Höstens första FoU-nytt får inledas med en liten återblick över vad som hände på FoU-området innan sommarledigheten. Den 11 juni presenterade deltagarna i forskningscirklarna om AI i skolan och feedbackmetoden Critical Response Process vid ett öppet seminarium vid Strömbackaskolan.

Josef Söderström, Aino Sundstedt, Carolin Kårén, Ulrika Bergmark, Sofia Löf, Stefan Wester och Sigge Löf.

Sara Viklund, Ulrika Bergmark, Karola Lövgren, Eva Bergström Westerberg, Jens Marklund, Roger Lindgren, Albin Gillgren Lindahl och Isak Antti.
Veckan efter, den 17 juni, genomfördes UDiN-dagen vid Luleå Gymnasieby. Konferensen arrangeras vartannat år av Luleå tekniska universitet i samverkan med Norrbottens Kommuner och skolhuvudmän och syftar till att stärka skolutveckling genom dialog och gemensamt lärande. Precis som vid föregående UDiN-dag 2023 blev platserna snabbt fullbokade. Förutom att flera lärare från Piteå deltog som åhörare presenterades också resultatet av forskning och utvecklingsarbete som bedrivits inom Utbildningsförvaltningen i Piteå kommun:
- Skolkuratorerna Frida Andersson och Tove Östling presenterade sin studie om flickors frånvaro, mående och studieresultat.
- Den tidigare lärarstudenten Emilia Holmberg berättade om sitt examensarbete om samhällskunskapslärares fostransuppdrag. Detta examensarbete var en del av samverkan mellan Luleå tekniska universitet och Piteå kommun.
- Kommundoktorand Johanna Jonsson presenterade en av sina delstudier om undervisning i förskolan hela dagen.
- Ulrika Bergmark, Caroline Graeske, Maria Karlsson, Sara Viklund och Linda Wikström presenterade två praktiknära studier om lärares och elevers erfarenheter av AI i undervisningen.
- Ulrika Bergmark, Maria Karlsson, Charlotta Melander och Linda Wikström presenterade de aktionsforskningsprojekt om läsning som bedrivits inom ramen för projektet Läskraft.
- Det avslutande panelsamtalet med rektorer, forskare och lärare leddes av Linda Wikström och Ulrika Bergmark satt i panelen.

Caroline Graeske, Linda Wikström, Maria Karlsson, Ulrika Bergmark, Sara Viklund och Johanna Jonsson

Ulrika Bergmark, Linda Wikström, Maria Karlsson och Charlotta Melander

Avslutande panelsamtal, UDiN-dagen
Läskraft går nu in i slutfasen och den 19 augusti träffades de lärare och forskare som under två läsår arbetat med projektet, för att dela erfarenheter och presentera de artiklar som håller på att färdigställas.

Samtal med deltagarna i Läskraft
De båda kommundoktoranderna Johanna Jonsson och Sara Viklund har varit på en forskarutbildningskurs i Bangor i Wales, där de diskuterat varandras texter, lyssnat på föreläsningar och utbytt erfarenheter med doktorander från bland annat Wales.

Johanna Jonsson och Sara Viklund
Läsårets nätverksträffar kommer att grunda sig i olika lärandeteorier och deras betydelse för undervisningen. Under hösten står kognitionsvetenskap i fokus och först ut var Bert Jonsson, professor i beteendevetenskapliga mätningar och docent i psykologi vid Umeå universitet, som den 24 september höll en föreläsning med titeln Kognitionsvetenskap för lärare. Att intresset för kognitionsvetenskap är stort märktes på det stora antalet deltagare och på de livliga samtal som presentationen gav upphov till.

Bert Jonsson, Umeå universitet
Även nästa nätverksträff, den 19 november, kommer att handla om kognitionsvetenskap, liksom ett digitalt UDiN-seminarium den 22 oktober. Intresserade kan anmäla sig till UDiN här.
Under Bokmässan i Göteborg deltog Linda Wikström från FoU-teamet i ett samtal om bänkbokens betydelse för läsutvecklingen med fokus på andraspråkselever. Hur kan man göra läsningen mer motiverande och tillgänglig för alla?

Lisa Jonsson och Linda Wikström samtalar under Bokmässan
Hösten 2025 är startpunkten för kommunens nya förstelärarförordnanden. Vissa av de 72 förstelärarna har redan tidigare haft försteläraruppdrag medan andra är nya i rollen. 23 förstelärare från grundskola, gymnasium och vuxenutbildning har anmält sig till de förstelärarkollegier som FoU-teamet håller i under läsåret. Kollegierna kommer att innehålla inläsning, samtal och reflektioner om försteläraruppdraget samt erfarenhetsutbyte om handledning av kollegor.
Vi vill också flagga lite särskilt för nästa MULF-talk den 14 oktober, som kommer att handla om examensarbeten i samverkan. Vid seminariet kommer två tidigare lärarstudenter från Luleå tekniska universitet, Sofia Sundberg och Ebbalisa Larsson, att tillsammans med sina biträdande handledare Maria Karlsson och Lena Kristensson, att presentera resultatet av sina praktiknära studier. Deras examensarbeten handlar om lösningsstrategier vid beräkningar med de additiva räknesätten och svensklärares upplevelser av ljudböcker i undervisningen. Seminariet ges digitalt och du kan anmäla dig här.