Genomförda aktionsforskningsprojekt

KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 
Fax 0911-199 28

E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16 

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!


Felanmälan Lämna åsikter och klagomål

Genomförda aktionsforskningsprojekt

Sokratiska samtal i förskolan: Ängens förskola

Ängens förskola.

Vi som deltagit i forskningsprojektet är tre förskollärare, en förskolepedagog, en förskolechef samt en pedagogista har ingått i projektet från Ängens förskola, Hortlax.

Kvalité i kvalitetsarbetet genom kollegialt lärande: Backen-Långskata Centrala Piteå

Förskollärare från Backen-Långskata som medverkat i aktionsforskningen.

Vi som deltagit i projektet är förskollärare i förskolan från två rektorsområden, Backen-Långskata. Projektledare var Linda Jansson, förskollärare, Trädgården/Solens förskola samt forskaren Ulrika Bergmark.

Att väcka elevers läslust och läsförståelse med textsamtal som metod: Infjärdens skolområde

Att väcka elevers läslust och läsförståelse med textsamtal som metod

Vi som deltagit i projektet är 14 lärare och en rektor i årskurs 1-3 i Infjärdens skolområde (Svensbyn och Böle) samt forskaren Ulrika Bergmark.

Lek och digitalisering i förskolan

Hur kan man integrera digital teknik i barnens lek så de utvecklar digitalkompetens men samtidigt har ett kritiskt förhållningssätt?

Mellanledarens roll och arbete i skolan

Vi som deltar i forskningsprojektet är Mona Backeström, Karin Palmér, Anna-Carin Sundström och Camilla Lundmark.

Kullen- och Björklundaskolan har genomfört ett forskningsprojekt med fokus på mellanledarens roll och arbete i skolan – specialpedagogers och förstelärares perspektiv.

Att mötas i texten

15 svensklärare från Strömbackaskolan genomförde under läsåret 2018/19 ett aktionsforskningsprojekt tillsammans med skolforskare Ulrika Bergmark, Piteå kommun och LTU, samt litteraturforskarna Ann-Britt Palo och Lena Manderstedt, LTU.

Tillgänglig undervisning

I vårt aktionsforskningsprojekt vill vi utveckla lära mer om hur vi kan hantera de hinder som vi upplever att eleverna möter i undervisningen så att fler elever lyckas i ordinarie undervisning utan att behöva någon form av särskilt stöd. Tiden för både lärare och elever är dyrbar och vi vill hitta arbetssätt där vi i större utsträckning lyckas nå eleverna tidigt.

Kulturskolelärares utforskande av arbetssätt, förhållningssätt och metoder

Under läsåret 18/19 deltog åtta lärare från Musik och Dansskolan-Piteå, i ett aktions-forskningsprojekt

Under läsåret 18/19 deltog åtta lärare från Musik och Dansskolan-Piteå, i ett aktions-forskningsprojekt i samarbete med Ulrika Bergmark, forskare vid Utbildningsförvaltningen, Piteå, och biträdande professor, Luleå tekniska universitet.

Rektors pedagogiska ledarskap för att stödja förskollärares undervisningsprofession

Ann-Sofie Gustavsson och Gitte Franzén

I detta aktionsforskningsprojekt vill vi utveckla och få fördjupad kunskap om rektors arbete med att leda och stödja förskollärare i processen med att förstå och hitta sätt att omsätta undervisningsbegreppet i förskolans pedagogiska arbete. Skolinspektionens rapport Förskolans kvalitet och måluppfyllelse – ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan (Skolinspektionen 2016), visar att införande av undervisning i förskolan uppfattas som komplext och utmanande för såväl förskolläraren som rektor.

Sidan kontrollerad: 2024-02-02 08:58:12