Hur gör ni om en person som har hemtjänst skulle bli smittad av covid-19?
Hemtjänsten arbetar tillsammans med hemsjukvården och följer särskilda rutiner för att omsorgstagaren ska få en god vård och omsorg. Vi är noga med att inte sprida smitta vidare. Vi har exempelvis mycket god handhygien och vi använder skyddsutrustning. Vi arbetar också aktivt för att begränsa antalet personal som går mellan brukare som uppvisat förkylningssymtom, en ekvation som är en utmaning då vi också har högre sjukfrånvaro än vanligt.
Hur får jag som omsorgstagare veta vilket stöd jag får framöver?
Om vi får många medarbetare som är sjuka behöver våra verksamheter prioritera de viktigaste insatserna; mat, medicin och personlig hygien. Det kan innebära att du inte får alla dina insatser utförda under denna period. Verksamheten gör individuella bedömningar och kontaktar dig vid eventuella förändringar.
Vad händer om läget blir riktigt ansträngt?
Om läget blir riktigt ansträngt kan vi behöva hjälp av släkt och anhöriga. Det kan handla om att sova över och hjälpa till med praktiska saker som att åka till affären. Kommer vi i ett sådant läge hör vi av oss.
Får jag som har hemtjänst tillbaka ett inställt besök vid ett senare tillfälle?
Individuella bedömningar görs, men vi kan inte garantera att du får tillbaka ett inställt besök vid ett senare tillfälle. Du betalar bara för den tid som hemtjänsten varit hos dig, och inte för ett inställt besök.
Kan jag tacka nej till ett besök från hemtjänsten/boendestöd om jag är orolig för smitta?
Ja, du kan tacka nej. Meddela detta till den personal som ger dig stödet.
Kan jag tacka nej till all hemtjänst/boendestöd under en period?
Ja, du kan tacka nej för en period. Meddela detta till den personal som ger dig stödet. Du får behålla ditt beslut om stöd och du behöver inte betala någon avgift under perioden du avsagt din hjälp.