Inom Piteå kommun hanterar vi personuppgifter i många olika sammanhang. Det är information som vi behöver för att tillhandahålla det stöd och den service vi ansvarar för. Det kan handla om personuppgifter för den som är elev, fastighetsägare, uppdragstagare, verksamhetsutövare, i behov av vård eller annan stödinsats, eller är medborgare och har kontakt med kommunens verksamheter. Det kan till exempel vara för att;
- tillhandahålla förskola och skola för barn och ungdomar, även erbjuda skolhälsovård.
- utföra vårt uppdrag inom plan- och bygg, till exempel hantera bygglov och planera mark.
- ta hand om våra gator och tillhandahålla parkering.
- ta hand om avfall och tillhandahålla el, vatten och avlopp.
- utöva tillsyn inom områdena alkohol och tobak, miljö och livsmedel.
- utföra vårt uppdrag för de som har behov av stöd i form av god man eller förvaltare.
- tillhandahålla insatser inom socialtjänst, hälso- och sjukvård, färdtjänst och bostadsanpassning samt flyktingmottagande.
- lokala arbetsmarknadsåtgärder och integration på arbetsmarknaden.
- samverka med externa aktörer inom näringsliv och besöksnäring.
- genomföra val.
- nämnderna ska kunna fatta beslut i ärenden, där personuppgifter kan förekomma i underlag för beslut, kallelse och protokoll.
- ta hand om initiativ, synpunkter, frågor och felanmälningar från enskilda.
- administrera uppgifter om kunder och leverantörer, till exempel för att tillhandahålla kommunala tjänster och hantera fakturor, inbetalningar och utbetalningar.
- administrera upphandlingar och avtal med olika leverantörer.
- hantera krav, försäkringsärenden och rättsliga tvister.
- informera och marknadsföra kommunens verksamheter i olika sammanhang.
- rekrytera nya medarbetare.