Nästa år firar Trixie 40 år i husdjursbranschen. Företaget som startade med försäljning av djurfoder i relativt liten skala under namnet PetFood, har under åren utökats med fler typer av produkter och betydligt större omsättning. Idag har man gått från att "bara" vara grossist till att bli en helhetspartner åt kunderna.
Maria Lundberg, företagets vd, berättar att hon under en period fick fantastiskt bra stöd av sin leverantör Trixie Tyskland. De fick henne att känna att de inte bara var en leverantör utan även en affärspartner. Det här var ett förhållningssätt som hon direkt ville införa mot sina egna kunder.
- Vi ska inte bara sälja in våra produkter till våra återförsäljare utan även bidra till försöljning till slutkund. Om det går bra för våra kunder så går det bra för oss.
Säljarna har fått lämna den klassiska säljarrollen och övergått till att bli ett sälj- och affärsstöd. De tar ett större ansvar för kunderna och har fått större befogenheter.
- Vi tillhandahåller skyltar och färdigt informations- och säljmaterial. Många av våra kunder är små butiker som inte har resurser att göra det här på ett riktigt bra sätt själv. Vi producerar även "ZooMetro", en konsumenttidning som blandar information med produkter - lite som Åhléns magasin men i mindre skala. Tidningen kommer ut fyra gånger per år och har även en egen hemsida.
Trixie Academy - ett utbildningskoncept
För ungefär två år sedan startades "Trixie Academy" där återförsäljarna erbjuds utbildningar exempelvis säljutbildningar för butikspersonal, ledarskap och affärsmannaskap. På sikt kommer man att utöka utbildningsverksamheten med bland annat HR och rekrytering.
- Vi har hunnit utbilda ett par hundra personer än så länge, säger Maria. Under den här våren har dock kursverksamheten legat lite nere med anledning av corona.
När det gäller coronakrisen så märks det inte på orderingången, det är fullt upp. Däremot berättar Maria att det märks väldigt tydligt hos vissa av återförsäljarna.
- En del av de fysiska butikerna, de nära gränserna samt i stora gallerior, har det jättetufft. Samtidigt har nätbutiker och en del andra ökat sin försäljning. Alla våra husdjur behöver så klart fortfarande mat och annat, oavsett coronakris eller ej.
Maria berättar även att husdjursförsäljningen har ökat kraftigt. Nu finns både sällskapsbehov och tid. Skaffar man valp behöver man ha tid att vara hemma med den i början och nu när många ändå jobbar hemifrån så passar man på.
- Förr ringde folk till djuraffärerna och frågade "Vad kostar en kanin?", idag frågar dom "Har ni någon kanin?"
Trixies säljstödsgäng arbetar trots pandemin fortfarande ute på fältet och besöker de kunder som vill ha besök. Maria poängterar dock att man håller hårt på alla säkerhetsåtgärder.
- Det är viktigt att inte lämna kunderna i sticket, särskilt inte mitt i en sådan här tuff tid. En kapten lämnar aldrig skutan först.
Många år på nacken
Trixie startades av Marias föräldrar för snart fyrtio är sedan. Då under namnet "PetFood". Företaget växte succesivt till 43 anställda 2010 då man också byggde ut lokalerna till dubbla storleken.
Utbyggnationen gjordes i nära samråd med varumärket Royal Canin som dominerar marknaden. Det krävdes för att PetFood skulle kunna hantera den stora mängd produkter som försäljningen av Royal Canin innebar. Strax efter utbyggnaden så bytte Royal Canin vd och han i sin tur avslutade ett dryga 18 år långt samarbete och tog hem distributionen under egen regi.
- Vi tappade 37 miljoner i omsättning på ett bräde och fick mer än halvera personalstyrkan. Det var fruktansvärt tungt. Det har tagit åtta år av hårt arbete att komma tillbaka och förbi.
Idag har företaget 38 anställda och omsatte 158,5 miljoner förra året. Målet för 2020 är 170 miljoner.
- Det sattes dock innan coronaviruset slog till så hur det går det återstår att se. Men vi är ett helt fantastiskt bra team hos oss just nu, avslutar Maria.
Fakta
Namn: Trixie Sverige
Etablerat: 1981
Verksamhet: försäljning, marknadsföring och utbildning
Antal anställda: 38