FoU-nytt maj 2025
Nu, i det korta spannet mellan hägg och syren, är det dags att summera majs FoU-aktiviteter. Den 5 maj genomfördes vårterminens sista MULF-talk. Denna gång presenterade FoU-teamet och Caroline Graeske från Luleå tekniska universitet sina båda studier om AI i undervisningen, en ur lärarperspektiv och en med fokus på elevers upplevelser. Båda texterna finns publicerade i Fufos för den som ännu inte haft möjlighet att läsa dem. Det var stort intresse – hela 66 personer från olika kommuner i norra Sverige hade anmält sig.
Den 7 maj var det dags för Piteå utbildningsvetenskapliga råd att sammanträda. Vid mötet, som genomfördes på plats i Piteå, berättade Ulrika Bergmark om Skolinspektionens och Riksrevisionens granskningar av arbetet med att säkerställa en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Hon informerade också om lärarutbildningsutredningen och professionsprogrammet. Därefter presenterades vad som var på gång i ULF-arbetet på nationell och lokal nivå. ULF betyder Utbildning, Lärande och Forskning och är ett nationellt initiativ som syftar till att bygga upp långsiktiga strukturer för hur skola och universitet kan samverka om praktiknära forskning. PUR-ledamöterna fick sedan utvärdera arbetet med riktlinjen för FoU-arbetet och deras kommentarer kommer att sammanföras med avdelningschefers, rektorers och lärares synpunkter i den halvtidsutvärdering som därmed avslutades.
Den 15 maj fick Utbildningsförvaltningens FoU-avdelning besök av fyra undervisningsråd från Skolverket, Sanna Wettergren, Malin Forsmark, Daniel Rosén och Lisa Källermark Haya, som ville ta del av förvaltningens arbete med forskning och utveckling samt diskutera förstelärares och lektorers roll i skolan. Under dagens samtal deltog Ulrika Bergmark, Sara Viklund, Johanna Jonsson, Malin Westling, Niklas Risberg, Anton Li Nilsson, Jenny Bodén, Christina Wiklund, Linda Wikström och Magdalena Norén från Utbildningsförvaltningen.

Undervisningsråd från Skolverket tillsammans med representanter för Utbildningsförvaltningen och Barn- och utbildningsnämnden

Skolverket och FoU-teamet
Dagen efter, den 16 maj, disputerade Moa Frid, Luleå tekniska universitet. Disputationen, som ägde rum i Vetenskapens hus, var välbesökt och Piteå var väl representerat. Ulrika Bergmark var ordförande och professor Christian Eidevald från Södertörns högskola var opponent. Avhandlingen, som finns att läsa här, heter Samskapande rörelser och om(för)handlanden: undervisningens tillblivelser i förskolans praktiker och innehåller bland annat en artikel som samskrivits med förskollärare och publicerats i Fufos.

Ulrika Bergmark (ordförande) och Christian Eidevald (opponent) och Moa Frid, som försvarade sin avhandling den 16 maj.
I maj har de tre forskningscirklarna haft sin sista träff, där lärandeteorier diskuterades med utgångspunkt i deltagarnas egna erfarenheter och reflektioner. Även handledarkollegiet har haft en avslutande träff. Vid träffen presenterade deltagarna vetenskapliga artiklar som de hade läst och prövade en samtalsmodell som heter uppgiftslösande samtal. De båda forskningscirklarna som fokuserat på AI respektive feedback kommer att presentera sitt utvecklingsarbete vid ett öppet seminarium den 11 juni kl 14-17 på Strömbacka. Inbjudan kommer inom kort, men notera datum redan nu!

Forskningscirkel om litteraturundervisning, Strömnäs skola
Ulrika Bergmark var key note, huvudtalare, vid en skandinavisk lärarutbildningskonferens i Malmö den 22 maj. Där presenterade hon en studie som hon gjort tillsammans med kollegor från Luleå tekniska universitet om studenters delaktighet i högre utbildning och lärarstudenters motiv och drivkrafter för att bli lärare.

Ulrika Bergmark talar vid lärarutbildningskonferens i Malmö.
Mellan alla dessa aktiviteter har FoU-teamet påbörjat planeringen inför nästa läsår (mer information kommer att förmedlas inom kort). Magdalena Norén från Strömbackaskolan, som vi har haft glädjen att få arbeta med under detta läsår, kommer att lämna teamet eftersom hon tillträder en ny tjänst som biträdande rektor för anpassad grundskola. Vi tackar henne för mycket gott samarbete under året och önskar henne lycka till med det nya jobbet. Avslutningsvis vill vi också tacka alla er som deltagit i våra aktiviteter under läsåret och önska er en glad sommar och en vilsam ledighet.