Tips på cykelleder och annat

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!

Felanmälan Lämna åsikter och klagomål

Tips på cykelleder och annat

I Piteå finns ett stort utbud av gång- och cykelvägar, som tar dig till platser, som du aldrig får uppleva från bil. Allt finns där och bara väntar på att få bli upptäckt och uppskattat och på köpet sparar du miljön och förbättrar din hälsa. Här hittar du också annat som har koppling till livet på cykel.

Cykelstyre med cykelkorg, Katarina Johansson
Leden startar i centrum och följer cykel vägarna upp mot Kopparnäs och in genom Lakafors mot Nybyn Altersbruk Holmträsk Backträsk och vidare tillbaka mot Sikfors och ner via Arnemark, Pålberget, Böle. Sen följer man Älvvägen till Öjebyn och tillbaka mot Piteå igen. Längd ca: 82 km Leden går til ...
Cykel, Katarina Johansson
Ankarskataledens börjar i korsningen Olof Palmes gata - Nygatan ovanför Piteå Stadshotell. Leden går vidare förbi Arena Norrstrand, där Stora Nolia mässan hålls vartannat år. Leden tar dig via Norrstrandsbadet ut på en naturskön tur längs Fårösundet och passerar Fåröbron och vidare ut mot Räkstigens ...
Tvåhjulsmästarna Piteå, Tvåhjulsmästarna Piteå
Hos oss hittar du allt som har med cykel att göra. Förutom att vi så klart säljer cyklar så finns det även cyklar att hyra. Vi har även tillbehör och en egen verkstad. För att hyra cykel - följ länken och boka direkt. Det finns instruktioner för alla detaljer. Välkommen in till oss!
+46 070 782 29 52 * www.tvahjulsmastarnapitea.se
Cykel att hyra, Guide Natura
Cykeuthyrning av MTB-cykel, för vuxna och barn, få tillgång till 40 cykelturer. Hyr vår MTB- cykel för behagliga cykelturer runt Piteå. Med hyran får du länk till våra 40 cykelturer, runt PIteå finns mängder av fina grusvägar för uppdäcktsfärder, men även MTB-banor och skogsstigar för den som v ...
Norrstrandsbadets brygga, Katarina Johansson
Djupviksleden börjar i korsningen Nygatan – Olof Palmes gata, strax ovanför stadshotellet. Mitt emot ingången till Piteå stadsbibliotek viker leden via Nils Edéns väg upp mot bostadsområdet Djupviken. Leden går vidare förbi Brunnsparken, ett litet grönområde som minner om att Piteå under en tid på a ...
Ta dig till Igeltjärnsbergets topp via klipphällar, Ann-Sofie Boman
Eliasjakten utgår från Lindbäcksstadion och följer skogsstigar av varierad grad i relativt utmanande terräng. Längd totalt: 27,6 km  Med Lindbäcksstadion som utgångspunkt finns gott om motionsspår, stigar och skogsvägar för dig som gillar mountainbike. Varierad terräng och svårighetsgrad – allt ...
Cykel, Katarina Johansson
Framnäsleden börjar vid korsningen Storgatan - Lillbrogatan. Leden fortsätter vidare ned mot vattnet förbi Södra Hamn och Västra Kajen. Den passerar kraftlinerfabriken Smurfit Kappa Kraftliner och vidare genom bostadsområdet Degeränget. Framnäsleden fortsätter förbi Öjebyn och passerar Grans Naturbr ...
Följ Ankarskataleden och ta höger över Fåröbron ut på ön, här finns kolonilotter, vandringsleder med eldplatser. Längre ut på ön finns Fårön stugby med camping och pool. Längd ca: 12,4 km Här hittar du en länk till Cykelkarta över Piteå kommun
Cykelled, Piteå Turistcenter
Havsbadsleden börjar vid Rådhustorget och följer Storgatan fram till Trädgårdsgatan. Leden fortsätter längs Trädgårdsgatan via den bortre bron över Strömsundskanalen mot bostadsområdena Strömsborg och Klubbgärdet. Leden passerar vidare genom Furunäset och det gamla sjukhuset som ligger längs med vat ...
Cykelstyre med cykelkorg, Katarina Johansson
Infjärden runt är ingen vanlig cykelled, utan den cirka 3,5 mil långa sträckan är inte skyltad, därför kan det vara en god idé att ta med dig cykelkartan. Utgå ifrån att du lämnar centrum via Öholmaleden och Öholmabron över Piteälven. Inne i Bergsviken lämnar du leden och beger dig rätt genom byn ti ...
Cykel, Katarina Johansson
Turförslag startar vid Pite Havsbad, eller förlängas och åka från stan via Havsbadsleden. Leden följer gamla Riksväg 13 och går till vackra Jävre som är känt för sin fyr och Beas som ligger i hamnen, intill en fin ställplats. Du kan också bada vid Bunässands havsbad.  I Jävre finns även ett kva ...
Cykelstyre med cykelkorg, Katarina Johansson
Ta Norrfjärdenleden till Karlberg friluftsområde, upptäck vandringsled, eldstäder och utomhusteater. Utmärkt område för picknick och utgångsläge för topturer till Falkberget, Råberget eller Bredviksberget.  Här finns även slingor lämpliga för MTB Längd ca: 10,6 km Här hittar du en län ...
I Piteå finns ett stort utbud av cykelleder, som tar dig till platser, som man från bil aldrig får uppleva. Närheten till vattnet, skogen, villatomternas prunkande trädgårdar, konstverken och parkbänkarna är påtaglig, liksom dofterna och ljuden. Allt finns där och bara väntar på att få bli upptäckt ...
Norrfjärdsleden börjar där gågatan slutar och följer Storgatan norrut bort från centrum tills denna tar slut. Leden passerar Piteås kyrkogård på höger hand och fortsätter längs med Sundsgatan vidare i riktning mot Öjebyn och bostadsområdet Holmen. Därefter tar leden av ut i Öjebyns jordbrukslandskap ...
SCA-spåret
Långa banan är en lätt kuperad och trevlig led som snirklar sig över Pitholmsheden. Tekniskt enkel led med få utmaningar som passar allt från oerfarna till vana cyklister. Långa banan startar en bit in efter Haraholmsvägen (väg 505), kolla efter en skogsväg med got om plats för parkering. Du k ...
Pitholmshedens härliga tallhed bjuder på fin mountainbikecykling. SCA-spåret går längs fina, lättrampade stigar som uppskattas både av nybörjare och erfarna cyklister. Tekniskt enkel cykling, med få utmaningar i form av ett par brantare backar och en mindre rullstensås. SCA-spårets start ligger ...
Cykel, Katarina Johansson
Pitholmsleden börjar på Trädgårdsgatan vid Piteås största park, Badhusparken. Leden fortsätter över kanalen på en hög gång- och cykelbro, passerar både Piteå Vandrarhem och Piteå Älvdals sjukhus innan den kommer till bostadsområdet Strömnäs. Från Strömnäs fortsätter leden via Södra Pitholm, genom en ...
Följer Havsbadsleden ner (se kartan) till Pitsund, åk över bron, ta höger ner till älven igen genom byn Pitsund. Ta dig vidare en kort bit mot Grundvik och Höglandsnäs småvägar sen vidare mot Hortlax och följ cykelleden tillbaka över Piteälven via Öholmabron och mot centrala Piteå igen. Längd c ...
Cykelstyre med cykelkorg, Katarina Johansson
Ta bilvägen ut mot Renöhamn, du passerar Piteå golfklubb och kan längst ut ta höger mot Lövgrundet och cykla runt stugområdet och njut av både utsikt och en skön tur. Längd ca: 20 km Här hittar du en länk till Cykelkarta över Piteå kommun
Cykel, Katarina Johansson
Stan runt följer vattnet mellan södra och norra hamn förbi avfarten mot Fårön och en runda tillbaka mot stan. Hela rundan följer gång och cykelleder och du passerar fler av våra fina parker, ett fikastopp i Badhusparken eller i Norra hamn kan rekommenderas! Längd ca: 11,8 km Här hittar du ...
Boule Storstrand, Storstrand
På Storstrand har vi cyklar för uthyrning och kan rekommendera olika utflykter som passar antingen för en kortare tur, eller om man vill göra en längre tur och ta med sig matsäck. Fråga oss gärna så berättar vi mer! Det går att hytra cykel per timme eller heldag. Storstrand Kursgård ligger ...
+46 0911 601 47 * www.storstrand.nu
Ögletjärn - ett lämpligt stopp längs Tubens Långa, Ronny Degerman
Tuben långa inleds och avslutas med den kortare varvbanan Strömlidas XCO. Vidare sträckning går ut mot Norra Pitholm längs stigar (singeltrack) som inte är lika tekniskt krävande. Även denna slinga innehåller kortare avsnitt som utmanar och är i sin helhet intensiv med få partier för vila. Blö ...
Den korta leden på Strömlida är teknisk och utmanande., Ronny Degerman
Med start och mål på Strömlidas topp i centrala Piteå utgår två MTB-banor. Den kortare slingan på cirka 2,5 km är en tekniskt krävande bana med stigningar, nedförslöpor och en hel del steniga partier. Banan är utmanande och är utvecklande även för den rutinerade MTB-åkaren. Hela bansträckningen ...
Cykelpaus, Stina Eriksson
Svartuddsleden börjar på Rådhustorget och fortsätter längs Kyrkbrogatan till Norrmalm på Sundsgatans andra sida. Vid mässområdet Nolia fortsätter leden förbi Norra Hamn via Konstparken, passerar Fiskarstugan och går över Tages bro, till Stadshuset. På andra sidan bron fortsätter leden längs vattnet ...
Ta dig till Igeltjärnsbergets topp via klipphällar, Ann-Sofie Boman
Med Lindbäcksstadion som utgångspunkt finns gott om motionsspår, stigar och skogsvägar för dig som gillar mountainbike. Varierad terräng och svårighetsgrad – allt från härliga flowpartier till rejält utmanande steniga uppförsbackar. Utgå från Lindbäcksstadions spårkarta för längdspåren. Testa i ...
Cykel, Katarina Johansson
Öholmaleden börjar på Storgatan, just där gågatan tar slut. Leden går vidare ned mot vattnet och förbi Smurfit Kappa och ut till bostadsområdet Degeränget. Därefter fortsätter Öholmaleden tvärs över vattnet via Öholmabron – Piteås egna "Golden Gate". Öholmabron invigdes och togs i bruk 1996-09- ...
Öjebyn runt är en trevlig och cykelvänlig runda som utgår från stan. Du följer Piteälven strand och kan med fördel göra ett stopp hos Storstrand för lite fika eller glass, norra sidan passerar Ankargrunds badplats, även kallad Räkan där du kan ta ett dopp och fortsätter sen tillbaka. Leder följer cy ...