Öppettider vardagar 8-16 (endast öppet för bokade besök under pandemin)

Pris till forskarinsats om Piteås befolkning

Piteborgare - en kartläggning av Piteås tidiga befolkning.

Piteborgare är resultatet av elva års kartläggning av Piteås befolkning under stadens 200 första år. Nu har arbetet tilldelats priset Årets släktforskningspublikation av Sveriges Släktforskarförbund. Grattis önskar vi Piteåbygdens Forskarförening. Bra jobbat!

Vi håller rent i Piteå kommun. Tillsammans!

Skräpplockardagen - en dag vi alla kan göra skillnad!

Varje vår deltar Piteå kommun i samarbete med Pireva i Skräpplockardagarna. Runt om i landet plockar förskolor, skolor, föreningar och privatpersoner skräp – både för att göra sin närmiljö lite finare och för att visa att nedskräpning inte är okej. Anmälan dig eller din verksamhet senast 15 maj!

Ny handelsutvecklare till Piteå

Cecilia Lindström - ny handelsutvecklare i Piteå

Nu står det klart att Cecilia Lindström tillträder som handelsutvecklare i Piteå. Igen. Cecilia Lindström har tidigare arbetat som handelsutvecklare på Visit Piteå ekonomisk förening, men när föreningen lades ner vid årsskiftet försvann tjänsten.

Högtflygande hyllning till Piteå 400 år

Fyra Jas 39 Gripen kommer att flyga över Piteå och byarna på jubileumsdagen.

Under Piteås födelsedag 12 maj kommer F21 att flyga över Piteå med fyra Jas 39 Gripen, som en hyllning till Piteå som fyller 400 år. Överflygningen sker över centrala stan, men också över flera av Piteås byar som därmed kan ta del av överflygningen. Så håll ögonen och öronen öppna!

Samboprojektet har gjort samhällsbyggnad redo för en dynamisk framtid

Förvaltningschef Jan Johansson är nöjd med resultatet av Samboprojektet.

Samverkan och flexibilitet har varit nyckelorden för projektet Sambo som nu efter två och ett halvt år är avslutat. Idag jobbar medarbetarna i en aktivitetsbaserad miljö där tillit är ledord och nya digitala tjänster växer fram allt eftersom. "Projektet har skapat förutsättningar för att möta en dynamisk framtid, säger Jan Johansson, förvaltningschef samhällsbyggnad.

Klass 7D på Hortlax skola går över till distansundervisning

Klass 7D på Hortlax skola går över till distansundervisning 11-12 maj.

På grund av att en stor andel av eleverna i åk 7D på Hortlaxskolan är frånvarande, med koppling till Coronaviruset, är det organisatoriskt svårt att bedriva verksamheten. Därför beslutar nu förvaltningschef Malin Westling att tillfälligt stänga undervisningen i skolans lokaler för klassen. Beslutet gäller från och med imorgon tisdag den 11 maj till onsdag den 12 maj. Elevernas undervisning kommer i stället att genomföras genom distansundervisning. Beslutet kan förlängas om situationen så kräver.

Snart rullar elbussarna in på Piteås gator

Den första elbussen har anlänt till Piteå.

Från och med 1 juli är det sprillans nya elbussar som kommer att trafikera Piteås tätortstrafik. Det är kollektivtrafikföretaget Nobina som tar över trafiken när avtalet med Citybuss löper ut vid månadsskiftet juni-juli. I samband med övertagandet införs en del nya funktioner, bland annat en app, som ska underlätta för bussresenärerna. Verksamheten kommer att drivas under nytt namn och nytt varumärke – Piteå Stadsbuss.

Livskvalitet hela livet: Digital kultursatsning för äldre under 400-årsfirandet

Glädje och gemenskap genom delade kulturupplevelser är viktigt för hälsan.

Socialtjänsten och Kultur, park och fritid satsar på kulturupplevelser riktat till äldre som bor på särskilt boende. Genom samverkansprojektet Livskvalitet hela livet sätts fokus på att öka äldre personers gemenskap med hjälp av digital teknik. Tillsammans med Studio Acusticum har 6 filmer producerats för att berätta delar av Piteås historia kopplat till 400-årsjubileet. Filmerna kommer visas på kommunens äldreboenden som en del av firandet av Piteås födelsedag 12 maj.