Utmaningar kopplade till välfärdens finansiering, kompetensförsörjningen samt ökade krav på offentlig service medför ett ökat behov av verksamhetsutveckling och digitalisering. Behov och processer behöver kunna löpa över våra verksamhetsgränser. Befintliga lösningar och strukturer behöver därför utmanas och ifrågasättas för att möjliggöra förnyelse och optimering.
Ledningsuppdraget utgår från nationella strategier, kommunens politiska mål och den övergripande planen för området. Arbetet fokuserar på tre prioriterade områden:
1. Utvecklingskapacitet - Vår förmåga att driva utveckling.
2. Driftkapacitet - Vår förmåga att ta hand om viktiga processer och lösningar.
- Enkelt & öppet - Medborgartjänster
- Smart & optimerat - Interna processer och system
- Uppkopplat & tillgängligt - IT-miljö och stödjande infrastruktur
3. Samverkan - Vår förmåga att hjälpas åt och dela/fördela ansvar och arbete.
Kopplat till dessa områden identifierar, föreslår och genomför ledningsuppdraget olika förbättringsåtgärder.
Ledningsuppdraget ska primärt stärka verksamheters och centrala funktioners leverans- och samarbetsförmåga och har inte till uppgift att äga och driva specifika verksamhetssatsningar.
Kontakt
Ola Lidström, processledare
E-post ola.lidstrom@pitea.se
Telefon 0911-69 71 72