Vuxenutbildningen i Piteå strävar efter att vara en trygg, inkluderande och respektfull studiemiljö för alla våra studerande. Det gläder oss att du har valt att studera hos oss, och vi ser dig som en viktig del av vår verksamhet. För att säkerställa att alla bemöts med respekt och får lika möjligheter till lärande, har vi utarbetat denna plan mot kränkande behandling, diskriminering och trakasserier. Planen tydliggör hur vi arbetar förebyggande samt hur vi agerar om någon form av kränkning skulle uppstå. Den beskriver också vilket stöd du som studerande kan få i frågor som rör likabehandling. Genom ett gemensamt ansvar skapar vi en vuxenutbildning där alla känner sig trygga, respekterade och delaktiga.
Inledning - vår vision och målsättning
Likabehandlingsplanen syftar till att motverka diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling samt att främja jämställdhet och mångfald inom Vuxenutbildningen i Piteå. Målsättningen är att skapa en trygg och inkluderande skolmiljö där alla ges likvärdiga möjligheter att utvecklas och lyckas i sina studier.
Undervisningen och skolmiljön ska präglas av respekt, studiero och trygghet. Alla studerande ska känna sig sedda, respekterade och välkomna oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder – i enlighet med diskrimineringslagen.
Genom ett systematiskt arbete med aktiva åtgärder förebygger och förhindrar vi kränkande behandling och verkar för en skola där varje individ kan vara sig själv och bemötas med respekt.
Verksamhetsformer som omfattas av planen
Planen omfattar samtliga skolformer inom Vuxenutbildningen i Piteå kommun.Undantaget är yrkeshögskolan som kan bedrivas inom ramen för Piteå kommun och som har en egen upprättad plan.
Ansvariga för planen
Huvudmannen (Piteå kommun) ansvarar enligt skollagen för att det årligen upprättas en plan mot diskriminering och kränkande behandling. Planen fastställs av skolchefen för Vuxenutbildningen. Det operativa ansvaret för genomförande och uppföljning vilar på rektorerna samt enhetschefen för vägledning och omvärld.
Alla medarbetare inom verksamheten har också ett ansvar att verka i enlighet med planens innehåll.
Lagar och styrdokument
Planen utgår från följande styrdokument och lagrum:
Skollagen (2010:800), kapitel 6 – om åtgärder mot kränkande behandling
Diskrimineringslagen (2008:567), kapitel 3 – om aktiva åtgärder
Läroplan för vuxenutbildningen (reviderad 2017) – övergripande mål och riktlinjer för vuxenutbildning
Definitioner av centrala begrepp
Diskriminering
Diskriminering innebär att en person missgynnas eller kränks och att detta har ett samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna. Diskriminering kan vara:
Direkt diskriminering – att någon behandlas sämre än någon annan i en jämförbar situation.
Indirekt diskriminering – att en till synes neutral regel eller praxis särskilt missgynnar personer utifrån någon diskrimineringsgrund.
Bristande tillgänglighet – att en person med funktionsnedsättning inte ges möjlighet att komma i en jämförbar situation med andra.
Trakasserier och sexuella trakasserier – se nedan.
Instruktioner att diskriminera – att uppmana någon annan att diskriminera.
(Diskrimineringslagen 2008:567)
Trakasserier
Trakasserier är ett uppträdande som kränker en persons värdighet och har samband med någon av diskrimineringsgrunderna. Det kan handla om: Nedsättande kommentarer, gester, utfrysning eller förlöjligande. Trakasserier av sexuell natur kallas sexuella trakasserier. Det kan exempelvis handla om: Ovälkomna fysiska närmanden (t.ex. tafsande) närgångna blickar sexuella anspelningar, inbjudningar eller kommentarer.
Kränkning
Kränkande behandling är ett uppträdande som – utan att vara diskriminering enligt lag – kränker en individs värdighet. Det kan ske fysiskt, verbalt, psykiskt eller via digitala medier, till exempel genom:
- slag, knuffar eller annan fysisk handling
- förolämpningar, tillmälen eller nedsättande kommentarer
- utfrysning eller annan form av medveten uteslutning
Kränkningar kan vara upprepade eller enstaka, och de kan uppfattas olika av olika personer. Det är den som utsätts som avgör vad som upplevs som oönskat. För att en handling ska räknas som kränkande behandling enligt skollagen ska den vara tydligt märkbar, och den som utför handlingen måste förstå att beteendet är kränkande – eller rimligen borde ha förstått det. Yngre elever eller personer med särskilda behov kan ha svårare att uttrycka detta själva, och då har personalen ett särskilt ansvar att uppmärksamma och agera.
(Skollagen 2010:800, kap. 6)
Repressalier
Repressalier innebär negativ särbehandling som hämnd eller bestraffning. Det är förbjudet att utsätta en elev eller studerande för repressalier för att hen:
- har anmält diskriminering eller trakasserier
- har påtalat brister i verksamheten
- har medverkat i en utredning om diskriminering eller kränkande behandling
- Detta gäller även vårdnadshavare som företräder eleven.
Diskrimineringsgrunder
Det finns sju diskrimineringsgrunder som är skyddade i lagen. Dessa är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. (www.do.se)
Delaktighet och förankring
Elever
Varje ny elev inom Vuxenutbildningen får information om planen mot diskriminering och kränkande behandling via antagningsbesked, välkomstbrev samt i förekommande fall vid kursstart. Planen i sin helhet finns tillgänglig på Vuxenutbildningens hemsida. För SFI delas dokument ut på lätt svenska samt på modersmål. De tittar även på filmer i ämnet och diskuterar muntligt/ger exempel vid kursstart.
Vid skol/kursråd ges elever tillfälle att komma med inspel till arbetet med planen, detta sker löpande. Kan de inte delta i skol/kursråd finns möjlighet att lämna synpunkter och förslag direkt till skolans personal.
Vuxenutbildningen har även rutiner för klagomålshantering som bidrar till delaktighet och inflytande.
Personalens ansvar och delaktighet
Likabehandlingsplanen är ett levande dokument som kontinuerligt ska utvecklas och förankras i verksamheten. Därför har all personal löpande möjlighet att lämna synpunkter och bidra med förbättringsförslag kring planens innehåll och tillämpning.
Minst två gånger per år – i samband med arbetsplatsträffar vid terminsstart på hösten och våren – behandlar rektor tillsammans med enhetschef planen tillsammans med personalgruppen. Syftet är att säkerställa att alla medarbetare är insatta i planens innehåll och att rutiner för förebyggande och åtgärdande arbete efterlevs i det dagliga arbetet.
För upphandlade utbildningsanordnare gäller att de, enligt villkoren i gällande upphandlingsavtal, ska följa Piteå kommuns likabehandlingsplan samt de rutiner som hör till den.
Vårdnadshavare och god man
Vuxenutbildningen vänder sig till personer som har fyllt 20 år, i enlighet med skollagens bestämmelser. I vissa fall kan dock undantag göras, vilket innebär att elever under 20 år kan förekomma. I dessa fall kan även vårdnadshavare eller – där så är aktuellt – god man vara involverad.
Vårdnadshavare har rätt att ta del av Vuxenutbildningens likabehandlingsplan, som finns publicerad på kommunens webbplats. Informationen kan också tillhandahållas i annan form vid behov.
Syftet är att säkerställa att vårdnadshavare och gode män, när de har en roll i elevens utbildning, är informerade om hur skolan arbetar med likabehandling samt vilka rättigheter och skydd som finns för den studerande.
Aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen
Enligt diskrimineringslagen (2008:567, kap. 3) ska utbildningsanordnare arbeta kontinuerligt och förebyggande med aktiva åtgärder för att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter. Arbetet ska ske i fyra steg:
1. Undersöka
Vuxenutbildningen genomför regelbundet insatser för att identifiera risker för diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Detta sker genom:
- elevenkäter och personalenkäter
- kursutvärderingar
- trygghetsvandringar
- dialog vid kursintroduktioner och skolråd
2. Analysera
De insamlade uppgifterna analyseras för att identifiera mönster, riskområden eller behov av förändring. Analysen sker tillsammans med personal vid exempelvis arbetsplatsträffar (APT) och utifrån resultaten av trygghetsvandringar och utvärderingar.
3. Åtgärda
Utifrån analysen planeras konkreta förebyggande insatser. Exempel på sådana kan vara:
- temadagar såsom Mångfaldsdagen eller FN-dagen
- riktade insatser i klassrum eller elevgrupper
- utbildningsinsatser för personal eller studerande
4. Följa upp och utvärdera
Årligen följs arbetet upp och utvärderas genom:
- nya enkäter till studerande och personal
- analys av relevant statistik och dokumentation
- uppföljningsdialog vid APT eller styrgruppsmöten
Syftet är att säkerställa att insatserna haft avsedd effekt samt att identifiera nya behov inför kommande års planering.
Rutiner vid diskriminering och kränkande behandling
Utgångspunkt
Vuxenutbildningen i Piteå tillämpar nolltolerans mot diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling. Arbetet utgår från skollagen (2010:800) och diskrimineringslagen (2008:567) och syftar till att främja allas lika rättigheter, samt att förebygga och förhindra kränkningar utifrån kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling
För att upptäcka i ett tidigt skede används metoder som:
- kursråd/skolråd
- elevuppföljningar och individuella samtal
- kursutvärderingar och enkäter
- trygghetsvandringar
- All personal har skyldighet att uppmärksamma och agera på signaler om trakasserier eller kränkningar.
När elev kränks av annan elev
- Personal anmäler alltid till rektor.
- Rektor informerar huvudmannen.
- Skolchef ger rektor uppdrag att utreda händelsen.
- Efter slutförd utredning fattar Skolchef beslut om eventuella åtgärder.
- Vid behov görs anmälan till annan myndighet.
När elev kränks av personal
- Händelsen rapporteras till rektor – eller direkt till skolchef om rektor är berörd.
- Skolchef utreder själv eller utser annan lämplig person.
- Beslut om åtgärder fattas av Skolchef
- Vid behov anmäls ärendet till relevant myndighet.
Uppföljning och dokumentation
Alla utredningar ska dokumenteras skriftligt och innehålla:
- datum och beskrivning av händelsen
- analys och bedömning
- vidtagna eller planerade åtgärder
- dokumentation från samtal och möten
Uppföljning sker skyndsamt och avslutas först när ärendet anses hanterat. Dokumentationen ska förvaras enligt gällande riktlinjer för hantering av personuppgifter.
Ansvarsfördelning
Huvudmannen ansvarar för att det finns en plan och att den följs.
Rektor ansvarar för att utreda och vidta åtgärder enligt plan.
All personal är skyldig att agera vid misstanke eller kännedom om kränkning.
Utvärdering av tidigare års plan samt kartläggning av nuläge för årets insatser och åtgärder
Områden som berörs i utvärderingen och kartläggningen
Kränkande behandling samt trakasserier och diskriminering som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsvariation, sexuell läggning och ålder.
Utvärderings- och kartläggningsmetoder
Elever har möjlighet att bidra till arbetet med planen genom enkäter, skol- och kursråd samt i samtal. De kan berätta om de upplever att det finns risker för eller förekomst av diskriminering och kränkande behandling. Eleverna uppmuntrats att lyfta det som fungerar bra och som stärker likabehandling. Information om att Synpunkter och förslag kan lämnas via Vuxenutbildningens webbplats och e-post. Dessutom finns rutiner för klagomålshantering som ger eleverna ytterligare möjlighet till inflytande.
Vid arbetsplatsträffar och medarbetarsamtal får personal möjlighet att ge och komma med synpunkter och berätta om de ser risker för eller förekomst av diskriminering och kränkande behandling. Personalen ges även vid dessa tillfällen möjlighet att påverka planens innehåll och resultat samt lämna förslag på nya främjande och förebyggande insatser.
Underlag för kartläggning
Kartläggningen kan bygga på analys av enskilda händelser, omvärldsbevakning och statistik som finns att tillgå i verksamheten. Dessa underlag används för att beskriva nuläget och planera årets insatser och åtgärder.
Utvärderingen av tidigare likabehandlingsplan 2024
Främjande insatser 2024
Mångfaldsdagen
Mångfaldsdagen genomfördes tillsammans med lärcentrums elever utifrån givet tema kring ämnet.
Information till ny personal och nya elever
Nyanställd personal har vid introduktionen fått information om planen och om rutiner för anmälan vid kränkande behandling. Nya elever har fått information via antagningsbesked eller välkomstbrev och, vid behov, vid kursstart. Studie- och yrkesvägledare informerar även om webbsidan För dig som elev där planen finns. För SFI-elever har material delats ut på lätt svenska och på modersmål, samt kompletterats med filmvisning och diskussioner vid kursstart. Detta bedöms ha ökat medvetenheten och ska fortsätta 2025.
Värdegrundstavlor
Tavlor med Vuxenutbildningens värdegrundsord på sju språk har placerats i Lärcentrums lokaler och använts som stöd för spontana samtal och i undervisning. De ska fortsatt användas som ett främjande verktyg och likadana tavlor finns på Stadsporten för tematiska utställningar.
Förebyggande åtgärder 2024
Likvärdig utbildning och stödinsatser
Vuxenutbildningen erbjuder flera kompensatoriska insatser som extra anpassningar och pedagogiska hjälpmedel, men strukturen behöver bli tydligare så att stödet används som avsett. Under 2024 fortsätter arbetet med att kartlägga och tydliggöra vilka insatser som finns, hur de ska erbjudas och dokumenteras, oavsett utbildningsform. Arbetet omfattar även att återuppta och utveckla tidigare satsningar kring NPF samt öka personalens kompetens om lärprocesser och kompensatoriskt stöd.
Kultur och bemötande
I verksamheten möts elever från många olika kulturer. Diskussioner som uppfattats som kränkande har ibland uppstått på grund av olika värderingar och normer. För att främja respekt och förståelse fortsätter arbetet 2024 med vägledning om svenska normer och arbetsliv, klassrumsdiskussioner om kulturella olikheter och samverkan med externa aktörer. Detta har redan lett till färre konflikter och ska utvecklas vidare.
Våld i nära relationer och trygghetsfrågor
Personal och chefer har deltagit i kommunens utbildningar om våld i nära relationer. Behovet av att fortsätta lyfta dessa frågor kvarstår och integreras i det förebyggande arbetet under 2024, bland annat genom information, dialog och samarbete med relevanta aktörer.
Uppföljning
Samtliga åtgärder följs upp vid årets slut i samband med utvärderingen av planen mot diskriminering och kränkande behandling.
Främjande insatser 2025
- Mångfaldsdagen ska genomföras i oktober varje år i samband med FN-dagen. Dagen innehåller aktiviteter för elever som är på plats på skolan. Mångfaldsdagen ska vara en årlig återkommande aktivitet. Under denna vecka genomförs även en trygghets och hälsoenkät på lärcentrum av eleverna.
- Nyanställd personal ska få information om planen samt gången för anmälan vid upplevelse av kränkande behandling vid introduktionen till anställningen. Varje ny elev inom Vuxenutbildningen ska få information om planen mot diskriminering och kränkande behandling via antagningsbesked, välkomstbrev samt i förekommande fall vid vägledning samt kursstart. För SFI ska det delas ut dokument på lätt svenska samt på modersmål. De ska även titta på film och diskutera muntligt/ge exempel vid kursstart.
De uppsatta tavlorna med Vuxenutbildningens värdegrundsord på sju olika språk på Lärcentrum ska ge möjlighet till samtal kring dessa viktiga ord både spontant samt kopplat till specifik undervisning. Dessa tavlor ska fortsatt användas som verktyg i form av främjande värdegrundsarbete tillsammans med eleverna. Likadana tavlor finns på Stadsporten för att användas vid utställning med passande teman.
Fortsatt satsning och fokus på relationens betydelse mellan elev, lärare/studie- och yrkesvägledare i främjande syfte kopplat till trygghet, trivsel och lärande. Verktyg för att bygga goda relationer är bland annat samtalsmetodik vid elevmöten med särskilt fokus på NPF. De som tidigare deltagit vid utbildningsinsatserna för ”Supported Education” får i uppdrag att vidareutbilda samtlig personal som ej deltagit vid utbildningsinsatserna.
Värdegrundsfrågor i olika branscher
Bakgrund
Erfarenheter från tidigare år visar att det på vissa arbetsplatser inom olika branscher har förekommit språkbruk och bemötande som av elever upplevts som kränkande under deras arbetsplatsförlagda lärande (APL).
Analys
Ett sådant bemötande riskerar att skapa en utbildningssituation där elever inte trivs. Det kan leda till qtt de avbryter sin utbildning eller väljer bort en bransch de annars hade velat arbeta inom.
Mål
Alla elever som är ute på APL ska känna sig trygga, respekterade och väl bemötta.
Åtgärder
- Uppmana arbetsgivare att delta i handledarutbildning.
- Tydliggöra skolans värdegrund för chefer och handledare på yrkesråd och andra forum där arbetsgivare medverkar.
- Öka elevernas medvetenhet om hur de själva kan agera på arbetsplatsen för att motverka trakasserier och kränkningar, även i rollen som framtida anställda.
- Kontinuerligt efterfråga hur externa utbildningsanordnare arbetar för att förebygga kränkningar på APL, i enlighet med gällande avtal.
Ansvar för genomförande
- Utsedd personal som möter arbetsgivare och deltar i relevanta forum ansvarar för att lyfta frågan.
- Lärare och studie- och yrkesvägledare ansvarar för samtal med elever.
- Rektor för upphandlad utbildning ansvarar för uppföljning av det förebyggande arbetet hos externa utbildningsanordnare.
Uppföljning
Åtgärderna följs upp vid årets slut i samband med utvärderingen av planen mot diskriminering och kränkande behandling.
Utvärdering av årets plan
Årets plan ska följas upp och utvärderas senast
2026-01-31
Hur årets plan ska följas upp och utvärderas
Planen och åtgärderna ska utvärderas genom uppföljning av elevenkäter, protokoll från skol/kursråd samt minnesanteckningar från elevsamtal. Efter årets slut kommer all personal fått tillfälle att reflektera över planen och analysera dess effekter samt komma förslag på nya främjande och förebyggande insatser för kommande år.
Ansvarig för att årets plan utvärderas
Vuxenutbildningens skolchef ansvarar genom delegation för att rektorerna samt enhetschef vägledning och omvärld utvärderar planen tillsammans med lärare och personal.
Anmälan till rektor