Aktuellt mångfald

Samordning mångfald och MR-kommun

Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Aktuellt mångfald

Här presenterar vi nyheter och aktualiteter från Piteå kommun som bidrar i arbetet för mänskliga rättigheter och allas lika värde. Mångfaldsarbetet ingår som en naturlig del i arbetet mot de globala målen - Agenda 2030.

Ett Piteå för alla – fokus HBTQ

Piteå kommun stöttar Pite Älv Pride och medverkar i paraden den 2 december under banderollen Ett Piteå för alla.

Att arbeta med Mänskliga rättigheter är inskrivet i verksamhetsplanen för Piteå kommun och gäller alla nämnder, förvaltningar och medarbetare. Under 2017 och 2018 är HBTQ* frågorna i fokus.

Piteå kommun bäst på jämställdhet

Kvalitetskedjan vann jämställdhetspriset 2017. Lena Sturk, Anna-Lena Pogulis, Maria Renström, Anette Christoffersson, Leif Wågman och kommunchef Ylva Sundkvist.

Piteå kommun hade hela fem nomineringar till 2017 års jämställdhetspris som delades ut under den regionala Jämställdshetsdagen den 13 september. Vinnare av priset blev Kvalitetskedjan för arbetet med att integrera jämställdhet i styrning och ledning.

Har du mött funkofobi?

Låt dig inspireras av våra fikasnackisar du också.

I vårt arbete med Ett Piteå för alla tar vi fram bordspratare med frågor att fundera över och samtala om. Vi kallar dessa fikasnackisar. De finns på borden hos Café Röda Lyktan, Ekberg Konditori, Kvartersbageriet, Hanséns konditori och Café Piteå. Vi byter ut dessa med jämna mellanrum. Höstens bordspratare är orange och grön och har fyra sidor.

Ett Piteå för alla - ett gott exempel

Materialet Ett Piteå för alla presenterades på konferensen Växa eller krympa

Piteå medverkade som ett gott exempel på konferensen " Växa eller krympa" som anordnades av Norrbottens kommuner. Konceptet Ett Piteå för alla presenterades.

Mångfaldstänk i upphandlingar

Illustration av Mångfaldsträdet

Vid revidering av Piteå kommuns riktlinjer för upphandling har en punkt om social hänsyn lagts till.

Ett Piteå för alla med ökad mångfald

Piteå kommuns mångfaldsträd

En handlingsplan för Piteå kommuns mångfaldsarbete har antagits av Kommunstyrelsen. Handlingsplanen bygger på en dialog med piteborna. Det fortsatta arbetet med mångfald ska bedrivas under definitionen: Ett Piteå för alla – med ökad mångfald.