Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller
Skolenhet Magne, Strömbackaskolan
Från 241101 till 251101.
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Gymnasieskola och Anpassad gymnasieskola
Ansvariga för planen
Rektor Martin Olsson
Elevernas delaktighet i utarbetandet av planen
Elevrådsrepresentanterna har varit delaktiga i elevrådet kring att arbeta fram innehållet i planen som berör dem. Elevrådsrepresentanterna har även diskuterat innehållet i planen i respektive klass under mentorstid. Därefter har elevrådsrepresentanter tillsammans med rektor varit delaktiva i utarbetandet av planen som berör eleverna.
Vårdnadshavarnas delaktighet i utarbetandet av planen
Vårdnadshavare i åk1har blivit informerade om planen via föräldramöte den 19 september. De har även fått information om att planen kommer att publiceras på Strömbackskolans hemsida.
Personalens delaktighet i utarbetandet av planen
Under arbetsplatsträffar har personalen vid skolenheten varit delaktiga i arbetet med att utarbeta planen genom att diskutera värdergrundsfrågor och detaljer i handlingsplanen.
Kartläggning av risker
Kartläggningsmetoder
Strömbackskolans elevenkät åk 1-3 samt elevänkäten Personligt för åk2.
Områden som berörs i kartläggningen
Kränkande behandling
Kön
Könsidentitet och könsuttryck/könsöverskridande identitet eller uttryck
Etnisk tillhörighet
Religion eller annan trosuppfattning
Funktionsnedsättning
Sexuell läggning
Ålder
När det gäller diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning så innefattar kartläggningen även en undersökning om bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4 (3) diskrimineringslagen.
Hur eleverna har involverats i kartläggningen
Samtliga elever vid skolenheten har genomförts skolans elevenkät samt Skolinspektionens enkät för åk 2. Eleverna har varit delaktiga i diskussioner såväl under lektionstid, mentorstid samt i elevrådet tillsammans med lärare och personal från elevhälsan och rektor.
Hur personalen har involverats i kartläggningen
Personalen har involverats kontinuerligt i den dagliga verksamheten men även under konferenstid har det förts diskussioner kring utarbetandet av planen. Personalen har även varit delaktiga i genomförandet av enkäten. Skolsköterskan hälsoenkät samt kurator, specialpedagog och syv:s skolstartssamtal har legat till grund för kartläggningen.
Resultat av kartläggning
Vid kartläggningen framkom två områden som fokusområden för skolenhet Magne under läsåret 204-2025
1.Rätten till trygghet- De flesta elever vid skolenhet Magne upplever att de är trygga i skolan framförallt i verkstadslokalerna. Det är viktigt att samtliga elever ska kännas sig trygga över hela skolan och att de blir respekterade och ej bli diskriminerade av olika anledningar. Strömbackaskolan och skolenhet Magne ska vara en trygg plats i alla miljöer. Måsättningen är att samtliga elever ska uppleva trygghet oavsett var i skolan de befinner sig, det vill säga äveni korridorer och omklädningsrum.
2. Civilkurage- Stärka såväl elever som personal i att tydligt säga ifrån om det uppstår situationer som upplevs kränkande och diskriminerande och stå upp för alla människors lika värde. Att våga ingripa för att förändra en situation som kan upplevas kränkande och stå upp för någon som blir utsatt för en kränkande kommentar.
Mål
Mål med skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling är att Strömbackaskolan och skolenhet Magne ska vara en skola fri från alla fomer av kränkningar och diskriminering. Strömbackaskolan och skolenhet Magne ska vara en skola i toppklass där goda minnen skapas och där Strömbackaskolan förbättrar världen för varje enskild individ. Det innebär att Strömbackaskolan och skolenhet Magne strävar efter att vara en inkluderande och trygg skola där vi tillsammans skapar en attraktivt studiemiljö som gör att eleverna kan tillgodogöra sig kunskap för livet och fostras i de demokratiska värderingarna.
Åtgärder för främjande av lika rättigheter och möjligheter
De åtgärder som planeras ska omfatta diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning. Det rekommenderas att även diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder beaktas.
Det finns inget direkt krav på att bedriva ett främjande arbete för att motverka kränkande behandling, men det rekommenderas starkt.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Verksamheten ska genomsyras av såväl skolans värdegrund som demokratiska värderingar.
|
2024-2025
|
All personal och rektor
|
APT September 2025
|
2
|
Teambuilding och kickoff-dagar.
|
2024-2025
|
Mentorer,elevhälsa och rektor
|
September 2025
|
3
|
Informera, diskutera ämnet trygghet och gott och vårdat språkbruk samt visa exempel på detta från verksamheten.
|
2024-2025
|
Rektor
|
September 2025
|
Åtgärder för att förebygga kränkande behandling och diskriminering
De åtgärder som planeras ska syfta till att avvärja de risker som finns för diskriminering, trakasserier, bristande tillgänglighet eller kränkande behandling som finns i verksamheten.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Diskussioner med elevrådet kring gott spårkbruk, demokratiska värderingar, förebilder och trygghet.
|
Kontinuerliga elevrådsmöten
|
Rektor
|
September 2025
|
2
|
Arbeta förebyggande kring att motverka kränkningar genom att elevhälsan genomför skolstartssamtal i syfte att kartlägga vilka behov som finns.
|
2024-2025
|
Elevhälsan
|
Juni 2025
|
3
|
Pedagogiska träffar kring det moderna demokratiska ledarskapet i undervisning samt tillgängliga lärmiljöer.
|
Under programkonferenser och fortbildningsdagar för personalen.
|
Rektor
|
September 2025
|
Rutiner för akuta situationer
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
All personal ansvarar för att reagera och agera vid misstanke om någon utsätts för diskriminering eller annan kränkande behandling. Mentorerna har ett stort ansvar att hålla kontinuerlig kontakt med sina elever och därmed kunna upptäcka och förebygga diskriminering och annan kränkande behandling.
Rutiner för att anmäla misstanke om trakasserier och kränkande behandling
Vid skolenheten handlar vi enligt skollagen 6 kap 10§.
Det innebär en lärare eller någon annan ur personalen som får kännedom om att någon anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor.
Rektor anmäler ärendet till huvudmannen och inleder skyndsamt utredning kring omständigheterna gällande de uppgivna kränkningarna.
Vid våldshandlingar kontaktas skolsköterskan. Skriftlig varning och/eller avstängning kan bli aktuellt om uppgifter entydigt pekar ut den eller de som är skyldiga till våldshandlingen. Polisanmälan kan också förekomma. Rutinen att om någon får kännedom eller misstanke om att någon blivit kränkt eller trakasserad ska detta direkt anmälas till rektor.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasserar eller kränks av andra elever
Rektor tar kontakt med mentor och inhämtar uppgifter från den kränkte och personal. Det kan även beroende på ärendets karaktär bli aktuellt att samla in uppgifter från andra elever.
Efter utredningen beslutar rektor om lämplig åtgärd. Elevhälsans personal kan kopplas in vid behov..
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasseras eller kränks av personal
All personal är skyldig att reagera och agera om de får kännedom om att en elev upplever sig kränkt av någon ur personalen. Rektor ska informeras och därefter anmäla den misstänkta kränkningen till huvudman. Rektor ansvarar för utredning, åtgärder och dokumentation enligt Skollagen 6 kap.
Rutiner för uppföljning av åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling
Uppföljningssamtal mellan elev/elever och mentor görs regelbundet tills problemet är löst. Ansvarig mentor har kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare (om eleven är under 18 år) och rektor hålls underrättad. Rektor skickar in avslut av ärendet till Barn- och utbildningsnämnden. Vid varje terminsslut gör rektor en utvärdering och en uppföljning av akuta situationer av diskriminering eller annan kränkande behandling som eventuellt inträffat.
Rutiner för dokumentation av åtgärder och uppföljning
Berörd personal gör löpande dokumentation av samtal med elever och rektor ansvarar för att sammanställa materialet. All dokumentation arkiveras i 10 år.
Förankring av planen
Förankring hos elever
Mentorer och elevrådsrepresentanter förankrar planen under mentorstid.
Förankring hos vårdnadshavare
Via skolans hemsida samt föräldramöten.
Förankring hos skolans personal
Vid arbetsplatsträff.
Utvärdering
Vid periodens slut ska planen utvärderas. Utvärderingen ska tillsammans med kartläggningen ligga till grund för utarbetandet av nya mål, åtgärder och rutiner. Utvärderingen ska också dokumenteras i nästa års plan.
Resultat av utvärderingen av fjolårets plan
Vid utvärderingen gjordes bedömingen att eleverna vid Magne upplever hög grad av trygghet. Vid utvärderingen framkom även de flesta vid skolenheten uppvisar gott språkbruk och har modet att säga ifrån och kan stävja eventuella händelser som i värsta fall kunnat leda till en kränkning eller diskrimingerin.
Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan
Elevrådet, mentorer och elevhälsoteamet.
Ansvarig för att årets plan utvärderas | Årets plan ska utvärderas senast |
Martin Olsson
|
251101
|