Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller
Strömbackaskolan skolenhet Mimer
Från 21-10-01 till 22-09-30.
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Gymnasieskola
Ansvariga för planen
Rektor Linda Ström
Elevernas delaktighet i utarbetandet av planen
Eleverna har varit delaktiga i kartläggningsfasen genom att delta i elevenkäten. Rektor har via elevrådet inhämtat synpunkter från eleverna.
Vårdnadshavarnas delaktighet i utarbetandet av planen
Vårdnasdshavarna brukar vanligtvis ta del av planen vid höstens föräldramöte. Eftersom vi är i en pågående pandemi genomförs inte föräldramöten. Vårdnadshavarna får information om att planen publiceras på Strömbackaskolans hemsida.
Personalens delaktighet i utarbetandet av planen
Personalen har vid arbetsplatsträff och i programlag varit delaktiga i utarbetandet av planen.
Kartläggning av risker
Kartläggningsmetoder: Skolans elevenkät åk 1-3 samt information från elevråd och mentorer.
Områden som berörs i kartläggningen:
- Kränkande behandling
- Kön
- Könsidentitet och könsuttryck/könsöverskridande identitet eller uttryck
- Etnisk tillhörighet
- Religion eller annan trosuppfattning
- Funktionsnedsättning
- Sexuell läggning
När det gäller diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning så innefattar kartläggningen även en undersökning om bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4 (3) diskrimineringslagen.
Hur eleverna har involverats i kartläggningen
Elever i åk 2 har genomfört enkäten Personligt. Samtliga elever i åk 1-3 har genomfört skolans elevenkät. Vid elevrådsträffar har man en löpande dialog kring riskområden på skolan.
Eleverna har bidragit till kartläggningen genom kontinuerliga samtal med sina mentorer under läsåret.
Hur personalen har involverats i kartläggningen
Personalen har varit delaktiga vid genomförandet av enkäter och analyser samt genomfört samtal med sina mentorselever löpande under läsåret.
Resultat av kartläggning
Vid kartläggningen framkom två områden som vi ska fokusera på vid vår skolenhet under läsåret 2020-21.
1. Trygghet - Enligt vår elevenkät uppger 94 % av våra elever att de är trygga i skolan. Så länge vi inte når 100 % som upplever skolan som en trygg miljö så ska vi fortsätta jobba med att stärka tryggheten. Matsalen, korridorer och omklädningsrum är identifierade riskområden.
2. Integration och mångfald - Vi har under föregående läsår genomfört ett antal integrationsprojekt som gett goda resultat. Vi vill därför jobba vidare med liknande koncept för att skapa mötesplatser där våra nyanlända elever träffar elever från våra nationella program inom ramen för undervisningen.
Mål
Mål med skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling är att vi ska erbjuda en skola i toppklass där goda minnen skapas. Vi ska vara en trygg skola, fri från alla former av kränkningar och där mångfald präglar vår verksamhet.
Åtgärder för främjande av lika rättigheter och möjligheter
De åtgärder som planeras ska omfatta diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning. Det rekommenderas att även diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder beaktas.
Det finns inget direkt krav på att bedriva ett främjande arbete för att motverka kränkande behandling, men det rekommenderas starkt.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Fortsätta förmedla grundläggande värden i skolvardagen - undervisning och mentorstid
|
21/22
|
Mentorer och undervisande lärare
|
juni 2022
|
|
|
|
|
|
2
|
Stärka gemenskapen i klasserna efter pandemin med långa perioder av distansundervisning
|
21/22
|
Mentorer
|
juni 2022
|
|
|
|
|
|
3
|
Främja integration genom olika integrationsprojekt
|
21/22
|
Hela skolan
|
juni 2022
|
Åtgärder för att förebygga kränkande behandling och diskriminering
De åtgärder som planeras ska syfta till att avvärja de risker som finns för diskriminering, trakasserier, bristande tillgänglighet eller kränkande behandling som finns i verksamheten.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Elevhälsans personal ska inventera behovet av att jobba främjande och förebyggande i klasserna och sedan planera insatser utifrån behov.
|
21/22
|
Rektor och elevhälsan
|
juni 2022
|
|
|
|
|
|
2
|
Eliminera riskområden genom att göra all personal medvetna om vilka områden som upplevs som otrygga.
|
21/22
|
All personal
|
juni 2022
|
|
|
|
|
|
3
|
Följa upp riskområden kontinuerligt under läsåret för att säkerställa att eleverna känner sig trygga i skolans lokaler
|
21/22
|
Rektor och mentorer
Elevrådet
|
juni 2022
|
|
|
|
|
|
4
|
Integrera förebyggande arbete i undervisningen, t ex genom arbete med nätetik osv.
|
21/22
|
Mentorer och undervisande lärare
|
juni 2022
|
Rutiner för akuta situationer
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
All personal ansvarar för att reagera och agera vid misstanke om någon utsätts för diskriminering eller annan kränkande behandling. Mentorerna har ett stort ansvar att hålla kontinuerlig kontakt med sina elever och därmed kunna upptäcka och förebygga diskriminering och annan kränkande behandling.
Rutiner för att anmäla misstanke om trakasserier och kränkande behandling
Vid skolenheten handlar vi enligt skollagen 6 kap 10§.
Det innebär en lärare eller någon annan ur personalen som får kännedom om att någon anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor.
Rektor anmäler ärendet till huvudmannen och inleder skyndsamt utredning kring omständigheterna gällande de uppgivna kränkningarna.
Vid våldshandlingar kontaktas skolsköterskan. Skriftlig varning och/eller avstängning kan bli aktuellt om uppgifter entydigt pekar ut den eller de som är skyldiga till våldshandlingen. Polisanmälan kan också förekomma.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasserar eller kränks av andra elever
Rektor tar kontakt med mentor och inhämtar uppgifter från den kränkte och personal. Det kan även beroende på ärendets karaktär bli aktuellt att samla in uppgifter från andra elever.
Efter utredningen beslutar rektor om lämplig åtgärd. Elevhälsans personal kan kopplas in vid behov.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasseras eller kränks av personal
All personal är skyldig att reagera och agera om de får kännedom om att en elev upplever sig kränkt av någon ur personalen. Rektor ska informeras och därefter anmäla den misstänkta kränkningen till huvudman. Rektor ansvarar för utredning, åtgärder och dokumentation enligt Skollagen 6 kap.
Rutiner för uppföljning av åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling
Uppföljningssamtal mellan elev/elever och mentor görs regelbundet tills problemet är löst. Ansvarig mentor har kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare (om eleven är under 18 år) och rektor hålls underrättad. Rektor skickar in avslut av ärendet till Barn- och utbildningsnämnden. Vid varje terminsslut gör rektor en utvärdering och en uppföljning av akuta situationer av diskriminering eller annan kränkande behandling som eventuellt inträffat.
Rutiner för dokumentation av åtgärder och uppföljning
Berörd personal gör löpande dokumentation av samtal med elever och rektor ansvarar för att sammanställa materialet. All dokumentation arkiveras i 10 år.
Steg 1 - Upptäcka och anmäla till rektor samt Barn - och utbildningsnämnden
Steg 2 - Utreda och analysera
Steg 3 - Åtgärda, vidta verkningsfulla åtgärder
Steg 4 - Följa upp och utvärdera regelbundet
Steg 5 - Ärendet avslutas
Steg 6 - Skicka återrapport till Barn- och utbildningsnämnden
Förankring av planen
Förankring hos elever
Planen förankras av mentorerna under mentorstid.
Förankring hos vårdnadshavare
Planen publiceras på skolans hemsida.
Förankring hos skolans personal
Planen förankras vid arbetsplatsträff.
Utvärdering
Vid periodens slut ska planen utvärderas. Utvärderingen ska tillsammans med kartläggningen ligga till grund för utarbetandet av nya mål, åtgärder och rutiner. Utvärderingen ska också dokumenteras i nästa års plan.
Resultat av utvärderingen av fjolårets plan
Vår elevenkät visar att 94 % av eleverna upplever skolan som en trygg plats. Eftersom vi inte nått 100 % så är det viktigt att fortsätta jobba med trygghet i våra klasser. Skolans omklädningsrum har utrustats med duschbås för att öka tryggheten i samband med omklädning och duschning.
På grund av pandemin hade vi inte närundervisning under hela föregående läsår. Det innebär att vi måste jobba vidare med vissa av våra planerade aktiviteter även under läsåret 21/22.
Rutiner för akuta situationer har följts och fungerat bra.
Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan
Personal har i samband med läsårsutvärdering juni 2021 deltagit i utvärdering av planen. Elever har deltagit via elevenkäter och genom löpande samtal med mentor.
Ansvarig för att årets plan utvärderas | Årets plan ska utvärderas senast |
Linda Ström - rektor
|
2022-09-30
|