Pite on my mind – fler unga konstnärer söks till utställning på elskåp

Vi kör igen! Förra årets succé med konst på elskåp är tillbaka. Vi söker nu kreativa personer födda 96-06.

Förra årets succé med konst på elskåp är tillbaka och nu söker Piteå kommun och PiteEnergi kreativa personer födda 96-06 som vill vara med i en jurybedömd utomhusutställning i centrala Piteå och lämna in bidrag för en chans att delta. Temat för utställningen 2022 är ”Tänk innanför boxen” och man får arbeta i valfri teknik, färdigt verk skickas in digitalt.

Piteå kommun satsar på minskat matsvinn: Premiär för Klimatlådan på Strömbackaskolan

Personal och elever på Strömbackaskolan har möjlighet att köpa överbliven mat för 30 kronor.  Egen matlåda medtages.

Under hösten fattade Fastighet- och servicenämnden beslutet att testa ett nytt grepp för att minska matsvinnet i skola och förskola; försäljning av överbliven mat till personal och elever. Först ut att prova upplägget med Klimatlådan är Strömbackaskolan.

Vägarbete på Norra Ringen försenat

Kör försiktigt när du passerar vägarbeten.

Vattenfalls arbete med att lägga en ny kraftledning längs Norra Ringen till det nya ställverket på Nils Edéns väg drar ut på tiden. De beräknad vara färdigställt i slutet av februari 2022. Vi ber om överseende för den begränsade framkomlighet detta innebär under arbetets gång.

Trädgårdens äldrecentra minskar antalet besök och Samvarons verksamheter stänger

I och med den ökade smittspridningen är det extra viktigt att skydda våra äldre.

På grund av den ökade smittspridningen drar Trädgårdens äldrecentra ner på antalet bokade besök för att kunna genomföra dem så smittsäkert som möjligt. Från och med måndag 17 januari stängs Samvarons samtliga verksamheter.

Pistmaskinen är bärgad från isbanan

Pistmaskinen är bärgad och fraktad till verkstaden för att se över eventuella skador.

Onsdag förmiddag bogserades en kraftig stålställning ut till olycksplatsen där pistmaskinen gått genom isen. Under dagen har isen sågats upp för att frigöra pistmaskinen och sedan kunde den hissas upp i en stor järnställning och bogseras in till land för vidare transport till verkstaden.

Delta i företagsutmaningen #viresergrönt

Hållbart resande - en väg till en hållbar framtid Foto: Getty Images

Nu drar en företagsutmaning för hållbart resande igång i Piteå. Anta utmaningen och tävla mot andra arbetsplatser genom att välja hållbara ressätt – till och från jobbet likväl för tjänsteresor. Utmaningen pågår hela året och pågår samtidigt i Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Älvsbyn. Anmäler er redan nu och utmana gärna andra företag!

Skolstart vårterminen 2022 på Strömbackaskolan

Rekommendationer från FHM: Vaccinera dig. Stanna hemma om du symptom. Håll avstånd. God handhygien.

Vi hälsar våra elever välkomna tillbaka till en ny termin, en termin som återigen tycks bli påverkad av Coronapandemin, med hög risk för smittspridning. Skolors pedagogiska verksamhet omfattas inte av Folkhälsomyndighetens allmänna råd om att göra det möjligt för anställda att arbeta hemifrån. Det innebär att undervisning kan bedrivas som närundervisning på plats.

Skolstart vårterminen 2022 på Grans Naturbruksgymnasium

Välkomna tillbaka till en ny termin, en termin som återigen tycks bli påverkad av Coronapandemin, med hög risk för smittspridning. Det är fortsatt mycket viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att skydda sig själv och andra från smittspridning.