IT-avdelningens mål är att göra ”Det bästa för Piteå”! Det åstadkommer vi genom att bidra med utveckling och stöd till de kommunala verksamheterna i förvaltningar och bolag.
IT-avdelningens uppdrag
Vårt uppdrag är bland annat att på ett verksamhetsinriktat och kostnadseffektivt sätt, stödja kommunens olika verksamheter i IT-relaterade ärenden.
I samarbete med övriga funktioner inom Kommunledningsförvaltningen, och via samverkan med andra aktörer i samhället, stödjer IT-avdelningen utvecklingen mot e-samhället vars tre övergripande mål är att uppnå:
- enklare vardag för privatpersoner och företag (Enkelt & Öppet)
- smartare och öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet (Smart & Optimerat)
- högre kvalitet och effektivitet i verksamheten (Uppkopplat & Tillgängligt)
Vi kan göra detta på många olika sätt, bland annat genom att hjälpa till med omvärlsbevakning, hjälpa till vid kravställande mot leverantörer, inventera behov, verkställa beställningar, genomföra teknik och systeminföranden, tillhandahålla servicefunktioner, bedöma investerings- och reinvesteringsbehov, finnas som bollplank vid olika frågeställningar med mera.
Vi vill vara med
Vi vill gärna bli inblandade i alla utvecklingsprojekt inom kommunens verksamheter. Ju tidigare desto bättre. Vår erfarenhet är att kommunledningsförvaltningens olika kompetensområden ofta blir inblandade i dessa projekt på något sätt, förr eller senare.
Genom vår delaktighet i många utvecklingsarbeten får vi en överblick som kan ge värdefull information till respektive projekt och kanske i slutändan även minskade kostnader.
En ny metod, med genomförande av så kallade Startkort, används för att säkerställa förutsättningar inför utvecklingsprojekt inom digitalisering.