Mötesplatsen sätter idrottsrörelsen i blickfånget

Mötesplatsens arrangörer Åsa Christensen och Helen Johansson, RF-SISU Norrbotten

Under SM-veckans tre första dagar ges idrotten plats även utanför arenorna och jakten på medaljerna. Det är RF-SISU Norrbotten som ansvarar för Mötesplats SM-veckan med nätverksträffar och seminarier som lyfter idrottsrelaterad forskning, idrott på den politiska agendan och hur samverkan kring evenemang kan stärka regionen.

Piteå hyllar Charlotte Kalla lördag 26 mars

Charlotte Kalla avslutar sin karriär på hemmaplan i Piteå under SM-veckan. Piteå hyllar skiddrottningen lördag kväll på Byxtorget i Piteå.

Under SM-veckan vill Piteå visa sin uppskattning och tacka Charlotte för alla fantastiska idrottsupplevelser och för den fina ambassadör hon varit för Piteå. Hyllningen kommer att ske på Byxtorget lördag kväll. Evenemanget startar klockan 18.30 med firandet av Piteås OS-medaljörer och stipendieutdelning.

Festlig invigning av SM-veckan 2022

280 elever från kommunens fritidshem och skolor medverkade i paraden.

Det var många som hade sökt sig ut i solen till Familjetorget för att delta på invigningen av SM-veckan i Piteå. Parad längs gågatan, sång och dans satte en festlig prägel på inledningen av ett mycket efterlängtat evenemang.

Carports till hemsjukvården, Socialnämndens budgetuppföljning och handlingsplan för psykisk hälsa

Piteå kommun har beviljats 1,2 miljoner kr i statliga stimulansmedel för 2022 riktade till förebyggande och främjande insatser för psykiskt hälsa.

Under Socialnämndens sammanträde fattades ett efterlängtat beslut om att hyra 20 carportplatser av Piteå Näringsfastigheter till hemsjukvårdens bilar. Nämnden godkände också årets första budgetuppföljning och antog 2022 års handlingsplan för psykisk hälsa.

En Mästerlig Folkfest lyfter Piteå som kulturstad

Rejne och Renee är laddade för årets folkfest.

Det råder evenemangsfeber i Piteå just nu. Visst handlar mycket om prestationer, medaljer och SM-veckans 16 idrotter, men långt ifrån allt. Parallellt med idrottsfesten genomförs också En Mästerlig folkfest på samma sätt som under SM-veckan 2016. Det är en medveten satsning från Piteå kommun för att ge kultur och evenemang plats, som ett sätt att lyfta Piteå som kulturstad.

Fredrik Thomasson om vänortens mörka förflutna

Fredrik Thomasson berättar om hans bok Svarta S:t Barthélemy 29 mars i Christinasalen.

OBS:FÖRFATTARBESÖKET INSTÄLLT! Vi är kanske vana att se på Piteås vänort S:t Barthélemy som en solig paradisö i Karibien. Men ön har ett mörkt förflutet. När S:t Barthélemy togs i besittning 1785 blev verige slavnation.

Tre byggföretag klara för utvecklandet av 400 nya bostäder på Strömnäsbacken

BD Fastigheter planerar för cirka 130 bostäder i delområde A.

Nu är det klar att det blir BD Fastigheter, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden och GretaBo som kommer att få bygga Strömnäsbacken 2 – en fortsatt stadsutveckling österut. Det innebär att 400 nya bostäder med olika upplåtelseformer samt ett nytt centrumområde ska byggas de närmaste åren.

SM-veckan - en folkfest med något för alla

SM-veckan i Piteå och En mästerlig folkfest 23 -28 mars

Onsdag den 23 mars drar SM-veckan i gång. Den elfte vinterveckan i ordningen och för andra gången i Piteå som den hittills nordligaste värdstaden. Världsstjärnor och framtidens stjärnskott samlas i Piteå för ett av Sveriges största årligt återkommande idrottsevenemang där hela 119 guldmedaljer ska delas ut under veckan. Under SM-veckan går idrott och kultur hand i hand och Piteå bjuder in till En mästerlig folkfest som inramning till SM-veckan.