Fortsatt finansiering för Piteå kommuns Inflyttarservice

Publicerad 2023-11-28 17:07:00
Kategori Invånare, Kommun och politik
Inflyttarservice Hannah Degerman, Fredrik Blom och Sara Holm välkomnar nya pitebor.  Foto: Marita Rönnlund, Picknick Media

Fortsatt finansiering för Piteå kommuns Inflyttarservice

Våren 2022 lanserades Inflyttarservice, som arbetar väldigt konkret för ökad inflyttning och ett bra mottagande av nya invånare. Via Inflyttarservice har vi under året möjliggjort flytt till Piteå för över 80 individer, dessutom har 25 bostäder och 25 jobb förmedlats. Vid tisdagens kommunstyrelsemöte tilldelades verksamheten 7,8 miljoner kronor för kommande treårsperiod och ambitionen är att verksamheten därefter ska integreras i ordinarie verksamhet.

André och Carsten bytte Köln mot Sjulsmark

André och Carsten Wiethaus från Köln

Bildtext: André och Carsten Wiethaus från Köln bor numera i Sjulsmark. Foto privat

- Det är drygt ett år sedan vi besökte Piteå för allra första gången och fick vårt första intryck av landskapet, ljuset och framför allt människorna. Det har hänt otroligt mycket på ett år - nu myser vi framför brasan i Sjulsmark med en liten hundvalp och förundras över vad som kan hända när man släpper händerna fria och välkomnar nya möjligheter och framför allt människor.

IT-strategen Andé och socionomen Carsten dokumenterar sin resa via Instagram, på @norrlandwestfahlen

Familjen Berg från Vallentuna hittade hem i Piteå

Familjen Berg från Vallentuna

Bildtext:Henrik, Maija, Tova, Fanny och Malin Berg. Foto privat

Sjuksköterskan Malin förstärkte Piteå sjukhus och teaterteknikern Henrik sadlade om till vindkraftstekniker. Döttrarna ägnar sig åt aktiviteter som konst på Kaleido, Piteå konståkningsförening och Hortlax scoutkår.

- Vi funderade och undersökte flera olika städer längs Norrlandskusten. Önskemålen var havsnära, närhet till fjäll, bra bostäder och en plats där vi får så mycket tid som möjligt för familjeliv och fritid. Piteå blev det självklara valet!

Vid sidan av studierna ägnar sig Henrikt åt naturfotografering. De vackra bilderna med glimtar av Piteå med omnejd, hittas på Instagramkontot @henke710322

Möte fler nya pitebor på inflyttarservice webbsida

Sidan kontrollerad: 2023-11-28 10:42:41