Synpunkten är en kanal där du kan skicka in dina tankar, idéer och åsikter som rör kommunens verksamheter. Samtliga synpunkter registreras och blir då offentliga handlingar. Inom fem arbetsdagar får den som skickat in en synpunkt en återkoppling.
Det finns egentligen inga krav på vad som är en synpunkt. Skriv helt enkelt vad du vill, så kortfattat eller utförligt som du själv vill. Alla, kommunmedborgare likväl som besökare, är välkomna att lämna synpunkter till kommunen.
Har du till exempel åsikter om snöröjningen på din gata eller maten i skolan så passar det bra att lämna en synpunkt. Gäller det däremot en trasig gatlampa som behöver bytas ut, är det en felanmälan som ska lämnas. Länk till felanmälan hittar du nedan.
Varför lämna en synpunkt?
Dina synpunkter är viktiga för att Piteå kommun ska kunna fortsätta hålla en hög kvalitet i sitt arbete. Synpunkterna ger underlag för förbättringsarbete och är ett sätt för kommunen att snabbt ställa tillrätta problem och misstag som uppstått i organisationen för medborgare/kunder. Det är också ett sätt att öka dialogen och kommunikationen mellan kommunens företrädare samt tillvarata medborgares synpunkter på de kommunala verksamheterna och därmed öka demokratin.
När och hur behandlas min synpunkt?
När din synpunkt har registrerats får du som framfört synpunkten ett kvittensbrev och inom fem arbetsdagar ska du få besked om vem som är din handläggare. Handläggaren svarar sedan på din synpunkt via det sätt du önskar få återkoppling. Väljer du att vara anonym får du ingen personlig återkoppling men kan läsa handläggarens svar under inkomna synpunkter.
Alla synpunkter som kommer in till Piteå kommun blir en allmän handling. Allmänna handlingar är dokument som alla medborgare har rätt att läsa om de inte innehåller uppgifter som ska sekretesskyddas enligt lag.