Från och med 20 augusti 2025 används Unikum som kommunikations- och dokumentationsplattform i Piteå kommuns grundskolor. I Unikum får du information från mentorer, lärare och skolan. Du kan även se barnets skolschema och anmäla frånvaro till både skola och fritids. Ladda därför ned appen redan nu. Du loggar in med BankID.
Så här använder du Unikum som vårdnadshavare:
- Via appen Unikum Familj – rekommenderas!
- Du kan anmäla frånvaro direkt i appen.
- Du kan skicka meddelanden till mentorerna
- Ladda ner appen från Google Play eller App Store.
- Via webbläsaren – start.unikum.net
- Här kan du inte anmäla frånvaro.
- Du kan skicka meddelanden till fler än mentorerna.
Övriga system som fortfarande används
- Ledighetsansökan för skola görs fortsatt i Skola 24
- Kommunikation och tider för fritidshem hanteras i Tempus.
Fler funktioner kommer
Under läsåret aktiveras fler funktioner i Unikum, till exempel Kunskaper och Samtalet.
Inloggning med BankID
Du loggar in i Unikum med BankID oavsett om du använder appen eller webbsidan.
Om du inte har möjlighet att skaffa BankID (t.ex. om du saknar svenskt personnummer) kontakta skolans rektor för en lösning.
Uppdatera kontaktuppgifter
Det är viktigt att du kan logga in och att dina kontaktuppgifter är korrekta. Du uppdaterar via kommunens e-tjänst Grundskola kontaktuppgifter - Piteå.
Mer information
Mer information om Unikum finns på pitea.se Unikum, en plattform för grundskolan - Grund- och anpassad grundskola
Frågor?
Kontakta ditt barns skola eller Piteås Unikum support
Erica Lövgren, 0911-69 61 87