När Strömbackaskolan i Piteå för några år sedan satte sig ner för att blicka mot framtiden, var målet tydligt: utbildningen skulle ligga i takt med industrins behov. I dag har den visionen blivit verklighet – något som nyligen uppmärksammades när en stor delegation från Skellefteå besökte skolan för att ta del av satsningen.

Annika Niklasson, gymnasiechef Strömbackaskolan Piteå berättade om satsningen på skolans automationshall.
Besökarna, som kom från både industri, kommun, skola, Teknikcollege och Teknikföretagen, fick en inblick i hur Strömbackaskolan byggt upp en toppmodern automationsmiljö, där eleverna arbetar med robotar, löpande band och avancerade styrsystem – mitt i klassrummet.

Samarbete över programgränserna
Bakom satsningen finns ett nära samarbete mellan tre av skolans program: El- och energiprogrammet, Industritekniska programmet och Teknikprogrammet. Tillsammans skapar de en utbildningsmiljö som efterliknar verkligheten. Industrieleverna ansvarar för konstruktionen, el-eleverna för kopplingar och styrsystem, medan teknikprogrammets elever står för programmering av robotar och funktioner.
– Det här är den bästa formen av samverkan, säger gymnasiechefen Annika Niklasson. Vi arbetar över rektorsområdena och har hela tiden örat mot marken för att lyssna in vad industrin behöver.

Från framtidsspaning till investering
Redan 2016 började Strömbackaskolans ledning fundera över vilka kompetenser som skulle vara avgörande år 2025. Svaret blev tydligt – automation. Men behovet sträckte sig längre än bara operatörer. Här handlade det också om kompetens inom planering, dokumentation, service och installation.
För att göra satsningen möjlig krävdes samverkan med externa aktörer. Regionen, Sparbanken Nord, SCA och Smurfit Kappa bidrog med finansiering och 2023 stod skolans egna produktionslinje klar för invigning!
Ett exempel att inspireras av
Jens Hedström, processledare för Teknikcollege på Strömbackaskolan, visade stolt upp lokalerna för gästerna från Skellefteå. I den ombyggda utbildningsmiljön möts teori och praktik, där eleverna får erfarenhet av både teknik och samarbete – precis som i arbetslivet.
Maria Enholm VD IUC Norr och Jens Hedström processledare för Teknikcollege på Strömbackaskolan berättade om det goda samarbetet man fått till.
Besöket blev inte bara ett tillfälle att visa upp vad som gjorts, utan också ett sätt att inspirera fler att satsa på liknande utbildningsmodeller.
– Vi tror starkt på att framtidens kompetensförsörjning börjar i skolan – men den måste formas i samverkan med industrin, avslutar Annika Niklasson.
Piteå visar vägen – nu återstår det att se hur andra kommuner följer efter.