Vårt uppdrag

Kontakt avdelningschef

, 0911-69 72 90

Adress
Utbildningsförvaltningen
Piteå kommun
Box 730
941 28 Piteå

Besöksadress
Strömnäsgatan 3A, Piteå (hus Freja, plan 3)

Enhetschef

, enhetschef för skolsköterskor och skolkuratorer 0911-69 63 38 

Adress
Nolia City konferens
Olof Palmes gata 6A
941 33 Piteå

Central administration

Skoladministration

, 0911-69 61 19 


KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 

E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider Vardagar 08.00-17.00, dag före röd dag stänger vi kl 13.00
Sommartid (15/5 - 1/9): Vardagar 08.00-16.00

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16 

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!


Felanmälan Lämna åsikter och klagomål
Tangentbord, stetoskop och närbild på händer
Tangentbord, stetoskop och närbild på händer

Vårt uppdrag

Elevhälsans uppdrag inom skolverksamheten är att komplettera skolpersonalens pedagogiska kompetens avseende elevernas utveckling och lärande. Det betyder bland annat att stöd och åtgärder ska finnas med som en naturlig del i lärandeprocessen. Man utgår alltid från det som skapar och bevarar hälsa snarare än det som inte gör det.

I elevhälsoteamet ingår rektor, skolsköterska, kurator, specialpedagog, speciallärare och skolpsykolog. På högstadieskolorna och på gymnasiet ingår även studie-och yrkesvägledare. På de flesta skolor finns även socialpedagog, pedagogisk resurs och socionomer som ett komplement till Elevhälsoteamen.
Det är rektor som leder arbetet i elevhälsoteamen.
För att komma i kontakt med någon i Elevhälsoteamet, gå in på ditt barns skolas hemsidan.

CENTRALA ELEVHÄLSAN 

Det finns även tillgång till en central elevhälsa som rektor kan anlita vid behov. I den cetrala elevhälsan ingår skolpsykolog, logoped och närvaroteam. 

SKOLPSYKOLOG

Skolpsykologens viktigaste uppgift är att förebygga ohälsa och undanröja hinder att nå utbildningens mål. Skolpsykologen bidrar med psykologisk kunskap i det generella hälsofrämjande och förebyggande arbetet.

Exempel på skolpsykologens arbetsuppgifter:

  • Bidra med psykologisk kompetens i den övergripande planeringen av elevhälsans arbete och i det systematiska kvalitetsarbetet.

  • Bidra med psykologisk kunskap om skydds- och riskfaktorer för elevers hälsa, lärande och utveckling, till exempel genom utbildning kring psykisk hälsa och ohälsa.

  • Ge handledning och konsultation till rektorn och övrig pedagogisk personal.

  • Kartlägga och analysera elevernas behov, föreslå och genomföra hälsofrämjande och förebyggande insatser och utvärdera och utveckla dessa.

  • I samverkan med lärare, elever, vårdnadshavare och skolans övriga personal arbeta med pedagogiskt inriktade insatser för att stödja elevers kognitiva, sociala och emotionella utveckling och stödja utvecklingen mot utbildningens mål.

  • Genomföra skolformsutredning och diagnostisera intellektuell funktionsnedsättning inför beslut om mottagande i anpassad grund- eller gymnasieskola.

  • Ta till vara kunskap om elevernas psykiska hälsa i elevhälsans övriga arbete.


Skolpsykolog är skyldig att föra patientjournal när de ger hälso- och sjukvård till en elev.

 

Gentemot förskolans personal arbetar skolpsykologen företrädesvis med handledning och konsultation. Skolpsykologen deltar även vid behov på barnhälsoteamsmöten (BHT). Skolpsykologen bidrar med psykologisk kunskap om skydds- och riskfaktorer för barns hälsa, lärande och utveckling, till exempel genom utbildning kring psykisk hälsa och ohälsa. 

 

LOGOPED I ELEVHÄLSAN

Logopeder är specialister inom bland annat tal, språk och kommunikation, områden som är centrala inom pedagogisk verksamhet.

Språket är ett av våra främsta redskap för kunskapsutveckling i alla skolämnen men också för förmågan att samspela med omgivningen. Språket omfattar och påverkar både muntlig och skriftlig kommunikation.

En del elever har av olika anledningar svårt att tillägna sig undervisningen. För vissa beror det på att de språkliga förutsättningarna inte är tillräckliga för att motsvara de krav som undervisningen ställer på språket, eleven blir språkligt sårbar i skolans sammanhang. Ibland kan detta bero på diagnoser som till exempel språkstörning/DLD, olika former av talstörningar och/eller diagnoser rörande skriftspråket.

Logopedens uppdrag i elevhälsan är att i samarbete med förskolans och skolans personal bidra till att hitta sätt att främja goda lärmiljöer och utveckla elevers språkliga och kommunikativa färdigheter mot utbildningens mål. Insatserna kan till exempel ske i form av fortbildning, handledning, konsultationer, observationer av kommunikativ funktion i klassrummet och/eller lektionstillfällen med elev med syfte att finna fungerande arbetssätt trots språkliga hinder.

När insatserna handlar om enskild elev är logoped skyldig att föra patientjournal.

 

SKOLHÄLSOVÅRDENS UPPDRAG

Skolsköterskan ska följa elevernas utveckling, bevara och förbättra deras psykiska och fysiska hälsa, samt verka för sunda levnadsvanor hos dem. Skolhälsovården inom elevhälsan ska främst vara förebyggande och omfatta hälsokontroller, vaccinationer och enklare sjukvårdsinsatser.

Här nedanför kan du se i vilken årskurs man gör vad

Förskoleklass: Hälsobesök med elev tillsammans med vårdnadshavare. Kontroll av syn, hörsel, längd och vikt.

Åk 2: Vaccination med mot mässling, påssjuka och röda hund (gäller elever födda 2002 och senare).
Hälsobesök med kontroll av tillväxt och trivsel.

Åk 4: Hälsobesök där man samtalar om livsstil, trivsel och självupplevd hälsa. Kontroll av tillväxt och rygg.

Åk 5: Vaccination mot HPV (Humant Papillomvirus).

Åk 7: Hälsobesök där man samtalar om livsstil, trivsel och självupplevd hälsa. Kontroll av tillväxt och rygg.

Åk 8: Vaccination mot stelkramp, difteri och kikhosta.

OBS: Syn- och hörselkontroll utförs i förskoleklass. Därefter utförs dessa kontroller vid behov.

 

SKOLLÄKARENS UPPDRAG
Skolläkarna gör regelbundna besök på skolorna och jobbar i nära samarbete med skolsköterskorna.

Skolläkaren ger medicinsk handledning till skolsköterskan i enskilda ärenden, remitterar elever med medicinska problem vidare i vårdkedjan. Särskiljer psykosomatiska problem från medicinska/symtomatiska.

Föräldrar kan vid behov boka tid hos skolläkaren, detta sker via skolsköterskan.

Personal inom skolhälsovården följer samma lagar och riktlinjer som övrig personal inom hälso- och sjukvården. Det innebär att vi också har samma sekretess som inom hälso- och sjukvården.

Sidan kontrollerad: 2025-08-26 10:53:16