ATT KUNNA TILL PROVET: Del 2 Triangelhandeln
1. Berätta om Triangelhandeln
Vilka områden utgör ”hörnen” på triangeln? Vilka handelsutbyten görs i varje hörn?
Vilka är det som driver handeln och vinner på den? Vad blir (de positiva) resultaten/ konsekvenserna för dem?
Vilka är det som utnyttjas i handeln – och hur? Vad blir (de negativa) resultaten/ konsekvenserna för dem?
Finns det några som både vinner och förlorar på Triangelhandeln? Förklara.
2. Diskutera hur slaveriet kunde få pågå
Vilken syn hade europeiska slavhandlare på afrikaner? (Vilka ledtrådar kan illustrationen av slavskeppet på s. 154 ge oss?)
Förklara européernas syn på sig själva.
Förklara vad som skulle kunna göra att ”vanliga européer” som inte var direkt delaktiga i slavhandeln inte kände till eller blundade för det hemska som hände.
Egna tankar: Hade slavhandeln kunnat stoppas redan under 1600- och 1700-talen? Varför/varför inte?
FÖRDJUPNING FÖR HÖGRE BETYG (starkt C och uppåt) Del 3: Amerikas befolkning, s. 152 – 153, 158 – 163
I och med Columbus landstigning i Nordamerika påbörjades en drastisk förändring av befolkningen på kontinenten, som vi ser konsekvenserna av än idag – på många olika sätt.
1. Berätta om den europeiska migrationen till Amerika. Vad innebar den? Varför skedde den? Vilka blev konsekvenserna – då, senare och än idag?
2. Berätta om hur Triangelhandeln förändrade befolkningen i Amerika (framför allt Nordamerika/USA). Vilka blev konsekvenserna – då, senare och än idag?
3. Berätta om ursprungsbefolkningarna i Amerika och vad som hände med dem när européerna kom till kontinenten. Vilka var de mest avgörande orsakerna till att det blev som det blev? Vilka blev konsekvenserna – då, senare och än idag?