Bergsviksskolan

Ljungvägen 5, 944 72 PITEÅ
0911-69 60 70

Rektor

, 0911-69 74 21 (även rektor för Jävre skola)

Sjukanmälan

När du vill sjukanmäla eller göra en ledighetsansökan för ditt barn gör du det i Skola24.

Logga in i Skola24

Har du problem med Skola24, kontakta i första hand barnets mentor på skolan.

Allmän information om Skola24

Du kan också sjukanmäla via e-post:


KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 
Fax 0911-199 28

E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16 

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!


Felanmälan Lämna åsikter och klagomål

Förskoleklassens veckobrev

Förskoleklassens veckobrev

.

Veckobrev v.7

v.7

Hej,

Veckans bokstav är Y. Vi har fortsatt att bekanta oss med bokstäver och denna vecka har vi fokuserat på Y. Vi samlar på ord där Y finns med och går igenom bokstavens språkljud. För att eleverna ska bli mer säkra kring alfabetet har vi genomfört olika lekar. I dessa lekar får eleverna även öva på att samarbeta.

Denna vecka har vi fortsatt arbetet med att genom olika matematiska lekar tränat att känna igen siffrorna 0 - 50. Eleverna har i dessa lekar tränat sig på att samarbeta och skriva siffrorna. Matematiken som eleverna arbetar med i matematikboken kretsar just nu kring att lära sig att skriva siffrorna och dela upp olika tal på olika sätt.

I veckan har Hanna och Anders, som arbetar med sensomotorik, varit inne förskoleklassen och visat hur dessa rörelser utförs och berättat varför vi ska träna oss på att göra dessa rörelser. Rörelserna kommer att genomföras kontinuerligt tillsammans med eleverna. På hemsidan (länken nedan) finns mer information att läsa om detta.
https://www.pitea.se/invanare/skola-forskola/grund--och-grundsarskola-fritidshem/Hitta-grundskolor/Hortlaxomradet/Bergsviksskolan/sensomotoriskt-centrum/ 

I veckan pratade vi om och repeterade vilka regler och områden eleverna får vara på när de är på skolan. Samtalet innehöll även frågeställningar, kopplat till berättelsen, hur eleverna ska agera om de ser att till exempel en boll flyger över staketet, om de ser någon klättra över staketet mm. Ytterligare frågeställningar som vi pratade kring var hur man ska veta om någon talar sanning eller osanning.

Min familj var veckans tema när eleverna skulle få arbeta med “Boken om mig”. Under denna lektion fick de rita sin familj och sedan fick de som ville berätta om sin bild.

I onsdags var det Alla hjärtans dag och under den dagen pysslade vi kort. Eleverna fick rita och skriva sina kort själva.


Påminnelse:
Just nu är det många på skolan som leker brottningslekar på rasterna. Vi har sagt till eleverna att brottningsmatcher inte är tillåtet då det lätt kan sluta med att någon gör illa sig, att det blir ett riktigt bråk eller att det uppstår andra konflikter.

Ni får gärna samtala med era barn och påminna dem om att inte leka dessa lekar, för att undvika skador och konflikter.

 

Veckans ledtråd till GOTD: Valentin har namnsdag och denna dag firas den 14 februari. Färgen röd kan kopplas samman med denna dag.

 

Mvh, 

Amanda, Margret, Heidi och Annica

 

Veckobrev v.6

v.6

Hej,

Veckans bokstav har denna vecka varit Rr. Tillsammans har vi samlat på ord som innehåller R eller börjat på R. Som vanligt övar vi även på finmotoriken genom att skriva bokstaven. För att öva på språkljudet har vi tillsammans kollat på bilder och ringat de saker som på något sätt innehåller bokstaven Rr.

Denna veckas matematiklektioner har kretsat kring samarbete, känna igen siffror och skriva dem. Eleverna har fått arbeta i par eller mindre grupper, dragit en lott och tillsammans i gruppen skriva ned siffrorna på ett papper. Varje grupp har fått träna turtagning. Eleverna har i samband med dessa lektioner där samarbete inkluderats fått träna att ge varandra positiv uppmuntran. Parallellt med detta har eleverna fortsatt arbeta i sina matematikläroböcker.

Veckans uppgift i arbetet med “Boken om mig själv” var att eleverna fått berätta, rita och skriva vilka maträtter de tycker om. I Gnissel handlade dilemmat om en situation i matsalen. Vi har därmed pratat om hur vi beter oss i matsalen. Påmint varandra om vilka regler vi har i matsalen och hur viktigt det är att skapa matro för varandra.

 

Veckans ledtråd till lektionspasset GOTD (Grej Of The Day) är: Ett nätproffs.

 

Det är fortfarande kallt utomhus, ni får gärna påminna era barn att klä på sig ordentligt när de ska gå ut.

 

Mvh, 

Amanda, Margret, Heidi och Annica

 

Veckobrev 5

v.5

Hej,

I veckan har vi arbetat med bokstaven Ii. Vi har övat på att skriva bokstaven och lyssnat på hur bokstaven låter. Tillsammans har vi samlat ihop ord som både börjar på Ii och innehåller Ii.

Matematiklektionerna har denna vecka bestått av fortsatt arbete i matematikboken. Eleverna har även fått resonera kring hur mönster kan skapas. Därefter har de fått i grupper tränat på samarbete och kommunikation där målet var att bygga ett gemensamt mönster på golvet av geometriska figurer.

När vi i veckan har arbetat med "Boken om mig" har vi samtalat om intressen och vad man kan ha för olika intressen. Eleverna har fått rita/måla sina intressen. Det har varit alltifrån dans, sport, musik, djur och tv-spel. 

Förra veckan började vi med GOTD (Grej Of The Day) och rätt svar på ledtråden var Igelkott. Vi läste tillsammans fakta om igelkotten. Eleverna fick sedan färglägga en igelkott och skriva i sin GOTD-bok.

Veckans ledtråd: Ett typ av bakverk som äts i februari och har sin egen dag i kalendern. Bakverket är tvådelat. Den kan även ätas tillsammans med varm mjölk, och kallas då för hetvägg.

 

Mvh,

Amanda, Margret, Heidi och Annica