Plan för arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Planen gäller
Skolenhet Hugin
Från 2022-09 till 2023-09.
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Gymnasiet
Ansvariga för planen
Rektor Per Boman
Elevernas delaktighet i utarbetandet av planen
Elever som sitter i elevrådet har tillsammans med rektor tagit fram valda delar av planen i frågor som berör dom.
Vårdnadshavarnas delaktighet i utarbetandet av planen
Vårdnadshavare har läst igenom och kommit med synpunkter av planen.
Personalens delaktighet i utarbetandet av planen
Personalen har gemensamt med rektor deltagit på arbetsplatsträffar för att utarbeta planen. Personalen har även varit delaktiga i kartläggningen av enkätundersökningen.
Kartläggning av risker
Kartläggningsmetoder
Enkätundersökning, dialog med elever och personal.
Områden som berörs i kartläggningen
Kränkande behandling
Kön
Könsidentitet och könsuttryck/könsöverskridande identitet eller uttryck
Etnisk tillhörighet
Religion eller annan trosuppfattning
Funktionsnedsättning
Sexuell läggning
Ålder
När det gäller diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning så innefattar kartläggningen även en undersökning om bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4 (3) diskrimineringslagen.
Hur eleverna har involverats i kartläggningen
Samtliga elever i åk 1-3 har genomfört skolans elevenkät. Vid elevrådsträffar har man en löpande dialog kring riskområden på skolan. Eleverna har bidragit till kartläggningen genom kontinuerliga samtal med sina mentorer under läsåret. Skolinspektionens enkät för åk 2 har också använts i kartläggningen.
Hur personalen har involverats i kartläggningen
Personalen har varit delaktiga vid genomförandet av enkäter och skolsköterskornas hälsoenkät har också legat till grund för kartläggningen.
Resultat av kartläggning
Vid kartläggningen 2021-2022 visar det på hälsoenkäten att 96,7% känner sig trygg i skolan och på skolinpsketionens elevenkät ligger vi under snittet i riket när det gäller att förhindra kränkningar.
Vi har under åren haft väldigt få incidenter av kränkningar och därför har det inte varit ett prioriterat mål. Vi kommer nu att behöva arbeta mer för att förebygga kränkningar och att eleverna litar på att personalen snabbt agerar för att motverka kränkningar.
Mål
Mål med skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling är att få en nollvision för kränkande företelser.
Åtgärder för främjande av lika rättigheter och möjligheter
De åtgärder som planeras ska omfatta diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning. Det rekommenderas att även diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder beaktas.
Det finns inget direkt krav på att bedriva ett främjande arbete för att motverka kränkande behandling, men det rekommenderas starkt.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Information och utbildning på klassdagarna
|
22/23
|
Elevhälsan
|
Juni 2023
|
2
|
Arbeta med övrningar på mentorstimmarna.
|
22/23
|
Mentorer
|
Juni 2023
|
3
|
Anställt en socialpedagog
|
22/23
|
Rektor
|
Juni 2023
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Åtgärder för att förebygga kränkande behandling och diskriminering
De åtgärder som planeras ska syfta till att avvärja de risker som finns för diskriminering, trakasserier, bristande tillgänglighet eller kränkande behandling som finns i verksamheten.
Åtgärd nr | Vad ska göras? | När? | Vem är ansvarig? | När ska uppföljning ske? |
1
|
Arbeta med diskrimineringsgrunderna under klassdagar där kurator och skolsköterskan gemensamt föreläser om kön, etnisk tillhörighet, religion och sexuell läggning.
|
22/23
|
Kurator och skolsköterska
|
Juni 2023
|
2
|
Eleverna har mentorstid varje vecka som mentorerna håller i, där finns en mentorspär som lärarna arbetar med systematiskt för att förebygga kränkande behandling.
|
22/23
|
Mentorerna
|
Juni 2023
|
3
|
Alla vuxna som ser tendenser till kränkningar skall reagera direkt. Den informationen skall nå samtliga medarbetare.
|
22/23
|
All personal
|
Juni 2023
|
4
|
Elevråd har vi 4 gånger/termin där frågor tas upp om hur stämningen är på skolan, och gemensamma aktiviteter.
|
22/23
|
Rektor
|
Juni 2023
|
5
|
Anställa en socialpedagog som finns i skolans lokaler under dagtid.
|
22/23
|
Rektor
|
Juni 2023
|
Rutiner för akuta situationer
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
All personal har ansvar att se, reagera på och meddela skolledning om de ser att någon elev utsätts för diskriminering, kränkande behandling eller mobbning. Alla elever bör kontakta en vuxen på skolan om de ser någon elev utsätts för diskriminering, kränkande behandling eller mobbning.
Rutiner för att anmäla misstanke om trakasserier och kränkande behandling
När någon elev eller någon av de vuxna på skolan upptäcker eller får besked om misstänkt diskriminering/kränkande behandling på skolan informeras rektor omgående. Rektor skriver ner på en speciellt avsedd blankett vilken typ av kränkning och mellan vilka elever eller vuxna kränkningen skett. Rektor beslutar då också om en utredning av ärendet.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasserar eller kränks av andra elever
Om kränkningen skett mellan elever, träffas elevvårdsteamet på enheten och påbörjar utredningen. Vårdnadshavare informeras ifall eleven är omyndig eller om eleven önskar att vårdnadshavaren kontaktas. Kurator tar första kontakten med eleven. Kurator och/eller annan personal som eleven har förtroende för har sedan samtal med den/de som är utsatta. Därefter hålls samtal med den/de som utsätter för kränkningar och samtalet dokumenteras. Rektor får löpande ta del av dokumentationen i ärendet. Är kränkningen allvarlig ska rektor även utan dröjsmål kontakta arbetsmiljöverket. Skulle kräkningarna inte upphöra så tas ärendet upp på ett elevvårdsmöte och rektor beslutar om en utredning för att reda ut vilken yrkeskategori som kan hjälpa eleverna att förändra sitt beteende. Rektor fattar beslut om att ge den utsatta eleven stöd antingen i undervisningen eller från elevhälsan om behov finns. Om så är fallet beslutar rektor om att upprätta ett åtgärdsprogram. Rektor kan också fatta beslut om någon av de disciplinära åtgärder som finns för den som utsätter annan/andra för kränkningar enligt gymnasieförordningen kap 6 § 22-26:
Disciplinära åtgärder i stigande grad är skriftlig varning, tillfällig omplacering i annan undervisningsgrupp upp till fyra veckor och slutligen avstängning. Avstängningen får normalt inte vara längre än en vecka två gånger per termin. Rektor och utbildningsnämnden har besluts- och dokumentationsansvar för disciplinära åtgärder.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev trakasseras eller kränks av personal
Om personal är involverad i kränkningen kontaktas han/hon omgående av rektor för enheten för ett samtal om kränkningen. Han/hon får möjlighet att sakligt ge sin version av händelsen/ händelserna.
Om kräkningarna inte upphör kopplas kommunens personalavdelning in.
Rutiner för uppföljning av åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling
Efter 1-2 veckor hålls uppföljningssamtal med den som är utsatt för kränkning och samtal med den som utsätter för kränkning.
Rutiner för dokumentation av åtgärder och uppföljning
Dokumentationen efter avslutat ärende ansvarar mentor för. Samtliga handlingar arkiveras hos rektorsassistent. Efter dessa samtal informeras elevernas vårdnadshavare och återkoppling görs (om eleven är omyndig eller om han/hon önskar att vårdnadshavarna ska informeras.)
Förankring av planen
Förankring hos elever
Förankring hos eleverna gör mentorerna på mentorstiden.
Förankring hos vårdnadshavare
Förankringen hos vårdnadshavare görs i samband med föräldramötet i åk 1.
Förankring hos skolans personal
Förankringen hos personalen görs i samband med läsårets uppstart.
Utvärdering
Vid periodens slut ska planen utvärderas. Utvärderingen ska tillsammans med kartläggningen ligga till grund för utarbetandet av nya mål, åtgärder och rutiner. Utvärderingen ska också dokumenteras i nästa års plan.
Resultat av utvärderingen av fjolårets plan
Mestadels av arbetet som gjordes under fjolåret har fungerat bra, t.ex. klassdagar med elevhälsan där elevhälsan arbetade med gruppstärkande övningar. På mentorstiden där mentorer är beordrade att arbeta med mentorspärmen finns det fortfarande utvecklingspotential. Elevrådet har träffats 4 gånger på termin. Elevenkäten och intervjuer på elevrådet visar också på att lokaler där man sällan har undervisning på är mindre trygga.
Delaktiga i utvärderingen av fjolårets plan
Rektor, elevrådet, lärare och elever.
Ansvarig för att årets plan utvärderas | Årets plan ska utvärderas senast |
Per Boman, Rektor
|
2023-09-30
|