# 24 - Fritidsportal i samarbete med Kultur Park och Fritid
Cheferna för personlig assistans har i samarbete med Kultur Park och Fritid skapat en webbaserad fritidsportal där assistenterna kan gå in och hitta idéer till aktiviteter som passar deras brukare. Samarbetet har även inneburit en möjlighet att använda Kaleido som träffpunkt.
Kontaktperson: Leena Leijon, avdelningschef för personlig assistans
# 25 - Checklistor för informationsöverföring
En mängd olika checklistor är skapade, till exempel provtagning, insulinhantering, läkemedels- hantering. Allt i syfte att underlätta informationsöverföring.
Kontaktperson: Christer Grahn, hälso- och sjukvårdschef
# 25 - Social tjänstemannaberedskap
Tjänstepersoner har numera beredskap för att till exempel hantera akuta orosanmälningar. Tidigare låg detta uppdrag på socialnämndens politiker.
Kontaktperson: Tomas Backeström, avdelningschef IFO - Individ och familjeomsorgen
# 27 - Chef i beredskap
Socialtjänstens högsta ledning har nu beredskap utanför kontorstid. Det är 8 chefer som delar på uppdraget. De hanterar alla chefsfrågor som uppstår utanför kontorstid och inte kan vänta till nästföljande vardag.
Kontaktperson: Tomas Backeström, avdelningschef IFO - Individ och familjeomsorgen
# 28 - Nya metoder: 12-stegsmetod som gruppbehandling samt ESL
Alkohol- och narkotikagruppen har startat gruppbehandling i 12-stegsmetoden. Det psykosocial stödteamet arbetar nu även med metoden ESL- ett självständigt liv.
Kontaktperson: Gunilla Granqvist, enhetschef IFO - Individ och familjeomsorgen
# 29 - Problembild i tårtbitar med åtaganden
De personliga ombuden arbetar med en metod som innebär åtaganden för klienterna. De har sett många goda effekter av det nya arbetssättet.
Kontaktperson: Gunilla Granqvist, enhetschef IFO - Individ och familjeomsorgen