Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller
Strömbackaskolan skolenhet Mimer
Från 24-10-01 till 25-09-30.
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Gymnasieskola
Ansvariga för planen
Rektor Linda Ström
Elevernas delaktighet i utarbetandet av planen
Eleverna har varit delaktiga i kartläggningsfasen genom att delta i Strömbackaskolans elevenkät samt Skolinspektionens elevenkät för åk 2. Rektor tar in synpunkter från eleverna via elevrådet.
Vårdnadshavarnas delaktighet i utarbetandet av planen
Vårdnasdshavarna deltar vid höstens föräldramöte då skolans arbete mot diskriminering och annan kränkande behandling lyfts. Vårdnadshavarna har också dialog med mentorer där vi kan få inspel gällande riskområden, förebyggande åtgärder samt vetskap om förekomst av diskriminering och annan kränkande behandling.
Personalens delaktighet i utarbetandet av planen
Personalen har vid arbetsplatsträff och i programlag varit delaktiga i utarbetandet av planen.
Kartläggning av risker
Kartläggningsmetoder: Skolans elevenkät åk 1-3 samt information från elevråd, klassråd, samtal med mentorer mm.
Områden som berörs i kartläggningen:
- Kränkande behandling
- Kön
- Könsidentitet och könsuttryck/könsöverskridande identitet eller uttryck
- Etnisk tillhörighet
- Religion eller annan trosuppfattning
- Funktionsnedsättning
- Sexuell läggning
När det gäller diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning så innefattar kartläggningen även en undersökning om bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4 (3) diskrimineringslagen.
Hur eleverna har involverats i kartläggningen
Samtliga elever i åk 1-3 har genomfört skolans elevenkät. Elever i åk 2 har deltagit i Skolinspektionens enkät. Vid elevrådsträffar har vi en löpande dialog kring riskområden på skolan.
Eleverna har bidragit till kartläggningen genom kontinuerliga samtal med sina mentorer under läsåret.
Hur personalen har involverats i kartläggningen
Personalen har varit delaktiga vid genomförandet av enkäter och analyser samt genomfört samtal med sina mentorselever löpande under läsåret.
Resultat av kartläggning
Elevenkäten från våren 2024 visar på bättre resultat när det gäller trivsel och trygghet vid skolenheten. Vid kartläggningen framkom två områden som vi ska fokusera på vid vår skolenhet under läsåret 2024-25.
1. Trygghet - Fastän elevenkäten visar ett bättre resultat gällande trygghet så måste vi fortsätta jobba mot vårt mål att vara en trygg skola som är fri från alla former av kränkande behandling. Elevrådet har föreslagit att få mer gruppstärkande aktiviteter för att stärka klassen och skapa trygghet för alla.
2. Mångfald och acceptans - Olika är bra! Vi behöver arbeta med klassrumsklimatet så alla känner delaktighet och tillhörighet i gruppen.
Mål
Mål med skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling är att att vi ska vara en skola med hög trivselnivå och där alla känner sig trygga.
Åtgärder för främjande av lika rättigheter och möjligheter
De åtgärder som planeras ska omfatta diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning. Det rekommenderas att även diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder beaktas.
Det finns inget direkt krav på att bedriva ett främjande arbete för att motverka kränkande behandling, men det rekommenderas starkt.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Fortsätta förmedla grundläggande värden i skolvardagen - undervisning och mentorstid
|
24/25
|
Mentorer och undervisande lärare
|
juni 2025
|
|
|
|
|
|
2
|
Stärka gemenskapen i klasserna.
Gruppstärkande aktiviteter integrerat med undervisningen
Fasta platser för åk 1.
Inlämning av mobiler för åk 1.
Klassdag
|
24/25
|
Mentorer
|
juni 2025
|
|
|
|
|
|
3
|
Fortsätta främja integration och mångfald genom olika integrationsprojekt i det vardagliga skolarbetet.
|
24/25
|
Hela skolan
|
juni 2025
|
Åtgärder för att förebygga kränkande behandling och diskriminering
De åtgärder som planeras ska syfta till att avvärja de risker som finns för diskriminering, trakasserier, bristande tillgänglighet eller kränkande behandling som finns i verksamheten.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Stärka sammanhållningen och gemenskapen i klasserna så alla känner delaktighet och tillhörighet i gruppen.
Elevhälsans personal och mentorer ska löpande inventera behovet av att jobba främjande och förebyggande i klasserna och sedan planera insatser utifrån behov.
|
24/25
|
Rektor, mentorer och elevhälsan
|
juni 2025
|
|
|
|
|
|
2
|
Fortsätta med fasta platser för alla elever i åk 1.
Ingen privat användning av mobiltelefoner under lektionstid.
|
24/25
|
Mentorer och undervisande lärare
|
juni 2025
|
|
|
|
|
|
3
|
Följa upp riskområden kontinuerligt under läsåret.
|
24/25
|
Rektor och mentorer Elevrådet
|
juni 2025
|
|
|
|
|
|
4
|
Integrera gruppstärkande aktiviteter i undervisningen
|
24/25
|
Mentorer och undervisande lärare
|
juni 2025
|
Rutiner för akuta situationer
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
All personal ansvarar för att reagera och agera vid misstanke om någon utsätts för diskriminering eller annan kränkande behandling. Mentorerna har ett stort ansvar att hålla kontinuerlig kontakt med sina elever och därmed kunna upptäcka och förebygga diskriminering och annan kränkande behandling.
Rutiner för att anmäla misstanke om trakasserier och kränkande behandling
Vid skolenheten handlar vi enligt skollagen 6 kap 10§.
Det innebär att en lärare eller någon annan ur personalen som får kännedom om att någon anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor.
Rektor anmäler ärendet till huvudmannen och inleder skyndsamt utredning kring omständigheterna gällande de uppgivna kränkningarna.
Vid våldshandlingar kontaktas skolsköterskan. Skriftlig varning och/eller avstängning kan bli aktuellt om uppgifter entydigt pekar ut den eller de som är skyldiga till våldshandlingen. Polisanmälan kan också förekomma.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasserar eller kränks av andra elever
Rektor tar kontakt med mentor och inhämtar uppgifter från den kränkte och personal. Det kan även beroende på ärendets karaktär bli aktuellt att samla in uppgifter från andra elever.
Efter utredningen beslutar rektor om lämplig åtgärd. Elevhälsans personal kan kopplas in vid behov.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasseras eller kränks av personal
All personal är skyldig att reagera och agera om de får kännedom om att en elev upplever sig kränkt av någon ur personalen. Rektor ska informeras och därefter anmäla den misstänkta kränkningen till huvudman. Rektor ansvarar för utredning, åtgärder och dokumentation enligt Skollagen 6 kap.
Rutiner för uppföljning av åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling
Uppföljningssamtal mellan elev/elever och mentor görs regelbundet tills den utsatte eleven upplever att vi kan avsluta ärendet. Ansvarig mentor har kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare (om eleven är under 18 år) och rektor hålls underrättad. Rektor skickar in avslut av ärendet till Barn- och utbildningsnämnden. Vid varje terminsslut gör rektor en utvärdering och en uppföljning av akuta situationer av diskriminering eller annan kränkande behandling som eventuellt inträffat.
Rutiner för dokumentation av åtgärder och uppföljning
Berörd personal gör löpande dokumentation av samtal med elever och rektor ansvarar för att sammanställa materialet. All dokumentation arkiveras i 10 år. Dokumentation görs i Prorenata.
Steg 1 - Upptäcka och anmäla till rektor samt Barn - och utbildningsnämnden
Steg 2 - Utreda och analysera
Steg 3 - Åtgärda, vidta verkningsfulla åtgärder
Steg 4 - Följa upp och utvärdera regelbundet
Steg 5 - Ärendet avslutas
Steg 6 - Skicka återrapport till Barn- och utbildningsnämnden
Förankring av planen
Förankring hos elever
Planen förankras av mentorerna under mentorstid.
Förankring hos vårdnadshavare
Planen publiceras på skolans hemsida.
Förankring hos skolans personal
Planen förankras vid arbetsplatsträff.
Utvärdering
Vid periodens slut ska planen utvärderas. Utvärderingen ska tillsammans med kartläggningen ligga till grund för utarbetandet av nya mål, åtgärder och rutiner. Utvärderingen ska också dokumenteras i nästa års plan.
Resultat av utvärderingen av fjolårets plan
Elevenkäten våren 2024 visar på fina resultat när det gäller trivsel och trygghet vid vår skolenhet. Eftersom vi har en målsättning att ALLA elever ALLTID ska känna sig trygga i skolan så måste vi fortsätta jobba med det även under kommande läsår.
Rutiner för vårt åtgärdande arbete har fungerat bra.
Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan
Personal har i samband med läsårsutvärdering juni 2024 deltagit i utvärdering av planen. Elever har deltagit via elevenkäter och genom löpande samtal med mentor.
Ansvarig för att årets plan utvärderas | Årets plan ska utvärderas senast |
Linda Ström - rektor
|
2025-09-30
|