Projektet Läskraft är ett spännande initiativ som sammanför lärare och forskare att utforska och utveckla nya metoder för att öka elevers intresse för skönlitteratur och förbättra deras läsförmåga i både grund- och gymnasieskolan. Projektet pågår under 2024-2025 och bedrivs på olika skolor i Piteå kommun. Genom aktionsforskning, där deltagarna aktivt testar och utvärderar olika undervisningsstrategier, syftar Läskraft till att möta och övervinna de utmaningar lärare ser i klassrummet.
Språkintroduktionsklassen vänder sig till ungdomar som nyligen har anlänt till Sverige och som inte har de godkända betyg som krävs för behörighet till ett nationellt program. Vid besöket har man dämpat belysningen i klassrummet, svag mystisk musik spelas och en AI-genererad bild av ett dammigt bibliotek finns projicerad lägst fram i klassrummet. Här pågår högläsning av Sir Artuhur Conan Doyles bok med Sherlock Holmes.
Karaktärerna som dyker upp i boken diskuteras, kännetecken registreras, men innan boken är slut är vi alla förvånade över Sherlock Holmes skarpsinne, han lyckas såklart lösa brottet.
Genom projektets hoppas man kunna bidra med nya insikter och verktyg som lärare över hela landet kan använda för att väcka och underhålla en livslång kärlek till läsning hos sina elever.