När vi nu går in i december vill vi passa på att uppmärksamma några av de händelser på FoU-området som ägde rum i november.
Vid en gala i Stockholm fick Ulrika Bergmark ta emot Lärarstiftelsens forskarpris, som årligen delas ut till forskare som utvecklat ny kunskap av stor betydelse för lärarkåren. Förutom äran fick hon ta emot 100 000 kronor för sina insatser. Juryn lyfte särskilt hennes metodiska arbete med att involvera förskolans och skolans personal i hela forskningsprocessen, från idégenerering till resultatspridning, samt hennes förmåga att väva samman rollen som professor vid Luleå tekniska universitet med uppdraget som vetenskaplig ledare i Piteå kommun.

Ulrika Bergmark får ta emot Lärarstiftelsens forskarpris
Fotograf: Myelie Lendelund, Vi lärare
Den 19 november genomfördes höstens andra nätverksträff för lärare. Precis som vid den föregående träffen var temat Kognitionsvetenskap för lärare, men denna gång var innehållet inriktat på praktiskt arbete med testbaserat lärande i klassrummet. Vid träffen inledde Mathias Lindmark, rektor vid Solanderskolan, Stina Eriksson, lärare vid Solanderskolan, och Anna-Maria Johansson, lektor i psykologi vid Luleå tekniska universitet, med att berätta om ett samverkansprojekt som genomförts inom matematikundervisningen vid Solanderskolan. Därefter delade Iris Rosengren-Larsson (lärare vid Hortlax skola) med sig av sina erfarenheter av att arbeta med testbaserat lärande. Hon berättade också om en kurs hon läst om kognitionsvetenskap för lärare. Under vårterminen 2026 är det möjligt att också läsa kursen Undervisning på kognitionsvetenskaplig grund. Information och anmälan finns här.
I november kom höstterminens nummer av Utbildningsförvaltningens populärvetenskapliga tidskrift Fufos (Forskning och utveckling i förskola och skola). I detta nummer ingick tre artiklar:
Nästa datum för att skicka in texter till Fufos är den 31 januari. Mer information om hur du gör för att lämna in texter hittar du här.
Den 20 november genomfördes den andra träffen i de förstelärarkollegier som pågår under läsåret. Temat för denna träff var Förstelärarskap och kompetenser. Förutom diskussioner med utgångspunkt i läst litteratur innehöll träffen samtal om dilemman som kan uppstå med anknytning till förstelärarrollen.

Förstelärarkollegium
November avslutades med konferensen EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning), som denna gång hölls i Valletta, Malta. Temat för konferensen var Keeping it real: embracing authenticity in education in the age of AI and innovation. Förutom att delta i skolbesök presenterade deltagarna från Piteå och Luleå tekniska universitet resultatet av forskning och utvecklingsarbete. Maria Karlsson, Charlotta Melander och Linda Wikström genomförde en workshop om förkroppsligat lärande med utgångspunkt i erfarenheter från projektet Läskraft. Här fick deltagarna bland annat ställa frågor till mannen med det röda äpplet från Jan Lööfs klassiska barnbok samt tillverka pappersfigurer föreställande Ebenezer Scrooge från Charles Dickens En julsaga. Ulrika Bergmark presenterade sin studie om Läskraft, Christina Wiklund och Caroline Graeske (från Luleå tekniska universitet) berättade om de båda studier om AI i undervisningen ur lärar- och elevperspektiv som genomförts i Piteå kommun, och Sara Viklund talade om sitt avhandlingsarbete. Maltaresan finansierades med hjälp av SFUB, Skolforskningsinstitutet och Kempestiftelsen.

Linda Wikström, Maria Karlsson och Charlotta Melander håller i workshop

Linda Wikström samtalar med Maria Karlsson (i rollen som mannen i Sagan om det röda äpplet)

Ulrika Bergmark presenterar sin studie "Teacher-researcher partnership: Mutual engagement, agency and shared knowledge co-creation"

Sara Viklund presenterar en delstudie i sitt avhandlingsarbete

Caroline Graeske och Christina Wiklund presenterar AI-studier om lärares och elevers erfarenheter av AI i undervisningen