Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller
Strömbackaskolan skolenhet Mjölner
Från 231023 till 241023
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Gymnasieskola
Ansvariga för planen
Peter Axelsson
Elevernas delaktighet i utarbetandet av planen
Eleverna får resonera med sina mentorer på mentorstid och ta med sig synpunkter till elevrådet där de resonerar med rektor. Samtliga elever i åk 1 har genomfört hälsosamtal som anonymt sammanställts till ett statistiskt underlag även Skolenkäten från Skolinspektionen ligger till grund för vårt förebyggande, främjande och åtgärdande arbete mot diskriminering och kränkande behandling. Skolan har även en egen enkät där relevanta frågor kring mående och trygghet ställs.
Vårdnadshavarnas delaktighet i utarbetandet av planen
Vårdnadshavare informeras och bjuds in till diskussion via föräldramötet 230919 och Strömbackaskolans hemsida.
Personalens delaktighet i utarbetandet av planen
Lärarna har utvärderat, resonerat och dragit slutsaser på en APT utifrån den kartläggning som gjorts av enkäten "Personligt" samt skolenkätet från Skolinspektionen, mentorernas återkoppling från mentorstimmen och elevhälsoteamets systematiska kvalitetsarbete.
Kartläggning av risker
Kartläggningsmetoder: Som en del av enkäten "Personligt" genomförs en SWOT-analys.
Områden som berörs i kartläggningen:
- Kränkande behandling
- Kön
- Könsidentitet och könsuttryck/könsöverskridande identitet eller uttryck
- Etnisk tillhörighet
- Religion eller annan trosuppfattning
- Funktionsnedsättning
- Sexuell läggning
- Ålder
När det gäller diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning så innefattar kartläggningen även en undersökning om bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4 (3) diskrimineringslagen.
Hur eleverna har involverats i kartläggningen
Se ovan.
Hur personalen har involverats i kartläggningen
Se ovan.
Resultat av kartläggning
När det gäller inflytande i skolan så vill eleverna vara med och påverka i högre grad än vad de upplever att de får för i stort sett samtliga frågeområden.
Eleverna lyfter att killar och tjejer ej behandlas likvärdigt, detta värde har dock blivit bättre, men behöver förbättras ytterligare.
Mål
Mål med skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling är att varje elev ska känna sig trygg i alla situationer och på hela skolan hela tiden. Det innebär även att skolan ska jobba främjande och förebyggande och i de fall det behövs även åtgäradande med nätkränkningar oavsett var och när de sker.
Åtgärder för främjande av lika rättigheter och möjligheter
De åtgärder som planeras ska omfatta diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning. Det rekommenderas att även diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder beaktas.
Det finns inget direkt krav på att bedriva ett främjande arbete för att motverka kränkande behandling, men det rekommenderas starkt.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Årshjul mentorstid. En samlad övningsbank som mentorerna följer från åk1 till åk3.
|
Läsåret 23/24
|
Mentorer
|
Kontinuerligt
|
2 |
Informera alla elever om de policydokument skolan utformat kring nätetik, ANDT, kränkande behandling, Hot om våld etc
|
HT23
|
Mentorer
|
VT24
|
3
|
Introduktionsdagar med elevhälsan för att bygga upp en relation mellan elevhälsopersonal och elever.
|
i början av HT 23
|
ELSA
|
VT24
|
4
|
Schemalägga mentorstimme en gång per vecka då mentor arbetar med trivsel och sammanhållning samt arbeta med årshjulet.
|
HT23
|
Rektor för schemaläggning och mentorer för genomförandet.
|
VT24
|
5
|
Värdegrundsövningar
|
Läsåret 23/24
|
Lärare samt mentorer
|
VT24
|
Åtgärder för att förebygga kränkande behandling och diskriminering
De åtgärder som planeras ska syfta till att avvärja de risker som finns för diskriminering, trakasserier, bristande tillgänglighet eller kränkande behandling som finns i verksamheten.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Arbeta kontinuerligt med årshjulet.
|
Kontinuerligt på mentorstimmen
|
Mentoer och rektor
|
VT24
|
2
|
Värdegrundsövningar
|
Läsåret 23/24
|
Lärare och mentorer
|
VT24
|
3
|
Stärka tjejernas mående genom nätverk skolenhet Mjölner
|
Läsåret 23/24
|
Rektor
|
VT24
|
Rutiner för akuta situationer
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
Lärare, mentorer, elevhälsopesonal och andra som arbetar på skolan håller god uppsikt i skolans lokaler och vad som händer i elevernas sociala sammanhang. Mentorerna kollar också läget i klassen under mentorstimmen för att fånga upp eventuella kränkningar och trakasserier. Detta är grunden för att tidigt upptäcka diskriminering, trakasserier och kränkningar. Den årliga kartläggningen (enkät, analys och systematiskt kvalitetsarbete) ger en bild av hur eleverna upplever att de bemöts i verksamheten och ligger till grund för åtgärder och främjande insatser som beslutas.
Rutiner för att anmäla misstanke om trakasserier och kränkande behandling
Om någon bland skolans personal upptäcker eller får kännedom om att en elev anser sig blivit utsatt för trakasserier eller annan kränkande behandling i samband med att verksamheten genomförts anmäls händelsen till rektor och utreds. Utredningen dokumenteras och ansvaret ligger ytterst hos rektor att åtgärder vidtas.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasserar eller kränks av andra elever
Om kränkningen skett mellan elever, träffas elevvårdsteamet på enheten och påbörjar utredningen. Vårdnadshavare informeras om eleven är omyndig eller om eleven önskar att vårdnadshavaren kontaktas. Kurator tar första kontakten med eleven/rna och/eller annan personal som eleven har förtroende för har samtal med den/de som är utsatta. Därefter hålls samtal med den/de som utsätter för kränkningar, samtalet dokumenteras. Rektor får löpande del av dokumentationen i ärendet. Är kränkningen allvarlig ska rektor även utan dröjsmål också kontakta arbetsmiljöverket och vid externa händelser kontaktas också polis.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasseras eller kränks av personal
Om personal är involverad i kränkningen kontaktas han/hon omgående av rektor för enheten för ett samtal om kränkningen. Han/hon får möjlighet att sakligt ge sin version av händelsen/ händelserna.
Rutiner för uppföljning av åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling
Efter 1-2 veckor hålls uppföljningssamtal med dem/den som är utsatt/a för kränkning/ar och samtal med den/de som utsätter för kränkning/ar. Efter dessa samtal informeras elevernas vårdnadshavare och ges en återkoppling (Om eleven är omyndig eller om han/hon önskar att vårdnadshavarna ska informeras.)
Rutiner för dokumentation av åtgärder och uppföljning
Dokumentationen sker kontinuerligt. Elevvårdstemet tillsammas med rektor sköter uppföljning och upprättar åtgärdsprogram.
Förankring av planen
Förankring hos elever
Alla elever får i början av varje läsår information om skolans plan mot kränkande behandling av mentor och besvarar i maj varje år en enkät med frågor om bland annat kring var och i vilka situationer de känner sig trygga/otrygga.
Resultatet av enkäten lyfts sedan av rektor i elevrådet och diskuteras där för att fördjupa förståelsen av svaren i enkäten. Rektor återkopplar till mentorer och elevhälsopersonal på en APT i slutet av läsåret. Där beslutas då om åtgärder och förebyggande arbete inför nästa läsår. Mentorerna återkopplar till eleverna på en mentorstimme i början av läsåret om vilka åtgärder som beslutats utifrån upprättandet av planen.
Förankring hos vårdnadshavare
Den årliga planen läggs ut på Strömbackaskolans hemsida och den informeras om på föräldramöten.
Förankring hos skolans personal
Se ovan.
Utvärdering
Vid periodens slut ska planen utvärderas. Utvärderingen ska tillsammans med kartläggningen ligga till grund för utarbetandet av nya mål, åtgärder och rutiner. Utvärderingen ska också dokumenteras i nästa års plan.
Resultat av utvärderingen av fjolårets plan
När utvärdering av tidigare plan mot kränkande behandling gjordes så bedömdes den ostrukturerad och hela planen omarbetades utifrån ny modell.
Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan
Elevrådet, elevhälsoteamet och mentorerna.
Ansvarig för att årets plan utvärderas | Årets plan ska utvärderas senast |
Peter Axelsson
|
Oktober 2024
|