För 1,5 år sedan satt Daniel Melhag och John Wikstén inför sitt livs beslut. De arbetade då på stadens lokaltidning som precis blivit uppköpt av ett regionalt mediehus och planen var inte att de skulle följa med in i det nya företaget. Många av de kunder de då arbetade med stod därför utan digital leverantör för deras marknadsföring och där föddes idén om att starta företag för att fortsätta arbeta med de befintliga kunderna.
Sagt och gjort, i februari 2020 startades Picknick Media upp och 2 veckor senare bröt Corona-pandemin ut med full kraft.
– Vi hade inte riktigt med en pandemi i vår plan, men såhär i efterhand var det egentligen ingeting som påverkade oss negativt mer än att det var tråkigt att vi inte kunde nätverka och träffa människor, berättar John Wiksten.
Till en början huserade Picknick Media i en 40m2 stor lokal i Ljusgården på Kolmilavägen. En trevlig lokal med fina omgivningar, men ganska snabbt stod det klart att lokalen skulle bli för liten.
– Vi såg en marknad för digitala event på grund av pandemin och då behövde vi mer utrymme för att kunna erbjuda större arrangemang och livesändningar, säger Daniel Melhag.
John och David såg sig om efter nya lokaler och införskaffade en stor digital skärm för att kunna satsa ordentligt. Sedan några månader tillbaka huserar Picknick Media på Storgatan bredvid Busstationen, en trappa upp ovanför Din Veterinär. Här har de betydligt större yta med helt andra möjligheter att växa både vad gäller tjänster de erbjuder men även i personalstyrka.
– Vi hade nog aldrig kunnat föreställa oss att vi redan efter 1,5 år skulle söka efter en ny medarbetare, men så är det. Vi söker en Content Creator som är nyfiken på de mesta inom digital marknadsföring och har ett driv inom sig. Så om någon där ute känner en sådan så säg till.
Hur ser framtiden ut för er? Vad har ni för kul projekt på gång den närmaste tiden?
– Nu närmast ska vi genomföra en stor livesändning åt en kund med inriktning mot det internationella reseledet i syfte att sätta norra Sverige på kartan. Det ska bli väldigt inspirerande och är ett ärofyllt uppdrag.
Har ni något drömprojekt?
– Vi skulle vilja gå mer mot internationell målgrupp. Att göra ännu större livesändningar och göra någonting coolt med ett riktigt stort varumärke såsom Coca Cola eller Nike.
Det är bara inse att det finns både driv och framtidstro på Picknick Media och vi ser fram emot att följa deras resa. Vill du läsa mer om Picknick Media, spana in deras hemsida genom att klicka här