Projektet är utformat i samverkan mellan lärare och forskare i ett nätverk och utgår från utmaningar som lärare identifierat i undervisningen.
I projektet deltar femton lärare och femton klasser i Piteå kommun, totalt cirka 300 elever från förskoleklass upp till gymnasiet.
Projektledare för Läskraft är Ulrika Bergmark, professor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare i Piteå kommun. Övriga forskare i projeket är Lena Manderstedt och Annbritt Palo, biträdande professorer i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet samt Maria Löfgren, lektor i litteraturvetenskap vid Umeå universitet.
Varje aktionsforskningsgrupp leds av en processledare och en forskare som tillsammans stöttar lärarna i deras arbete. Grupperna fokuserar på att identifiera effektiva sätt att engagera elever i litteraturen och stärka deras läsfärdigheter. De femton lärarna är indelade i tre aktionsforskningsgrupper:
- Förskoleklass – årskurs 3 (Backgårdsskolan och Strömnässkolan). Ansvarig lärare: Maria Karlsson. Ansvarig forskare: Maria Löfgren
- Årskurs 4–9 (andraspråksundervisning i grund- och gymnasieskolan). Ansvarig lärare: Linda Wikström. Ansvarig forskare: Annbritt Palo.
- Gymnasiet (Strömbackaskolan och Grans lantbruksgymnasium). Ansvarig lärare: Charlotta Melander. Ansvarig forskare: Lena Manderstedt.
Inom grupperna arbetar lärarna med att identifiera och pröva framgångsrika arbetssätt och undervisningsmetoder för att stärka elevernas läsengagemang och läskompetens. Metodiskt utgår projektet från den så kallade aktionsforskningsspiralen som har fyra faser:
- Identifiera område
- Planera, genomföra och dokumentera,
- Analysera
- Sprida lärdomar
Under läsåret 2023-24 har de tre aktionsforskningsgrupperna arbetat med att pröva olika metoder i undervisningen. Lärares och elevers erfarenheter har dokumenterats på olika sätt, genom exempelvis: fokusgruppssamtal (elever och lärare), skriftliga reflektioner (lärare), exit tickets (elever) samt elevproducerat material. Undet hösten 2024 och hela 2025 kommer forskarna tillsammans med lärarna att analysera elevers och lärares erfarenheter från projektet. Resultaten presenteras muntligt via seminarier och presentationer för forskargrupper och för lärargrupper och skrifligt via vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar samt en metodbok som vänder sig till lärare som vill arbeta för att främja läsning och bearbetning av skönlitteratur.