Aktuellt mångfald

Samordning mångfald och MR-kommun

Aktuellt mångfald

Här presenterar vi nyheter och aktualiteter från Piteå kommun som bidrar i arbetet för mänskliga rättigheter och allas lika värde. Mångfaldsarbetet ingår som en naturlig del i arbetet mot de globala målen - Agenda 2030.

Från talböcker till regnbågar

Helén Esberg ansvarar för urvalet av HBTQ-litteratur i Regnbågshyllan på Piteå stadsbibliotek.

Talbok, E-ljudbok, låna i app, ladda ner till dator, padda eller Daisy spelare? På biblioteket finns flera vägar till skön- och facklitteraturen.

SAIK diplomeras för sitt mångfaldsarbete

Storfors AIK diplomerades för sitt mångfaldsarbete

Storfors AIK diplomeras för sina insatser för Ett Piteå för alla. I SAIKs verksamhet är alla välkomna och det ska vara kul att verka i föreningen. Spelare, ledare, föräldrar och övriga ska känna gemenskap, trivas och få energi av att vara delaktiga.

Uppskattad utbildning om HBTQ

Utbldningarna inom HBTQ ökar medvetenheten om normer och värderingar.

Just nu pågår en satsning på kompetensutveckling och kunskapsbyggnad för kommunens medarbetare i frågor som rör mänskliga rättigheter. I år ligger fokus på HBTQ. Nyligen genomfördes två utbildningar för chefer och nyckelpersoner, en utbildning som var både tankeväckande och nyttig för deltagarna.

Räddningstjänsten vill locka fler kvinnor till utbildning

Emelie Persson och Emelie Ullberg arbetar som brandmän och vill inspirera fler kvinnor att välja yrket

Inom Räddningstjänsten i Piteå kommun arbetar det sju stycken operativa kvinnor. Jämställdhetsarbetet har länge varit en del av Räddningstjänstens kultur. – För mig har det viktigaste varit att visa att detta faktiskt är en arbetsplats för kvinnor, inte bara män, säger Torbjörn Johansson, räddningschef

PDOL diplomeras för sitt mångfaldsarbete

PDOL:s Fredrik Nilsson och Sara Holm är hedrade över mångfaldsdiplomeringen.

Idag fick Piteå dansar och ler ta emot ett diplom av Piteå kommun för sitt aktiva mångfaldsarbete. Festivalarrangören tydliga ställningstagande mot sexuellt ofredande och hatbrott har väckt uppmärksamhet även utanför länet.

Piteås första fristadsmusiker

Välkommen Cris - pitebo för två år framåt

Det finns musiker och kulturutövare som är förföljda i sina hemländer på grund av sitt konstnärskap. En av dem är musikern Cris Gera från Zimbabwe. I fredags kom han till Piteå där han fått fristad under två år. Här kommer han att kunna fortsätta sin musikaliska gärning.

Extratjänsten öppnar dörren för Wasi

Wasi trivs med att samtala och spela spel med de boende på Trädgårdens äldrecentrum.

Tidigare i höstas gick Piteå kommun ut med löftet att skapa 100 extratjänster i kommunens verksamheter. Många har antagit utmaningen att skapa meningsfull sysselsättning för de som mest behöver det. Wasi, 20 år, är en av de som fått en bra ingång till arbetslivet och han stortrivs bland personal och boende på Trädgårdens äldrecentrum.

Sommarskola

Eleverna på Swensbylijda

Piteå kommun anordnar sommarskola för nyanlända ungdomar i åldrarna 13 – 18 år. I sommar har det varit 93 elever som gått i sommarskolan, uppdelade i fem stycken klasser. Syftet med sommarskolan är att stärka eleverna i olika ämnen för att bli behöriga till gymnasiet.

Sidan kontrollerad: 2021-03-10 10:44:28