Statens Vattenfall, som det brukliga namnet var på den tiden, inköpte bilen år 1932 och lät göra påbyggnaden - förmodligen i Stockholmstrakten hos någon lämplig "påbyggare" - att sedan karossen har ändrats under resans gång har vi noterat med bland annat byte av hytt till en modern 50-tals, täckt, med värme samt insättning av högskåp för tillkommande modern brandmaterial, vilket gjorde att tankarna förde till en uppsminkad gammal Östermalms dams utseende efter ett vådligt äventyr.
Om vi går in och tittar i besiktningsinstrumentet kan vi se att första besiktningen ägde rum den 18 november 1932 och tilldelades interimsskylt B 3094 (röd) - Stockholms län. Det ordinarie registreringsnumret tilldelades efter besiktning Z 1698 (Jämtlands län), där vi får anta att fordonet tjänstgjorde som tänkt var på olika vattenfallsbyggen.
Det som har antagits härovan beträffande fordonets användningsområde - släckning av bränder vid Vattenfalls byggen styrks av den körjournal som fördes från 1956 med det tillägget att den även gjorde släckinsatser i närliggande samhällen. Vi saxar från körjournalen: "Skogsbrand i Ängom (söder Sundsvall), mossbrand i Vebjörn, mossbrand vid gamla bron".
I början på 60-talet kom nästa förflyttning nämligen till Vuollerimtrakten där den fortsatte sin tjänst med släckningsinsatser: Skogsbrand, brand i Forsnäs, skogsbrand vid tvättstugan och brand i Selbergs hus - förutom alla bränder vid Vattenfalls byggen. Sista anteckningen i körjournalen härrör från branden i Selbergs hus den 30 juli 1963.
Instrumentet anger att ny ägare till fordonet är Gustav Renberg, butiksföreståndare, Vuollerim och fordonet avfördes ur bilregistret den 12 mars 1969. Nästa ägare till fordonet blev Sune Nordström med firma Nordströms Bildemontering, Öjebyn. Räddningstjänsten i Piteå blev erbjuden att köpa fordonet under 70-talets senare del - men på grund av den trångboddhet som då rådde i den gamla brandstationen gick inte detta att förverkliga. Ny ägare blev istället: Bernt Essebro, Munksund - som efter att ha "lagerhållit" fordonet fram till 1993 - överlät det till Räddningstjänsten i Piteå.
Renoveringen
Diskussioner om att efterhöra hur intresset var bland pensionerade "eldsjälar" till renoveringen av fordonet slog väl ut och 10 st - från 1995 12 st - meriterade anmälde sitt intresse och vi bildade då "klubben" med det välklingande namnet "Brandkårsveteranerna" med styrelse och vad allt därtill hör.
Hösten 1993 började arbetet med att plocka ned fordonet i sina beståndsdelar. För detta arbete avsattes 1 dag i veckan (torsdag) med början kl 09.00 med fika, lunch 11.30 - 12.30, avslutning kl 15.00. Detta jobb pågick under oktober - april månads utgång 1998 då vi tror att bilen är klar för en hälsokontroll vid Svensk Bilprovning.
Avslutningsvis vill vi tacka alla som visat intresse och uppskattning i vårt arbete som ibland kantats av med- och motgångar men där den rätta "pusselbiten" slutligen fallit på rätt plats och citat:
"Egna framgångar är berikande - andras misslyckanden är inte heller att förakta".
Vi önskar Räddningstjänsten i Piteå "Lycka till" med fordonet och hoppas att få se den ute i passande arrangemang.
Piteå i april 1998.
Kurt Nordkvist
Lars Larsson
Svante Ljungkvist
Uno Sandström
Sten Nyström
Nils Norberg
Börje Engstrand
Folke Nilsson
Lennart Pajala
Erik Larsson
Börje Engman
Gösta Lindqvist