Projektet Läskraft är ett spännande initiativ som sammanför lärare och forskare att utforska och utveckla nya metoder för att öka elevers intresse för skönlitteratur och förbättra deras läsförmåga i både grund- och gymnasieskolan. Projektet pågår under 2024-2025 och bedrivs på olika skolor i Piteå kommun. Genom aktionsforskning, där deltagarna aktivt testar och utvärderar olika undervisningsstrategier, syftar Läskraft till att möta och övervinna de utmaningar lärare ser i klassrummet.
ELEVERNA PÅ BACKGÅRDSSKOLAN "SPÖKSPANAR"
För de yngsta deltagarna, i förskoleklass till årskurs tre, handlar utmaningen om att få eleverna att fortsätta läsa på egen hand efter högläsningen i klassen.
Backgårdsskolan ligger ca 1,5 mil norr om Piteå. Här har eleverna redan hunnit läsa flera böcker och vid besöket är eleverna redan indelade i högläsningsgrupper, boken de läser är ”Spökspanarna” av Annika Widholm. När man nått sista sidan på boken så tar eleverna fram en tärning och ett papper med olika frågor.
Eleven som slagit med tärningen läser frågan högt och besvarar den, sen går frågan över till alla andra i gruppen och livliga diskussioner uppstår. Det här är ett sätt att fördjupa diskussioner och förståelsen för texten man nyss läst – men det finns fler sätt. Förra boken man läste ledde fram till fantastiska målningar där bokens karaktärer har gestaltats.
ELEVER MED SVENSKA SOM ANDRASRÅK AVKODAR KÄRLEKENS SPRÅK
I årskurserna fyra till nio, där många elever har svenska som andraspråk, introduceras eleverna för skönlitteratur. Här jobbar man med hur man bäst kan engagera eleverna med barn- och ungdomslitteratur. Böckerna man läser bygger på historier där eleverna kan relatera till sin situation med att komma till ett nytt land och möta en ny kultur.
Språkkunskaperna varierar i klassen, så här blandas svenska med engelska för att förklara handlingen i berättelsen. Gruppen hjälps åt för att avkoda och uttala ord som kan vara utmanande. I boken man för tillfället läser går det att utläsa en kärlekshistoria mellan raderna, så uppgiften när högläsningen är slut blir att på olika sätt gestalta kärlek.
SPRÅKINTRODUKTIONSKLASSEN LÄSER OCH LÖSER BROTT MED SHERLOCK HOLMES
Språkintroduktionsklassen vänder sig till ungdomar som nyligen har anlänt till Sverige och som inte har de godkända betyg som krävs för behörighet till ett nationellt program. Vid besöket har man dämpat belysningen i klassrummet, svag mystisk musik spelas och en AI-genererad bild av ett dammigt bibliotek finns projicerad lägst fram i klassrummet. Här pågår högläsning av Sir Artuhur Conan Doyles bok med Sherlock Holmes.
Karaktärerna som dyker upp i boken diskuteras, kännetecken registreras, men innan boken är slut är vi alla förvånade över Sherlock Holmes skarpsinne, han lyckas såklart lösa brottet.
Genom projektets hoppas man kunna bidra med nya insikter och verktyg som lärare över hela landet kan använda för att väcka och underhålla en livslång kärlek till läsning hos sina elever.