FoU-nytt oktober 2025
Här följer en summering av oktobers FoU-händelser. En stor nyhet är att Utbildningsförvaltningens vetenskapliga ledare, Ulrika Bergmark, har utsetts till ledamot i Skolverkets nybildade vetenskapliga råd. Lärosätena fick i uppdrag att nominera forskare, och av de 55 som nominerades valdes därefter 10 ut. Rådet, som hade sitt första möte i oktober, kommer bland annat att ge råd och vägledning för att regeringsuppdrag, skolverksinitierade aktiviteter och projekt samt arbetssätt, processer och metoder som används i skolan ska bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Det arbete som bedrivits i Piteå kommun har under hösten uppmärksammats av tidskriften Specialpedagogik. Där fick Maria Karlsson, förstelärare i FoU-teamet och lärare vid Backgårdsskolan berätta om de arbete med hälsofrämjande raster som bedrivits vid skolan. Artikeln går att läsa här.
Den 8–10 oktober genomfördes den nationella SWERA-konferensen (Swedish Educational Research Association) i Västerås. Temat för huvudkonferensen var Samverkan, partnerskap och praktiknära forskning och doktorandernas förkonferens hade titeln Dubbla världar – samverkan i praktikens gränsland. Under förkonferensen deltog Sara Viklund från FoU-teamet bland annat i ett panelsamtal om att vara kommundoktorand och både Sara Viklund och Ulrika Bergmark deltog i huvudkonferensen.

Sara Viklund och Ulrika Bergmark, SWERA-konferensen vid Mälardalens universitet
Höstens första MULF-talkseminarium, den 14 oktober, handlade om examensarbete i samverkan. Vid seminariet medverkade två före detta lärarstudenter från Luleå tekniska universitet, Sofia Sundberg och Ebbalisa Larsson, samt deras biträdande handledare Maria Karlsson och Lena Kristensson, lärare respektive specialpedagog i Piteå kommun. Förutom att Sofia och Ebbalisa presenterade resultatet av sina praktiknära studier om lösningsstrategier vid beräkningar med de additiva räknesätten och svensklärares upplevelser av ljudböcker i undervisningen, diskuterades erfarenheter av att skriva examensarbeten i samverkan mellan lärarutbildning och skolpraktik. Nästa MULF-talk genomförs digitalt den 4 december, då resultaten från aktionsforskningsprojektet Läskraft presenteras. Läskraft genomförs på grund- och gymnasieskolor i Piteå kommun under 2023–2025 och syftar till att utforska och utveckla nya metoder för att öka elevers intresse för skönlitteratur och förbättra deras läsförmåga. I projektet deltar, förutom lärare från Piteå, forskare från Luleå tekniska universitet och Umeå universitet. Anmälan till MULF-talk den 4 december kan göras här.
Piteå utbildningsvetenskapliga råd (PUR) träffas två gånger per läsår. Vid höstens träff, den 16 oktober, diskuterades bland annat vad som händer på FoU-området i PUR-ledamöternas verksamheter, professionsprogrammet, Skolverkets vetenskapliga råd, Riksrevisionens granskning av skolhuvudmännens arbete med utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, lektorer i skolan samt ULF-arbetet på lokal, regional och nationell nivå. ULF står för Utbildning, Lärande, Forskning och är en numera permanentad nationell verksamhet som bedrivs av skolhuvudmän och lärosäten med lärarutbildning. Målet med ULF är bland annat att skapa en bestående nationell infrastruktur för samverkan mellan lärosäten och skolor för att praktiknära forskning av hög kvalitet ska kunna bedrivas. Vid PUR-mötet valdes också Per Boman, rektor vid skolenhet Hugin på Strömbackaskolan, in som ny ledamot.
Den 20 oktober var det dags för den första träffen i de förstelärarkollegier som leds av FoU-teamet. Totalt deltar 24 förstelärare från låg-, mellan- och högstadiet samt gymnasiet och vuxenutbildningen. Vid träffen presenterades förstelärarnas uppdrag och förstelärarkollegiets upplägg. Därefter diskuterades en text om mellanledande, som deltagarna läst inför träffen, och avslutningsvis gavs tillfälle för enskilt reflektionsskrivande. Vid nästa träff är fokus Förstelärarskap och kompetenser.

Elisabeth Pettersson, Anna-Stina Säthergren och Eva Holmkvist

Eva Ekberg, Ann Bäckström, Jeanette Synnergren och Anna Lagerlöf-Nordsvahn
Vid ett välbesökt digitalt UDiN-seminarium den 22 oktober om Evidensbaserade lärmetoder inom undervisning, medverkade Emil Skog, postdoc i psykologi och Anna-Maria Johansson, lektor psykologi, från Luleå tekniska universitet samt Stina Ericsson och Mathias Lindmark, lärare respektive rektor vid Solanderskolan i Piteå. Seminariet handlade om hur kunskap om hjärnans funktioner kan användas för att främja minne och lärande inom skolverksamheter.
Nästa nätverksträff för lärare i Piteå kommun (19 november) kommer att fortsätta lyfta frågor om kognitionsvetenskap och testbaserat lärande. Vid träffen kommer forskare och lärare att bland annat berätta om sina erfarenheter av att arbeta med testbaserat lärande i klassrummet. Nätverksträffen hålls i Lydiasalen (gå in via foajén till Christinasalen) och anmälan görs här.
/