Piteå kommun inför en kommunal hyresgaranti för att underlätta för fler att få en bostad. Kommunstyrelsen har tagit fram riktlinjer som beskriver vem som kan beviljas garanti och hur den ska hanteras. Från december 2025 blir det möjligt att ansöka om hyresgaranti via en e-tjänst på kommunens webbplats.
Kommunfullmäktige beslutade tidigare i år att införa kommunal hyresgaranti i Piteå kommun. Hyresgarantin är ett borgensåtagande där kommunen garanterar att en hyresvärd får betalt för hyra om den person som fått garantin inte betalat sin hyra.
Syftet är att fler ska kunna få en trygg bostad, även om de till exempel saknar fast anställning eller tidigare hyresreferenser.
Kommunstyrelsen har tagit fram riktlinjer som beskriver vad som gäller för den kommunala hyresgarantin. Riktlinjerna utgår från Boverkets regler och gäller till och med 31 december 2029.
Hyresgarantin kan ges till den som:
- är folkbokförd i Piteå kommun sedan minst sex månader
- är i behov av bostad och har uttömt andra möjligheter att få ett förstahandskontrakt utan garantin
- har tillräcklig ekonomi för att betala hyran men inte godkänns som hyresgäst utan garanti
- inte är berättigad till bostad enligt socialtjänstlagen
- inte har fått nya hyresskulder under de senaste tolv månaderna
Garantin gäller i två år från beslutsdatum och omfattar högst sex månadshyror.
Mer information och ansökan via e-tjänst kommer att finnas på kommunens webbplats från och med december 2025.