Aktuellt mångfald

Samordning mångfald och MR-kommun

Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Aktuellt mångfald

Här presenterar vi nyheter och aktualiteter från Piteå kommun som bidrar i arbetet för mänskliga rättigheter och allas lika värde. Mångfaldsarbetet ingår som en naturlig del i arbetet mot de globala målen - Agenda 2030.

Nytt samverkansprojekt mellan socialtjänst och psykiatri

Genom ett nystartat samverkansprojekt – Tidsam – erbjuds nydiagnostiserade personer med psykossjukdom eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hjälp att komma ut i arbetslivet eller att studera vidare. Projektet drivs i samverkan mellan socialtjänsten och den psykiatriska rehabiliteringsenheten vid Piteå sjukhus.

Samarbetsprojekt mellan samhällsbyggnad och socialtjänsten

Samverkansprojektet syfte är att förbättra hantering och organisation kring försörjningsstöd.

Vid årsskiftet startar ett samverkansprojekt med syfte att förbättra hantering och organisation kring försörjningsstöd. Målet är att ett nära samarbete mellan verksamheterna försörjningsstöd, arbetsmarknad och vuxenutbildning ska leda till att personer som får försörjningsstöd snabbare ska komma i arbete eller utbildning.

Nytt projekt ska hjälpa unga på vägen mot jobb eller studier

Motivera och Aktivera - ett projekt som ska få fler unga till jobb eller studier.

Idag genomfördes en kickoff för ett nytt samarbetsprojekt med Piteå kommun som projektägare. Projektet heter Motivera och Aktivera och går ut på att korta tiden för personer i åldern 15-29 år från sysslolöshet till arbete eller studier. Projektet är ett samarbete mellan fyra kommuner och sträcker sig fram till mars 2022.

Nytt samverkansprojekt mellan socialtjänst och psykiatri

Förbättring nr 16 - Samverkansprojekt Tidsam. Gunilla Granqvist, Sandra Bäckström, Maria Lundgren och Birgitta Perman gör skillnad för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller psykossjukdom.

Piteå – en av Sveriges mest inkluderande kommuner

Piteå placerade sig bland topp tio i rankingen över Sveriges mest inkluderande kommuner.

Piteå placerar sig på en åttonde plats när tidningen Dagens samhälle rankar hur småstads- och landsbygdskommuner lever upp till Agenda 2030-mål som rör fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen. En stark demokratisk tradition och ett tryggt småstadsklimat är möjliga förklaringar till den framstående placeringen, säger kommunalrådet Helena Stenberg

Pireva diplomeras för sitt mångfaldsarbete

Pireva diplomering för sitt mångfaldsarbete.

Piteå kommun har beslutat att aktivt arbeta för att Piteå ska kunna kalla sig MR-kommun 2021. En kommun där ett aktivt arbete pågår för att utveckla samhället till en plats där alla är lika mycket värda. Ett Piteå för alla. Under torsdagen den 25 juli uppmärksammades Pireva för sitt mångfaldsarbete.

”Ropen skalla- ett Piteå för alla”

I ett Piteå för alla är alla människor lika värda oavsett bakgrund, sexuell läggning eller handikapp.

I ett varmt sommar Piteå bjöd RFSL Pite älvdal in till Prideparad. För RFSL i Piteå älvdal är alla människors lika värde i fokus och med Pite älv pride hoppas man bidra till ett öppnare samhälle och främja utvecklingen för HBTQ-personer runt Piteå älv. Under året har de besökt Arjeplog, Arvidsjaur, Älvsbyn och nu Piteå den 24-28 juli i samband med Piteå Dansar och Ler.

Cykelskola för utrikesfödda kvinnor

De genomförda cykelkurserna har innehållit både spänning och glädje från deltagare som verkligen visat vilja att lära sig.

Under tre tillfällen i maj anordnas en cykelskola utanför stadshuset. Åtta utrikesfödda kvinnor får chansen att lära sig cykla, en kunskap som underlättar i vardagslivet.

PSG mångfaldsdiplomerade

Piteå Summer Games verkar för en ökad mångfald och inkluderande värdegrund

Piteå Summer Games har tagit emot diplom för deras mångfaldsarbete. Arbetet med en värdegrund och vision som grundar sig i människors olika förutsättningar och ursprung, har pågått sedan 2015.

Välbesökt invigning av Ernst Träffpunkt

Ernst Träffpunkt hittar du på Storgatan 33.

Invigningen av Ernst Träffpunkt blev ett lyckat evenemang med alkoholfritt bubbel, snittar och underhållning av Francis Goossens.

Sidan kontrollerad: 2021-03-10 10:44:28