Projektet Läskraft är ett spännande initiativ som sammanför lärare och forskare att utforska och utveckla nya metoder för att öka elevers intresse för skönlitteratur och förbättra deras läsförmåga i både grund- och gymnasieskolan. Projektet pågår under 2024-2025 och bedrivs på olika skolor i Piteå kommun. Genom aktionsforskning, där deltagarna aktivt testar och utvärderar olika undervisningsstrategier, syftar Läskraft till att möta och övervinna de utmaningar lärare ser i klassrummet.
Charlotta Melander arbetar som svensklärare på Strömbackaskolan i Piteå, hon deltar projektet Läskraft. Eleverna har bland annat arbetat med tekniken "Black out poetry".
På Strömbackaskolan i centrala Piteå har svenskläraren Charlotta Melander arbetat tillsammans med kollegor och forskare för att öka intresset för klassisk litteratur. Det är en entusiastisk Charlotta som möter upp i Strömbackaskolans bibliotek. Hon visar delar av elevernas redovisningar från läsprojektet.
– Syftet med projektet har varit att öka lusten till att läsa, berättar Charlotta. Men det har blivit så mycket mer, berättar hon glatt. Vi har till exempel redovisat böcker vi läst genom att eleverna har dramatiserat delar ur boken. Klickar du på denna QR-kod får du se en film som eleverna skapat efter de läst klassikern Robinson Crusoe av Daniel Defoe.
På väggen finns också teckningar, texter, foton och fantastiska skapelser gjorda med tekniken ”Black out poetry”. Black out poetry innebär att eleven utgår från en text på papper. Ord stryks över, döljs eller exponeras genom att man adderar grafik eller en illustration ovanpå texten. Den ursprungliga texten kan få en helt ny innebörd samtidigt som konst skapas.
– Vi har jobbat med många olika metoder för att öka förståelsen för de berättelser som vi tagit del av, berättar Charlotta. Vi har verkligen försökt att inte begränsa oss, det viktiga är att ta del av berättelser, diskutera och förstå innehållet tillsammans. De samtal som jag fått delta i är verkligen ”skatter” och det förtroende eleverna gett mig, tar jag med mig, berättar hon.
I korridoren på väg mot nästa utställning berättar Charlotta att projektet gett henne som lärare tillfälle att reflektera över olika metoder som kan användas i undervisningen.
– Om man bara jobbar på blir det lätt att man hamnar i samma gamla hjulspår, berättar hon. Nu har jag haft tillfälle att träffa andra kollegor och tillsammans har vi tagit fram de metoder vi önskat jobba med samtidigt som vi inspirerat varandra. Vi har också diskuterat metoderna med Lena Manderstedt, det är till henne vi skickar resultat, erfarenheter och diskussioner från elevernas redovisningar.
I klassrummet finns redovisningen av den moderna klassikern ”The Shining - Varsel” av Stephen King upphängd på väggen. Här samsas bilder skapade med AI tillsammans med modeller gjorda av lera. Bilderna är ödesmättade och mörka, modellerna illustrerar olika scener ur boken.
– Jag hade inte läst The Shining, berättar Charlotta. Upplevelsen att befinna sig på exakt samma plats i historien som eleverna, gav ytterligare en dimension i läsandet, berättar hon. Vi delade samma upplevelser under läsningen och det skapar något mycket positivt med gruppdynamiken, menar hon.
Projektet går vidare till nästa fas, nu återstår delen där forskarna och lärarna analyserar de erfarenheter projektet har gett.
– Det är mycket roligt att delta i projektet, avslutar Charlotta.