Träna på ett säkert sätt: Kultur, park och fritid har nya rutiner för att minska smittspridning

De flesta Idrotts- och fritidsanläggningarna kommer att vara öppna i höst men anpassas efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Kultur, park och fritid anpassar verksamheten för att minska risken för smittspridning av coronaviruset. Ny rutiner har tagits fram för idrottshallar och omklädningsrum så att privatpersoner och föreningar kan fortsätta sina idrotts- och fritidsaktiviteter på ett säkert sätt under hösten.

Länstrafiken ställer in bussar till och från Älvsbyn

Länstrafiken ställer in alla bussar till och från Älvsbyn på grund av Polarbröds brand.

Brand på Polarbröd

Det brinner i bageriet på Polarbröd i Älvsbyn.

Det brinner i bageriet på Polarbröd i Älvsbyn. Branden började söndag kväll klockan 22.30 i ett transportband och spred sig sedan till taket på en yta av 100x 50 meter. Räddningstjänsten Piteå-Älvsbyn meddelar under söndagskvällen att stora delar av branden nu är under kontroll. Släckningsarbetet kommer att fortsätta under kvällen och natten.

Tillsammans ska vi ta oss igenom det här!

Kommunalråden Helena Stenberg och Anders Lundkvist påminner om vikten av att vi alla hjälps åt för att skydda riskgrupper mot smittan.

Nu har vi levt ett halvår med en Coronapandemi och det är långt från över. Sommaren blev för många väldigt annorlunda, men vi har visat vilken otrolig förmåga vi har som individer och samhälle att anpassa oss till helt nya förutsättningar.

Föreningstips: Arvsfonden bjuder in till digitalt informationsmöte

Allmänna arvsfonden önskar fler ansökningar från föreningar i Norrbotten. Onsdag 9 september bjuder de in länets föreningsliv till ett informationsmöte via Skype. Under träffen informerar Arvsfonden om sina två stödformer; projekt- och lokalstöd.

Välkommen tillbaka till skolan!

Piteå kommuns grundskolor och gymnasium startar upp torsdag 20 augusti

Torsdag 20 augusti är det skolstart för grundskolan och gymnasiet och vi hälsar alla våra elever varmt välkomna till ett nytt läsår. Vi följer fortsatt myndigheternas rekommendationer och påminner om att hålla i och hålla ut för att tillsammans minska smittspridningen.

Sommar med socialtjänsten: Simon valde vården framför restaurangbranschen

Simon Sandberg vill fortsätta arbeta inom vården. Mogården är den arbetsplats som står högst på önskelistan.

Från Umeå och restaurangbranschen till Piteå och äldreomsorgen. Simon Sandberg har arbetat sina första två månader som vårdbiträde på Mogården och trivs otroligt bra. Han är en av närmare 400 vikarier som arbetat inom Socialtjänsten i sommar.

Sommar med socialtjänsten – Layna trivs som personlig assistent

Jag hoppas på att få arbeta som personlig assistent så mycket som möjligt. Det är ett bra jobb, säger Layna da Silva Barbosa.

Layna da Silva Barbosa är en av närmare 400 vikarier som arbetat inom Socialtjänsten i sommar. Hon arbetar som personlig assistent och trivs mycket bra med sitt arbete.