Aktuellt mångfald

Samordning mångfald och MR-kommun

Aktuellt mångfald

Här presenterar vi nyheter och aktualiteter från Piteå kommun som bidrar i arbetet för mänskliga rättigheter och allas lika värde. Mångfaldsarbetet ingår som en naturlig del i arbetet mot de globala målen - Agenda 2030.

SunPine diplomerades för sitt breda hållbarhetsarbete

Ulrika Hagman och Magnus Edin, SunPine

I samband med dagens näringslivsfrukost diplomerades SunPine av Piteå kommun för sitt arbete med mångfald. Företagets hållbarhetstänk sträcker sig långt utanför företagets produkter, tillverkade av restprodukter från skogsindustrin. De har tydligt tagit ställning och arbetar aktivt för mångfald och mänskliga rättigheter. Hållbarhet i ett brett perspektiv är en del av företagets DNA.

PKF diplomeras för sitt arbete med mänskliga rättigheter

PKF diplomeras för sitt mångfaldsarbete

I samband med firandet av internationella kvinnodagen diplomerades PKF - Piteå Kvinnliga Företagare & PiteKvinnor med Framåtanda för sitt mångfaldsarbete och sina insatser för Ett Piteå för alla. Diplomeringen är en del i ett gemensamt arbete i strävan mot ett öppet samhälle som präglas av en samhällsgemenskap med mångfald som grund.

Internationella kvinnodagen 8 mars

Fira internationella kvinnodagen på Kaleido

Varmt välkommen att fira internationella kvinnodagen på Kaleido. Vi bjuder på musik, berättelser och spännande möten.

Högt i tak när Lundqvist Trävaru fick föreläsning om jämställdhet

Sandra Lindström öppnade för nya tankesätt kring jämställdhet och inkludering.

Intresset och engagemanget var stort när Lundqvist Trävaru fick en föreläsning om jämställdhet och inkludering förra veckan. Det var ett erbjudande från Piteå kommun och företagsledningen välkomnade satsningen: "Jämställdhet och inkludering är en del i vår arbetsmiljö", konstaterar företagets vd Samuel Holmström.

Hylla invigd på stadsbiblioteket för nysvenskar

Merhawi klipper bandet till den nya hyllan.

Idag invigdes "Ny i Sverige-hyllan" på Stadsbiblioteket. Det är en hylla med material som kan underlätta för nysvenskar under deras första tid i Sverige.

Föreläsningar om jämställdhet och inkludering

Piteå satar på att vara MR-kommun år 2021.

Piteå kommun erbjuder ortens företag, i samarbete med Länsstyrelsen i Norrbotten, föreläsningar på tema jämställdhet och inkludering. Framnäs folkhögskola, PiteEnergi och Lundqvist trä har nappat på erbjudandet och i november och december hålls föreläsningar med tema jämställdhet på respektive arbetsplats.

Fristadsmusiker hyllar Piteå

Cris Gera skriver musik för folket. Han gjorde det i Zimbabwe och han gör det här i Piteå.

Cris Gera, Piteås första fristadsmusiker, är aktuell med låten ”Piteå för alla”. En sång som beskriver hur han känner för människorna i Piteå.

Nu satsar vi tillsammans för att bli MR-kommun

Samverkan ska göra Piteå till en MR-kommun.

År 2021 ska Piteå vara en MR-kommun. De innebär en strävan efter att vi alla – kommun, företag, föreningar, myndigheter, organisationer och privatpersoner i Piteå – ska ställa oss bakom och värna mänskliga rättigheter. Idag inleds en kampanj som ska uppmärksamma detta arbete. För rättvisa. Mot diskriminering, kränkningar och särbehandling. Visst är du med?

Piteå museum diplomeras för sitt mångfaldsarbete

Helena Stenberg tillsammans med Anna Elmén Berg från Piteå Museum.

Piteå museum arbetar med ett mångfaldsperspektiv inom jämställdhet, nationella minoriteter, delaktighet och tillgänglighet. Under nationaldagsfirandet i Badhusparken diplomerades Piteå Museum för sitt mångfaldsarbete och sina insatser för Ett Piteå för alla.