Piteå kommuns populärvetenskapliga tidskrift Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos), Vol 4, nr 2, 2025
Detta nummer innehåller tre artiklar. Den första är skriven av en forskare och en verksamhetsutvecklare och handlar om en samverkansprocess mellan forskning och praktik. Artikeln visar hur samverkan kan bidra till en mer balanserad och framtidsinriktad förståelse av skolans bedömningsuppdrag med fokus på kunskap, välmående och rättssäkerhet.
Den andra artikeln är skriven av tre lärare som deltagit i ett aktionsforskningsprojekt om litteraturundervisning. I artikeln identifieras framgångsfaktorer och utmaningar med de metoder som användes under projektet för att stärka elevers läsengagemang och läsförmåga.
Den tredje artikeln är skriven av en forskare och beskriver ett utvecklingsarbete i förskolan som fokuserade på att förbättra barns ordförråd och stödja deras språkliga utveckling. I artikeln analyseras hur förskolepersonal agerar som språkliga förebilder i samtal med yngre barn.
Ladda ner hela numret
Vol 4, nr 2, 2025
Ladda ner enskilda artiklar i rätt ordning
Samverkan i ögonhöjd: utvecklingen av en modell för kunskap, rättssäkerhet och välmående
Elevernas väg till stärkta läsmuskler – gemensamma samtal ger läsningen vingar
Förskolepersonal som språkliga förebilder: Att utveckla barns ordförråd