Vi vill att du börjar med att skicka in en intresseanmälan till oss. Därefter hör en socialsekreterare från biståndsstödjargruppen av sig till dig för att boka en tid där vi kan träffas och resonera.
Kontaktperson enligt socialtjänstlagen (SoL)
Kontaktperson ska enligt Socialtjänstagen arbeta i förebyggande syfte för att främja sociala kontakter och människors utveckling. Vad som förväntas av en kontaktperson beror på den hjälpsökandes behov. Några exempel är att:
- Träffa den enskilde, någon gång i veckan eller mer
- Ta en promenad, fika tillsammans eller göra någon annan aktivitet.
- Lyssna och finnas till.
- Vara en förebild.
- Hjälpa till att bryta ett destruktivt beteende
- Hjälpa den enskilde och hans närmaste i personliga angelägenheter.
Kontaktperson enligt lag om stöd och service (LSS)
Kontaktperson bör enligt Lagen om stöd och servcie vara en person som ställer sig till förfogande som medmänniska för ett barn/ungdom med funktionsnedsättningar som behöver hjälp för att komma i kontakt med andra ungdomar och för att komma ut i samhället. Ungdomar med funktionsnedsättningar som vill delta i olika aktiviteter tillsammans med andra ungdomar behöver ofta någon som följer med dem dit och därifrån och någon att vara tillsammans med under tiden aktiviteten pågår. Andra kan behöva en intresserad person att regelbundet prata och umgås med.
Kontaktpersonen kan också ge råd till eller vara förespråkare för barnets med funktionsnedsättningar i olika situationer som inte är av så komplicerad natur att t.ex. juridisk expertis bör anlitas.
- Genom samvaro och fritidsverksamhet bryta isolering
Förhållningssätt
En kontaktperson är någon som lyssnar, uppmuntrar till fritidsaktiviteter, är personligt stöd för att den enskilde bättre ska kunna ta eget ansvar och aktivera sig. Det viktiga i kontakten är ömsesidigt förtroende och att den enskilde känner trygghet i kontakten. Det är viktigt att möta den enskilde och dennes livssituation med respekt. Kontaktpersonen har tystnadsplikt. Det innebär att den som har eller haft uppdrag inte får berätta om den människa som de är/har varit ett stöd för.
Kvalitetsaspekter innbär att:
- ta vara på och stärka den enskildes egna resurser, innehållsrikt och positivt möte.
- kontakten är regelbunden.
- vara lyhörd för den enskildes behov och önskningar.
- visa respekt.
Hur blir man kontaktperson?
Socialnämnden i Piteå utreder alla kontaktpersoner. Det innebär att två socialsekreterare träffar den blivande kontaktpersonen för en mindre intervju. Intevjun består av ett samtal kring ett formulär vi använder och där vi pratar om uppväxt och nutid. Man måste ha fyllt 18 år för att kunna bli kontaktperson. Vi gör registerutdrag från social- och polisregister samt ringer ett referentsamtal. Om den blivande kontaktpersonen blir bedömd som godkänd kommer en socialsekreterare erbjuda dig uppdrag utifrån ungdomens behov, dina önskemål, intressen och sätt att vara. Därefter träffas parterna för presentation på socialtjänsten och man får möjlighet att fundera om man vill börja träffas.