Piteå kommun satsar långsiktigt på STEM – naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik – för att fler barn och unga ska bli nyfikna på dessa områden. Genom en samlad STEM-satsning vill kommunen stärka undervisningen från förskola till gymnasiet, locka fler elever till STEM-utbildningar och på sikt trygga kompetensförsörjningen.
Med utgångspunkt i den nationella STEM-strategin har Piteå kommun startat ett eget STEM-projekt inom utbildningsförvaltningen. Syftet är att ta ett helhetsgrepp om undervisningen i naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik och göra Piteå ännu bättre rustad för framtidens kompetensbehov.
En projektgrupp har bildats med representanter främst från grundskola och gymnasieskola. Gruppen arbetar för att utveckla undervisningen i STEM-ämnena, skapa en tydlig röd tråd från förskola till gymnasiet och göra kopplingen till framtida studier och yrkesliv mer konkret för eleverna.
– Strömbackaskolan har i dagsläget de gymnasieprogram som behövs för att möta Norrbottens tillväxt. Men vi behöver fler elever som väljer de inriktningarna för att klara kompetensförsörjningen på sikt. Det är också viktigt för att vi ska kunna behålla kompetenta lärare. Genom STEM-satsningen vill vi inspirera fler barn och unga i Piteå att välja utbildningar inom naturvetenskap, teknik och matematik, säger Annika Niklasson, gymnasiechef vid Strömbackaskolan.
Bakgrunden är tydlig: Sverige och Piteå behöver fler ingenjörer och fler som arbetar inom naturvetenskapliga och tekniska yrken. Samtidigt minskar många elevers intresse för matematik och naturvetenskap med stigande ålder. En särskild utmaning är att få fler flickor att välja utbildningar och yrkesbanor inom naturvetenskap och teknik.
För Piteå handlar STEM-satsningen både om att ge eleverna goda framtidsmöjligheter och om att stärka kommunens utveckling. När fler väljer utbildningar som leder till tekniska och naturvetenskapliga yrken blir det lättare för det lokala näringslivet att hitta rätt kompetens, vilket i sin tur bidrar till ett gynnsamt näringslivsklimat och attraktiva arbetstillfällen i kommunen.
– Det här är ett långsiktigt arbete som nämnden följer noga. Särskilt viktigt är att fler flickor ser vilka möjligheter som finns inom de här områdena. När vi tar till vara allas talang stärker vi både likvärdigheten i skolan och Piteås långsiktiga utveckling, säger Anton Li Nilsson, ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
På Strömbackaskolan läser i dag cirka 15 procent av eleverna naturvetenskaps- eller teknikprogrammet. Målsättningen är att andelen ska öka till 25 procent till år 2035. Arbetet omfattar bland annat tidiga insatser i förskola och grundskola, utvecklad studie- och yrkesvägledning, samverkan med universitet och näringsliv samt satsningar på behöriga lärare med hög ämneskompetens.
Fakta: STEM-satsningen i Piteå
- STEM står för Science, Technology, Engineering och Mathematics – på svenska naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.
- En nationell STEM-strategi har tagits fram av regeringen för att stärka Sveriges kompetens inom dessa områden.
- STEM-projektgruppen i Piteå består av representanter från grundskola och gymnasieskola samt forskare från LTU.
- Mål i gymnasiet: Andelen elever på Strömbackaskolan som läser naturvetenskaps- eller teknikprogrammet ska öka från cirka 15 till 25 procent till år 2035.