Entreprenören och glasblåserskan Linda Isaksson inleder ett samarbete med Glasprinsen, en spännande återförsäljare av både nytillverkat glas och vintage, med butik på Söder i Stockholm.
Glasprinsen har gjort en stor satsning på e-handel det senaste halvåret vilket har slagit väldigt väl ut. Kunderna finns över hela Norden.
- Det är fantastiskt bra att få vara med på en befintlig och väl fungerande plattform istället för att bygga upp en e-handel på egen hand, säger Linda.
Linda berättar att en av hennes BNI-affärsnätverkskollegor hade besökt butiken i Stockholm och rekommenderat henne och dessutom lämnat ifrån sig lite säljmaterial. Det blev liggande ett tag men när coronan slog till och butiksbesöken minskade fick ägaren tid att gå igenom materialet, gillade vad han såg och tog kontakt.
Till att börja med kommer Linda att sälja fem olika produkter via Glasprinsen. Det blir lite av ett test. Slår allt väl ut kommer det med största sannolikhet att bli fler.
- Dom tror att dom kan sälja i princip hela mitt sortiment så vi får se vad det leder till på sikt. Jag har verkligen fått helt fantastisk feedback, jag bedömdes ha en egen stil med produkter som sticker ut och inte riktigt liknar den befintliga marknaden. Det är ett väldigt gott betyg i designkretsar, säger Linda.
Hon tror själv att det kan vara en fördel att vara ganska långt från övriga i branschen. Att inte påverkas av vad alla andra gör.
- Jag hittar min inspiration från annat håll.
Glasblåsare och poddare
Inspirerande är också det helt nya jobbet med den podd som Linda startat tillsammans med Kicki Fagerlund från Framtidsbyrån Älska.
Linda beskriver den som en "hyperlokal aktualitetspodd" som tar upp lokala fenomen som piteandan, pitemålet och "pitebyxan" likväl som seriösare ämnen som medborgarlön. På gång är ett avsnitt med Micke Holm och längre fram kommer de att ta upp bland annat epakulturen och Furunäsets mentalsjukhus.
- Podden är ett hjärteprojekt. Min ambition är att den ska spridas utanför Piteå. Jag lyssnar mycket på Stockholmspoddar och tycker att dom gott kan lyssna på oss också. Man måste få ha lite drömmar ibland, även om man är glasblåsare, avslutar hon med glimten i ögat.
FAKTA
Namn: Heta Hyttan
Verksamhet: Glashytta med tillverkning, försäljning och event
Etablerat: 2005
Antal anställda: tidigare 1, idag är Linda själv