Befolkningen ökar i Piteå

Efter en period av minussiffror har Piteå återigen en positiv befolkningsutveckling.

Under maj och juni har befolkningen ökat i Piteå kommun. Sammantaget gör det att Piteå kommun ökat sin befolkning med 67 personer sedan årsskiftet.

Föreningstips: Kommunalt aktivitetsstöd

Föreningar med ungdomsverksamhet se hit!

Nu öppnar kommunens simhallar och sporthallar

Under hösten öppnar simhallarna för bad och kursverksamhet.

Möjligheten att boka sporthallar och besöka simhallar har varit mycket begränsad under hela Coronapandemin. Efter en sommar med enbart förbokade tider öppnar den 30 augusti både Öjeby- och Munksunds simhall med ordinarie öppettider. Hortlax simhall öppnar den 4 oktober. Kursverksamhet som simskola, babysim och barngympa startar under hösten och sporthallarna öppnar för privat- och företagsbokningar.

Nytt parkeringssystem på Strömbackaskolan

Besöksparkeringen registreras digitalt vid skolans informationsdisk

Du som besöker Strömbackaskolan med bil behöver nu registrera din parkering i den digitala station som finns vid skolans informationsdisk. Det gäller alla besökare, elever och personal som använder besöksparkeringen. Fastighets- och serviceförvaltningen har infört förändringen som även ger olika valbara alternativ för parkeringstiden.

Nu startar Piteå Stadsbuss nya trafik

Den 16 augusti startar vintertidtabellen för de nya stadsbussarna i Piteå. Det infaller samtidigt med ett flertal nyheter, bland annat nya tidtabeller och linjedragningar.

Piteås gågata fyller 60 år

Så här såg Piteås gågata ut på 60-talet. Foto hämtat från Leif Lidmans samlingar.

Piteå var tidigt ute med en shoppinggata som var avstängd för biltrafik. Om vi var först ut är omstritt, enligt ett klipp från Piteå-Tidningen. Det var nämligen inte bara Piteå som gjorde anspråk på titeln "Sveriges första riktiga gågata".

Skolstart på Grans läsåret 21/22

Skolstart 21/22

Onsdag den 18 augusti är det skolstart och vi önskar alla välkomna till ett nytt läsår hos oss! Åk 2-3 har skolstart enligt schema. För åk 1 har vi delat uppropstiderna i två tider för att minska trängseln. Samling utanför huvudbyggnaden runt flaggstången så kallar vi in en grupp i taget.

Skolstart på Strömbacka läsåret 21/22

Skolstart betyder i år att många elever har upprop på distans via dator

Onsdag den 18 augusti är det skolstart och vi önskar alla välkomna till ett nytt läsår hos oss! Här ser du uppropstider och områdeskarta. Elever i årskurs 2 - 4 på gymnasiet har upprop kl. 9 på distans, inbjudan kommer digitalt från respektive mentor. Elever i årskurs 1 - 4 på gymnasiesärskolan har upprop i programmens egna lokaler kl. 9, hänvisning från glasentrén. Alla klasser som har upprop på plats på skolan äter lunch i skolmatsalen tillsammans med mentor. Tänk på att försöka minska trängsel i lokaltrafiken, gå, cykla eller färdas på annat tänkbart sätt om du har möjlighet.