenar
Varumärkesstrategin kommer att byggas från grunden utifrån följande; en värdegrund som säger att Piteå är en plats där alla ska känna sig hemma, ett arbetssätt som bygger på en bred samverkan med näringsliv, föreningar och pitebor, kommunens uppdrag att göra det som är bäst för Piteå och piteborna samt löftet att fortsätta utveckla Piteå till en plats lätt att älska för att nå visionen: Sveriges bästa plats att bo på.
En plats lätt att älska ska kunna användas som stödbudskap till flera olika platser eller händelser inom Piteå, de platser och händelser som tillsammans gör Piteå till en attraktiv plats att bo, leva och verka i. Det kan till exempel vara allt från evenemang till geografiska platser som Gläntan, Strömlida, Hemmingsmark, Byxtorget och Lindbäcksstadion.
Piteås gamla kommunvapen finns kvar, men kommer bara att användas i formella sammanhang. Den gamla renen kommer successivt att bytas ut mot den nya.
Lanseringen av den nya visuella identiten sker i mitten av juni samband med en utställning i Småstaden.
Håll utkik!