”Förskolan ska vara trygg, rolig och lärorik”
För Thomas är jobbet som förskollärare något av de finaste uppdrag han vet. Att få ta hand om det bästa föräldrar har är ett jobb han trivs lika bra med i dag som när han började på Piteå kommun för 36 år sedan. Några av hans personliga drivkrafter är att inspirera till rörelseglädje och skaparlust.
Utöver föräldrar och nära släktingar är alla vuxna människor i barns liv viktiga förebilder. Det menar förskolläraren Thomas på Trädgårdens förskola, som tycker att det är just det stora ansvaret för barnen som gör hans jobb så roligt.
– Det här är barnens arbetsplats där de spenderar åtta timmar om dygnet om inte mer. Föräldrarna ska känna att vi bedriver en verksamhet som är trygg och lärorik och där barnen har inflytande, säger Thomas.
Thomas lyfter bland annat fram vikten av rutiner som bidrar till att göra barnen trygga.
– Vi gör inte alltid exakt samma sak men vi har fasta hållpunkter varje dag. Det gör att barnen vet vad de kan förvänta sig när de kommer hit. Och när de saknar sin mamma eller pappa eller har det tufft på andra sätt så är det viktigt att det alltid finns trygga famnar att sitta, säger Thomas, som började sin bana som barnskötare för att sedan läsa vidare till förskolepedagog.
– Nu är jag nästan färdig förskolelärare men jag har också utbildat mig till hälsovägledare mitt i livet, eftersom jag personligen brinner för hälsa och friskvård. Det är en bra kombination där jag i mitt jobb i förskolan vill inspirera barn till rörelseglädje.
Snickerihörna för de äldsta barnen
På Trädgårdens förskola på Backen finns tre avdelningar för barn i olika åldrar. Hela personalstyrkan om nio medarbetare hjälps åt och det finns en stark lagkänsla där alla jobbar för barnens bästa.
– Vi har en otroligt bra organisation. Om någon i personalen är borta så ser vi direkt över hur många barn vi har för dagen och kan hjälpas åt att fördela barnen mellan grupperna.
I arbetsgruppen kan personalen också fördela olika ansvarsområden beroende på intressen. För de äldsta barnen i åldrarna 4-6 år finns en uppskattad snickerihörna som Thomas är ansvarig för. Det passar honom som gillar att snickra på sin fritid. I hörnan får barnen möjlighet att skapa i trä, såga, limma och laga.
– Vi bygger främst av spillvirke och fokuserar mycket på återbruk. Först får de träna på att göra en ritning, sedan bygga och när de gjort klart så hänger vi upp deras alster i ståltråd i taket. Barnen frågar om de får leka med det de byggt och det är så roligt att se att det skapar ett intresse. Dessutom får barnen en helt annan känsla för återbruk och att vara rädd om det de har, säger Thomas.
Vill se fler killar i yrkeskåren
En av Thomas hjärtefrågor är att fler unga killar ska välja förskolan som arbetsplats. Därför är han då och då ute i skolorna och berättar för niondeklassare och gymnasieelever om varför han tycker att de ska söka utbildningar som leder till jobb i förskola.
– Jag brinner verkligen för att fler killar ska komma in i verksamheten. Jag har jobbat som ensam kille en stor del av min karriär och det har förstås gått jättebra men dynamiken blir ofta bättre om vi är hyfsat jämställda. Det är också viktigt att visa att det finns förebilder i förskolans värld. Det finns många grabbar som tyvärr har slutat för att de tycker att det är ensamt när de inte finns fler killar på arbetsplatsen.
Många fördelar
En av de stora fördelarna som Thomas framhäver med förskoleyrket är arbetstiderna. De allra flesta, förutom de som jobbar på nattöppna jourverksamheter, jobbar aldrig kvällar eller helger.
– Vi är mycket utomhus, har bra arbetsvillkor och får alltid god vällagad mat till lunch. Jobbet innebär också många fina möten med barn, föräldrar och mor- och farföräldrar. Jag ser det som att vi i förskolan delar ett uppdrag med föräldrarna. Här är barngruppen större än hemma och barnen kan använda gruppen som verktyg för att lära känna sig själva.
Att jobba i förskola innebär både att vara en del i ett arbetslag och att kunna vara självständig och jobba med en grupp barn på egen hand.
– Man kommer långt med att vara förändringsbenägen och att se och lyfta andras förmågor. Det är som en sorts ledarskap. Det viktiga för mig är att förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik.