Vad förväntas av mig som lärare om elevdatorn krånglar?
Strömbackaskolans webbsida – IT i undervisningen
Som mentor bör du gå igenom och se till att dina elever hittar till denna supportsida. Förutom elevsupport finns det information om 1:1 och svar på vanliga frågor. Du bör även se till att eleverna hittar till skolans bibliotek, det är dit de vänder sig för inlämning av elevdator behöver service.
Om eleverna har datorproblem
Många datorproblem kan eleverna lösa själva, antingen via klasskamrater eller på egen hand genom skolans elevsupport på webben. Hänvisa till denna sida om eleverna har problem med datorn. Behöver eleven lämna in datorn för service sker detta i biblioteket.
WiFi i klassrummet
Om det trådlösa nätverkets kapacitet påverkar undervisningen negativt, kan du be eleverna att starta om datorerna, det kan hjälpa i vissa fall. Kvarstår problemet måste du som lärare göra en felanmälan detta till IT-avd. Innan du gör en anmälan Detta gör du genom att ringa 6006, eller via insidan.
Felanmälan via Insidan
Felanmälan via e-post it-service@pitea.se
Felanmälan via telefon: 6006
Lösenord
Du förväntas kunna återställa och hjälpa eleverna med att byta lösenord för inloggning till elevdatorn.
- Gå till programportalen
- Klicka på ikonen som heter Lösenordskontroll
- Skriv in elevens namn i rutan Username och klicka på sökknappen.
Elevens namn kommer då upp med sitt EDU-konto.
- Skriv in ett nytt lösenord i rutan Password.
Är rutan "Force Password Change at Logon" förbockad så tvingas eleven sedan att ändra lösen till ett eget.