Under december har det genomförts två digitala MULF-talkseminarier. Vid det första seminariet, den 3 december, Om(för)handlanden av undervisning i förskolans praktiker, presenterade Moa Frid, Luleå tekniska universitet, sin avhandling om undervisning i förskolan. Vid det andra seminariet, den 4 december, Läskraft: framgångsrika metoder för att främja elevers läsengagemang och läskompetens presenterades aktionsforskningsprojektet Läskraft av lärare från Piteå kommun: Maria Karlsson, Victoria Lundqvist, Charlotta Melander, Eva Nordmark, Moa Risberg och Linda Wikström samt forskare från Luleå tekniska universitet: Ulrika Bergmark, Lena Manderstedt och Annbritt Palo.

Digitalt MULF-talk om Läskraft
Under 2025 har arbetet i Läskraft fokuserat på analys och skrivande av vetenskapliga och populärvetenskapliga texter. I nuläget finns två artiklar publicerade. Den populärvetenskapliga artikeln Elevernas väg till stärkta läsmuskler – gemensamma samtal ger läsningen vingar (Karlsson et al., 2025) fokuserar på elevernas erfarenheter av projektet och har författats av de tre lärare som fungerade som processledare i Läskraft, Maria Karlsson, Charlotta Melander och Linda Wikström. Den vetenskapliga artikeln Value creation through teacher–researcher collaboration in action research: engagement, agency and knowledge co-production (Bergmark et al., 2025), som har publicerats i den internationella tidskriften Educational Action Research, handlar om lärares professionella lärande och upplevda värde i aktionsforskningsprocessen om litteraturundervisning. Den har skrivits av forskarna Ulrika Bergmark, Maria Löfgren, Lena Manderstedt och Annbritt Palo. Forskarna och de ansvariga lärarna har också under hösten påbörjat en metodbok som syftar till att synliggöra hur lärare kan arbeta med olika undervisningsmetoder för att främja elevers läsengagemang och läskompetens. Boken ska publiceras av Gleerups.
Den 9 december deltog Christina Wiklund i Skolforum Norrbotten där hon presenterade de båda studierna om lärares och elevers upplevelser av generativ AI i undervisningen, som har genomförts av FoU-teamet vid Utbildningsförvaltningen i samverkan med forskare vid Luleå tekniska universitet och publicerats i den populärvetenskapliga tidskriften Fufos.
Skolforskningsinstitutet har nyligen kommit med en rapport om självständig tyst läsning med tillägg, och med anledning av detta deltog Linda Wikström från FoU-teamet tillsammans med Mats Tegmark från Högskolan Dalarna i Skolforskningsinstitutets Skolforskningspodden. Linda berättade om sina erfarenheter av att arbeta med läsning i svenskundervisningen och hur hon använder sig av tillägg före och efter läsningen, till exempel boksamtal, läsloggar och hjälp med litteratururval. Mats berättade om sin forskning och om sina samtal med yrkesverksamma lärare.
Under slutet av terminen har FoU-teamet blickat tillbaka på året som gått och skrivit en verksamhetsberättelse som kommer att skickas ut i januari.
Avslutningsvis vill vi från FoU-teamet tacka alla som på olika sätt bidragit till skolutveckling tillsammans med oss i våra aktiviteter eller på annat sätt. Vi önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år och hoppas att vi ses efter jul, till exempel på det första MULF-talkseminariet den 26 januari den första nätverksträffen den 11 februari.

Digitalt MULF-talk om Läskraft
Under 2025 har arbetet i Läskraft fokuserat på analys och skrivande av vetenskapliga och populärvetenskapliga texter. I nuläget finns två artiklar publicerade. Den populärvetenskapliga artikeln Elevernas väg till stärkta läsmuskler – gemensamma samtal ger läsningen vingar (Karlsson et al., 2025) fokuserar på elevernas erfarenheter av projektet och har författats av de tre lärare som fungerade som processledare i Läskraft, Maria Karlsson, Charlotta Melander och Linda Wikström. Den vetenskapliga artikeln Value creation through teacher–researcher collaboration in action research: engagement, agency and knowledge co-production (Bergmark et al., 2025), som har publicerats i den internationella tidskriften Educational Action Research, handlar om lärares professionella lärande och upplevda värde i aktionsforskningsprocessen om litteraturundervisning. Den har skrivits av forskarna Ulrika Bergmark, Maria Löfgren, Lena Manderstedt och Annbritt Palo. Forskarna och de ansvariga lärarna har också under hösten påbörjat en metodbok som syftar till att synliggöra hur lärare kan arbeta med olika undervisningsmetoder för att främja elevers läsengagemang och läskompetens. Boken ska publiceras av Gleerups.
Den 9 december deltog Christina Wiklund i Skolforum Norrbotten där hon presenterade de båda studierna om lärares och elevers upplevelser av generativ AI i undervisningen, som har genomförts av FoU-teamet vid Utbildningsförvaltningen i samverkan med forskare vid Luleå tekniska universitet och publicerats i den populärvetenskapliga tidskriften Fufos.
Skolforskningsinstitutet har nyligen kommit med en rapport om självständig tyst läsning med tillägg, och med anledning av detta deltog Linda Wikström från FoU-teamet tillsammans med Mats Tegmark från Högskolan Dalarna i Skolforskningsinstitutets Skolforskningspodden. Linda berättade om sina erfarenheter av att arbeta med läsning i svenskundervisningen och hur hon använder sig av tillägg före och efter läsningen, till exempel boksamtal, läsloggar och hjälp med litteratururval. Mats berättade om sin forskning och om sina samtal med yrkesverksamma lärare.
Under slutet av terminen har FoU-teamet blickat tillbaka på året som gått och skrivit en verksamhetsberättelse som kommer att skickas ut i januari.
Avslutningsvis vill vi från FoU-teamet tacka alla som på olika sätt bidragit till skolutveckling tillsammans med oss i våra aktiviteter eller på annat sätt. Vi önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år och hoppas att vi ses efter jul, till exempel på det första MULF-talkseminariet den 26 januari den första nätverksträffen den 11 februari.