FoU-nytt maj 2023

KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 
Fax 0911-199 28

E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16 

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!


Felanmälan Lämna åsikter och klagomål

FoU-nytt maj 2023

När nu läsåret börjar lida mot sitt slut är det dags att summera vad maj månad haft att erbjuda i FoU-väg och det visar sig vara en hel del. Månaden inleddes med att det kom ett tredje nummer av Utbildningsförvaltningens populärvetenskapliga tidskrift Fufos (Forskning och utveckling i förskola och skola). I detta nummer publicerades tre artiklar:

-          Maria Karlsson, förstelärare vid Backgårdsskolan, har skrivit artikeln Hälsofrämjande raster om arbetet med hälsofrämjande rastaktiviteter och elevers delaktighet i utformningen av dessa.

-          Ann-Sofie Gustavsson och Gitte Franzén, båda rektorer i förskolan, beskriver i artikeln Rektors pedagogiska ledarskap för att stödja förskollärares undervisningsprofession lärdomar från ett aktionsforskningsprojekt där de undersökte betydelsen av rektorers pedagogiska ledarskap för förskollärares undervisning.

-          I artikeln Ett forsknings- och utvecklingsteams arbete i uppstarten – en balansgång mellan behov, krav och förväntningar analyserar Ulrika Bergmark, Anna Kassfeldt, Sara Viklund, Stina Westerlund, Christina Wiklund och Linda Wikström uppstartsfasen av FoU-teamets arbete inom Piteå kommuns Utbildningsförvaltning.

Nästa deadline för Fufos är 31 augusti 2023. De som är intresserade av att skriva om forskning eller utvecklingsarbete i förskola eller skola är välkomna att höra av sig till Ulrika Bergmark eller Sara Viklund i redaktionsrådet för mer information eller för att diskutera artikeluppslag och idéer. www.pitea.se/fufos

De forskningscirklar som har pågått under läsåret med lärare från grundskola, gymnasium och vuxenutbildning avslutades den 29 maj. Vid ett öppet seminarium på Strömbackaskolan presenterades resultatet av nedanstående tio utvecklingsprojekt, som alla har utgått från lärarnas egen praktik och bedrivits i anslutning till forskningscirklarna.

  • Hanna Isaksson, Kerstin Tufvesson och Jenny Nilsson, Bergsviksskolan. Tema: Bedömningsmetoder
  • Eva Nordmark, Strömbackaskolan. Tema: Framgångsrika strategier i jämställdhetsarbetet på IM-programmen
  • Jeanette Synnergren, Rönnskolan. Tema: Samläsning
  • Maria Wennberg, Strömbackaskolan. Tema: Integrerad studieteknik och inlärningsstrategier – drygt, nyttigt och lärorikt
  • Agneta Stenman och Albin Gillgren Lindahl, Porsnässkolan. Tema: Elevperspektiv på studiero
  • Anna-Karin Hagström, Musik- och dansskolan. Tema: Musik- och tydliggörande pedagogik
  • Maria Eriksson och Ingrid Pihl, Pitholmsskolan. Tema: Klassrumsobservationer
  • Maria Wiklund, Solanderskolan. Tema: Lärstrategier för att nå goda resultat
  • Malin Tuveborg-Svartling och Charlotta Melander, Strömbackaskolan. Tema: ”Jag kan läsa som jag läste när jag var liten igen”
  • Isak Antti, Strömbackaskolan. Tema: Konstruktiva strategier på digitala plattformar

 

 

 Deltagarna i forskningscirklar 2022-23

 

FoU-teamet erbjuder även nästa läsår en forskningscirkel för lärare i skolan och det kommer också att starta två forskningscirklar för förskollärare. För lärare som redan bedriver kollegialt utvecklingsarbete eller planerar att starta utvecklingsprojekt under läsåret 2023/24 kommer det att vara möjligt att delta i ett handledarkollegium med följande innehåll:

  • Teorier och forskning om handledning.​
  • Verktyg och metoder som är användbara i kollegiala handledningsprocesser.​
  • Erfarenhetsutbyte och samtal om pågående utvecklingsarbete.​
  • Önskemål utifrån gruppens behov.

FoU-teamet har under månaden arrangerat informationsmöten om forskningscirkeln och handledarkollegiet, men om det finns ytterligare frågor är det bara att vända sig till någon av medlemmarna i teamet för mer information eller anmälan.

Vårens sista MULF-talk, med temat Ledning och styrning av systematiskt utvecklingsarbete för förbättrad kvalitet och likvärdighet i förskolans utbildning, genomfördes den 15 maj. Vid seminariet presenterade Susann Sunnarve, utvecklingsledare för förskolan i Luleå kommun, och Susanne Westman, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet, erfarenheter och resultat från ett aktionsforskningsprojekt inom ramen för ULF – det nationella projektet Utbildning, Lärande, Forskning. Aktionsforskningsprojektet har berört områden som utvecklingskultur, ledning och styrning samt samverkan i det systematiska kvalitetsarbetet. 

Susann Sunnarve, Luleå kommun, och Susanne Westman, Luleå tekniska universitet

 

Den 26 maj hade Piteå utbildningsvetenskapliga råd (PUR) sitt tredje och sista möte för läsåret. Vid mötet valdes Annika Niklasson, rektor för enhet Magne vid Strömbackaskolan, in som ledamot. Ett nytt stående inslag för PUR introducerades vid mötet: en runda där alla medlemmar redogjorde för vad som pågår på FoU-fronten i de olika verksamheter som finns representerade i PUR. Förhoppningen är att detta ska bidra till ökad kunskap om FoU-miljön, vilket kan underlätta kommunikation och spridning samt öppna upp nya kontaktytor mellan forskare, lärare och rektorer. Kommunikation och spridning var ett av de ämnen som under mötet var föremål för fördjupade samtal och diskussioner. Något som också diskuterades var den betydelse som magisterutbildningen Forskning och utveckling i skolan har haft för initierande av och deltagande i olika former av forskning och utvecklingsarbete i den lokala FoU-miljön. Nästa PUR-möte äger rum den 3 oktober kl. 13-16.

FoU-teamets medlemmar arbetar också med erfarenhetsutbyte utanför den lokala kontexten och  har under maj månad deltagit i en rad olika nationella och internationella digitala seminarier som rör FoU: om skolutveckling inom ramen för NERA (The Nordic Educational Research Association), om samverkan mellan skolhuvudmän och universitet gällande övningsskolor och övningsförskolor, om jämbördiga partnerskap inom aktionsforskning, om ULF-avtal och skola på vetenskaplig grund samt om lärares lärande för utvecklande av praktiken.

På månadens sista dag, den 31 maj, antog Barn- och utbildningsnämnden den riktlinje för forskning och utveckling vid Utbildningsförvaltningen som har arbetats fram av Ulrika Bergmark och Sara Viklund på initiativ av Piteå utbildningsvetenskapliga råd (PUR). Det övergripande syftet med FoU-riktlinjen är att öka lärares och rektorers vetenskapliga kompetens och utvecklingskompetens, vilket i förlängningen väntas bidra till att utbildningen i förskolan och skolan i Piteå får en ännu högre måluppfyllelse. FoU-arbetet förväntas även bidra till att fler personer vill arbeta som lärare och rektorer i Piteå kommun och att de verksamma väljer att stanna kvar, vilket är av stor betydelse för den framtida kompetensförsörjningen. De fyra målområden som ingår i riktlinjen är:

  1. Kompetens i forsknings- och utvecklingsarbete
  2. Formaliserade tjänster och uppdrag som tillvaratar FoU-kompetens
  3. Intern och extern samverkan inom FoU
  4. Kommunikation och spridning av FoU

Riktlinjen har under läsåret förankrats på olika nivåer i verksamheten och gäller fram till den 1 juni 2028.

Sidan kontrollerad: 2023-06-07 08:47:39