Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller
Skolenhet Magne, Strömbackaskolan
Från 251101 till 261101.
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Gymnasieskola och Anpassad gymnasieskola
Ansvariga för planen
Rektor Heléne Eriksson
Elevernas delaktighet i utarbetandet av planen
Eleverna har varit delaktiga i kartläggningsfasen genom att delta i Strömbackaskolans elevenkät. Rektor tar in synpunkter från eleverna via elevrådet.
Vårdnadshavarnas delaktighet i utarbetandet av planen
Vårdnadshavare har vid höstens föräldramöte fått information om skolans arbete mot diskriminering och annan kränkande behandling. Vårdnadshavare uppmanas också till dialog med mentorer för att komma med inspel gällande riskområden, förebyggande åtgärder samt vetskap om förekomst av diskriminering och annan kränkande behandling.
Personalens delaktighet i utarbetandet av planen
Under arbetsplatsträffar har personalen vid skolenheten varit delaktiga i arbetet med att utarbeta planen genom att diskutera värdergrundsfrågor och detaljer i handlingsplanen.
Kartläggning av risker
Kartläggningsmetoder
Strömbackskolans elevenkät åk 1-3 samt elevänkäten Personligt för åk2.
Områden som berörs i kartläggningen
Kränkande behandling
Kön
Könsidentitet och könsuttryck/könsöverskridande identitet eller uttryck
Etnisk tillhörighet
Religion eller annan trosuppfattning
Funktionsnedsättning
Sexuell läggning
Ålder
När det gäller diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning så innefattar kartläggningen även en undersökning om bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4 (3) diskrimineringslagen.
Hur eleverna har involverats i kartläggningen
Samtliga elever vid skolenheten har genomförts skolans elevenkät. Eleverna har varit delaktiga i diskussioner såväl under lektionstid, mentorstid samt i elevrådet tillsammans med lärare och personal från elevhälsan och rektor.
Hur personalen har involverats i kartläggningen
Personalen har involverats kontinuerligt i den dagliga verksamheten men även under konferens tid i diskussioner kring utformningen av planer. Personalen har även varit delaktiga i genomförandet av enkäten samt haft löpande dialog med sina mentorselever. Skolsköterskan hälsoenkät samt kurator, specialpedagog och syv:s skolstartssamtal finns med som grund.
Resultat av kartläggning
Vid kartläggningen framkom två områden som fokusområden för skolenhet Magne under läsåret 2025-2026
1.Trygghet- De flesta elever vid skolenhet Magne upplever att de är trygga i skolan. Det är av stor vikt att samtliga elever känner sig trygga i skolan. Vi fortsätter arbetet med gruppstärkande aktiviteter för att skapa trygghet för alla.
2. Relationer – Eleverna upplever överlag att de får bra stöd av sina lärare, fortsatt arbete för att trygga arbetsmiljön i klassrummet och skapa goda relationer. Det kan alltid bli bättre.
Mål
Mål med skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling är att Strömbackaskolan och skolenhet Magne ska vara en skola fri från all fom av kränkningar och diskriminering. Strömbackaskolan och skolenhet Magne ska vara en skola i toppklass där goda minnen skapas och där Strömbackaskolan förbättrar världen för varje enskild individ. Det innebär att Strömbackaskolan och skolenhet Magne strävar efter att vara en inkluderande och trygg skola där vi tillsammans skapar en attraktiv studiemiljö som gör att eleverna kan tillgodogöra sig kunskap för livet och fostras i de demokratiska värderingarna.
Åtgärder för främjande av lika rättigheter och möjligheter
De åtgärder som planeras ska omfatta diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning. Det rekommenderas att även diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder beaktas.
Det finns inget direkt krav på att bedriva ett främjande arbete för att motverka kränkande behandling, men det rekommenderas starkt.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Verksamheten ska genomsyras av såväl skolans värdegrund som demokratiska värderingar.
|
2025-2026
|
All personal och rektor
|
September 2026
|
2
|
Teambuilding och kickoff-dagar.
|
2025-2026
|
Mentorer,elevhälsa och rektor
|
September 2026
|
3
|
Informera, diskutera ämnet trygghet och gott och vårdat språkbruk samt visa exempel på detta från verksamheten.
|
2025-2026
|
Rektor
|
September 2026
|
Åtgärder för att förebygga kränkande behandling och diskriminering
De åtgärder som planeras ska syfta till att avvärja de risker som finns för diskriminering, trakasserier, bristande tillgänglighet eller kränkande behandling som finns i verksamheten.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Diskussioner med elevrådet kring gott språkbruk, demokratiska värderingar, förebilder och trygghet.
|
Kontinuerliga elevrådsmöten
|
Rektor
|
September 2026
|
2
|
Arbeta förebyggande kring att motverka kränkningar genom att elevhälsan genomför skolstartssamtal i syfte att kartlägga vilka behov som finns.
|
2024-2025
|
Elevhälsan
|
Juni 2026
|
3
|
Arbeta med gemenskapen i klasserna genom gemensamma aktiviteter.
|
2025-2026
|
All personal
|
Juni 2026
|
Rutiner för akuta situationer
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
All personal ansvarar för att reagera och agera vid misstanke om någon utsätts för diskriminering eller annan kränkande behandling. Mentorerna har ett stort ansvar att hålla kontinuerlig kontakt med sina elever och därmed kunna upptäcka och förebygga diskriminering och annan kränkande behandling.
Rutiner för att anmäla misstanke om trakasserier och kränkande behandling
Vid skolenheten handlar vi enligt skollagen 6 kap 10§. Det innebär en lärare eller någon annan ur personalen som får kännedom om att någon anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor. Rektor anmäler ärendet till huvudmannen och inleder skyndsamt utredning kring omständigheterna gällande de uppgivna kränkningarna. Vid våldshandlingar kontaktas skolsköterskan. Skriftlig varning och/eller avstängning kan bli aktuellt om uppgifter entydigt pekar ut den eller de som är skyldiga till våldshandlingen. Polisanmälan kan också förekomma. Rutinen att om någon får kännedom eller misstanke om att någon blivit kränkt eller trakasserad ska detta direkt anmälas till rektor.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasserar eller kränks av andra elever
Rektor tar kontakt med mentor och inhämtar uppgifter från den kränkte och personal. Det kan även beroende på ärendets karaktär bli aktuellt att samla in uppgifter från andra elever.
Efter utredningen beslutar rektor om lämplig åtgärd. Elevhälsans personal kan kopplas in vid behov..
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasseras eller kränks av personal
All personal är skyldig att reagera och agera om de får kännedom om att en elev upplever sig kränkt av någon ur personalen. Rektor ska informeras och därefter anmäla den misstänkta kränkningen till huvudman. Rektor ansvarar för utredning, åtgärder och dokumentation enligt Skollagen 6 kap.
Rutiner för uppföljning av åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling
Uppföljningssamtal mellan elev/elever och mentor görs regelbundet tills problemet är löst. Ansvarig mentor har kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare (om eleven är under 18 år) och rektor hålls underrättad. Rektor skickar in avslut av ärendet till Barn- och utbildningsnämnden. Vid varje terminsslut gör rektor en utvärdering och en uppföljning av akuta situationer av diskriminering eller annan kränkande behandling som eventuellt inträffat.
Rutiner för dokumentation av åtgärder och uppföljning
Berörd personal gör löpande dokumentation av samtal med elever och rektor ansvarar för att sammanställa materialet. All dokumentation arkiveras i 10 år. Dokumentation görs i Prorenata.
Steg 1 - Upptäcka och anmäla till rektor samt Barn - och utbildningsnämnden
Steg 2 - Utreda och analysera
Steg 3 - Åtgärda, vidta verkningsfulla åtgärder
Steg 4 - Följa upp och utvärdera regelbundet
Steg 5 - Ärendet avslutas
Steg 6 - Skicka återrapport till Barn- och utbildningsnämnden
Förankring av planen
Förankring hos elever
Mentorer förankrar planen under mentorstid.
Förankring hos vårdnadshavare
Planen publiceras på skolans hemsida
Förankring hos skolans personal
Vid arbetsplatsträff.
Utvärdering
Vid periodens slut ska planen utvärderas. Utvärderingen ska tillsammans med kartläggningen ligga till grund för utarbetandet av nya mål, åtgärder och rutiner. Utvärderingen ska också dokumenteras i nästa års plan.
Resultat av utvärderingen av fjolårets plan
Vid utvärderingen framkom att eleverna vid Magne upplever hög grad av trygghet. Vid utvärderingen framkom även de flesta vid skolenheten uppvisar gott språkbruk och har modet att säga ifrån och kan stävja eventuella händelser som i värsta fall kunnat leda till en kränkning eller diskriminering.
Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan
Elevrådet, mentorer och elevhälsoteamet.
Ansvarig för att årets plan utvärderas | Årets plan ska utvärderas senast |
Heléne Eriksson
|
261101
|